lade bevestigen onder werkblad

Zakraket

Actieve deelnemer
10 feb 2017
25
2
Ik wil een lade bevestigen onder een werkblad in de badkamer. Het plan is om een "normale" keukenlade op maat te bestellen (kost ong 100 eur), plus een ladefrontje 18mm mdf en twee zijwandjes van hetzelfde materiaal (kosten ong 60 eur). Die zijwandjes monteer ik dan onder het werkblad, zodat ik iets heb om de ladegeleiders tegenaan te schroeven

Ik zit alleen nog even met de bevestiging van de zijwandjes onder het werkblad. Ik kan daar natuurlijk hoekijzers voor gebruiken, maar ik heb de indruk dat die niet altijd zorgen voor een "perfecte" hoek van 90 graden en dan ziet het er niet echt mooi uit.

Zijn er nog andere manieren? Eventueel een balkje (bijv. 45x45) tegen het werkblad schroeven en daar de zijwandjes tegenaan? Kost potentieel wat ruimte in de lade
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Kan je niet van die standaard kunststof hoekverbindertjes gebruiken ? Van bijvoorbeeld hettich. Veel gewicht zal er niet in die lade komen en die kunstof blokjes zijn bedoeld om hoeken haaks te bevestigen. Kosten 10 euro voor 20 stuks bij de hornbach.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
Het plan is om een "normale" keukenlade op maat te bestellen (kost ong 100 eur), plus een ladefrontje 18mm mdf en twee zijwandjes van hetzelfde materiaal (kosten ong 60 eur).
in een lade van 100 euro kan ik me nog vinden
maar frontje + zijwandjes uit mdf aan 60 euro ?
Ik zit alleen nog even met de bevestiging van de zijwandjes onder het werkblad.
hoe breed/hoog zijn die zijwandjes ?
kan je daar een gat los door boren ?
en dan gewoon een schroef er door heen (hou rekening met de dikte van je werkblad ;-)
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Als je een bovenfrees hebt: twee sleuven in de onderzijde van het blad van 4 mm, en twee in de zijwandjes, en daar in een strip mulitplex van 4 mm verlijmen.
 

Zakraket

Actieve deelnemer
10 feb 2017
25
2
@chevy66 wellicht een optie, maar de zijwandjes moeten wel stevig op hun plek blijven, anders zou ik ook nog een kastbodem onder de lade moeten maken. Dat lijkt me niet nodig als ik de zijwandjes goed kan vastzetten. Die hoekjes zijn dan wellicht aan de kleine kant? (het lijkt me met zo'n kleine hoekjes dat als je de lade zijwaarts duwt je de zijkanten schuin drukt)
Zal ze eens bekijken in de winkel

60 euro, gespoten op kleur en voorzien van mooie kant. Het is geen kaal MDF, ik heb geen zin om het te schilderen.

Schroeven door het werkblad van boven is geen optie, dat is 4x 2k gevernist rubberwood ;) Ik kan wel van onderaf er iets tegenaan schroeven.

De lade krijgt een 230mm hoog front (230x1000), de zijwandjes worden 230x470.
De lade zelf is dan een Blum op maat gemaakte lade van 130mm hoog met softclose die daar tussen moet hangen

edit: @Superkees heb ik dus dat zal ik ook eens bekijken, tnx
 
Laatst bewerkt:

Zakraket

Actieve deelnemer
10 feb 2017
25
2
Hmm. ja dat is goede optie. De lade komt toch niet tot achteraan (standaard diepte van 450 onder een 500mm werkblad) Dan zijn ze ook onderling verbonden en is het geheel superstevig.
 

Zakraket

Actieve deelnemer
10 feb 2017
25
2
En waar worden badkamermeubels dan van gemaakt?? Ik bestel het frontje en de zijwanden gewoon bij een keukenleverancier, gelakt en al
 

Aardappel

Actieve deelnemer
22 mei 2020
191
118
Den Bosch
Heb een plafond van MDF in de badkamer, geen centje pijn.
Die is compleet geplastificeerd dus komt sowieso geen water door.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Gewoon simpel verlijmen. Kan koud, of met deuvels of lamello's.
Wil je het demontabel maken, dan een systeem zoals Minifix bv.
En een met de haaksheid van zo'n kant en klaar produkt zit het meestal wel goed.
 

Zakraket

Actieve deelnemer
10 feb 2017
25
2
Het gaat niet om de haaksheid van de lades of de frontje/zijwandjes, maar of ik de zijwandjes netjes onder een hoek van 90 graden gemonteerd krijg. Ik dacht aan hoekbeugels, maar dat garandeert volgens mij niet echt een haakse hoek. Verlijmen zou kunnen, maar echt haaks (en stevig) wordt t met een achterwandje oid dus ik denk dat ik die optie neem.
Bedankt voor de tips :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.