Label voor Ambacht in België!

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Volgens mij beginnen alle industriele processen met vakmensen die machines eerst moeten instellen of maken.

Weet je hoeveel ambachtslieden het internet mogelijk maken, waar wij deze discussie houden

Wat is de meerwaarde van de term ambacht? Zou de vraag niet gewoon moeten zijn; wat is een goed product of wat is een slecht product?

Het probleem is denk ik niet het verliezen van ambachten, maar het maken van iets dat minder goed is, dan je eigenlijk zou kunnen. Omdat je dan meer geld verdient..

En men komt er mee weg omdat mensen verder en verder verwijdert raken van een vorm van oorsprong

Daarom heb ik een hekel aan de term Gilde omdat ze eigenlijk gaat over Macht en geld, een beetje wat marketing vandaag de dag doet
 
Laatst bewerkt:

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.455
543
Hallo allen,

ik werk per stuk, ik bedoel dat ik geen series maak, elk stuk volledig anders is, met andere specifieke problematieken die moeten opgelost worden, en ik voer het hele productieproces van A tot Z zelf uit, geen arbeidsverdeling dus. En dit is handwerk.
Ik ben totaal niet geïnteresseerd om het label ambachtelijk te verkrijgen, zal dat ook niet verkrijgen want ik ben niet aangesloten bij UNIZO ( ik betaal hun dure bijdrage niet) en ga totaal geen moeite doen om het label te bekomen.

Zoals voorgaande posts al aangaven is in deze snel veranderde wereld het nogal onduidelijk wat ambacht nu juist is. Ik ben het eens met Tuoh, het is een verkeerd gekozen marketing label, en dat ik het vooral aanvoel als een afscherming van een bepaald marktsegment. Ik zal geen bestelling meer of minder hebben met of zonder dat label.

Dit label is gewoon iets volledig overbodig, vind ik, vanuit mijn beroepsactiviteit.

Groeten,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
http://www.beeldhouwen.net
 
Laatst bewerkt:

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
@ Ornament: zonder enige bijbedoelingen, ik denk niet dat dit label überhaupt bedoeld is voor jouw nichemarkt. Als ik het goed begrijp ben jij werkzaam in de resatauratie- en beeldhouw-sector?

Het label is bedoelt voor ondernemers die consumentenproducten maken en moeilijkheden hebben om op te boksen tegen massaproductie uit landen met een lagere loonkost (bvb china). Dit staat ook in de voorwaarden:
Je creëert een product/levert een dienst met een zekere nutsfunctie, wat je meteen onderscheidt van de kunstenaar.
het is zeker niet lullig of denigrerend bedoelt, maar ik snap heel goed dat jij niks zal hebben aan dit label. Jij hebt een zeer specifieke, kwaliteitsgedreven afzetmarkt, zonder (denk ik) veel hinder van massaproductie?

@ Tuoh: André, ik snap je standpunt heel goed. En ik deel je mening over de verkeerde voorstelling en de op het eerst zicht verkeerd gekozen naam/term. En dat filmpje van ATV zal zeker niet helpen om jan met de pet duidelijk te maken wat ambacht of vakkennis nu eigenlijk echt is. Ik zie het echt meer als een aanzet in de hopelijk juiste richting en dit wordt dan hopelijk in de toekomst beter gedefinieerd. Ik deel ook je mening dat het bedrijf in Loenhout (enkel afgaande van het filmpje van atv!), niet echt het beste voorbeeld is om als eerste dat label te krijgen, gezien hij zelf zegt dat het oa dankzij de plaatsing van de ramen voldoet aan de eisen. Ik dan maar dat ze de ramen zelf dan wel met heel veel vakkennis produceren. Maar dat is iets wat ik niet uit dat filmpje kan afleiden.

Ik vind geen informatie over wie er gaat oordelen welk bedrijf wel en welk niet in aanmerking komt. Enkel een referentie naar het principe dat de eersten die het label krijgen, anderen kunnen nomineren voor het label. Dwz zeggen, dat het toch ergens voor een jury ofzo komt. Wie daar in zit is me nog niet duidelijk, maar daar probeer ik achter te komen.

@ algemeen: En nogmaals: dit zijn enkel een paar persberichten en een kort stukje door ATV, waar we nu onze mening op baseren. Voor dat kortfilmpje van ATV bvb, is er een paar uur gefilmd en heeft de redacteur daarna de voor hem/haar leuke stukken aan elkaar geknipt (een volslagen leek dus, die gaat bepalen wat er getoond wordt). Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor alle andere artikels.

Ik zie dit label als een mogelijke ondersteuning voor al dan niet jonge ondernemers die moeilijkheden ondervinden met het overtuigen van hun potentiele klanten ivm de meerprijs voor kwaliteit.
 

edjebel

Actieve deelnemer
16 jun 2012
229
1
Turnhout (Be)
Ik bekijk het liever in historisch perspectief

Handmade is een nostalgisch begrip wederom emotioneel vandaag de dag ivm de automatisering die steeds maar doorzet en meer mensen buitenzet.

dat het mensen moet overtuigen dat handmade kwaliteit betekent geloof ik zelf niet in, dat het gebruikt wordt om de meerkost te verantwoorden komt meer door ons belastingsysteem wat mensenarbeid zwaarder belast dan cncmachines.

Het is al een oude discussie, ik stel me zo voor dat in het gildentijdperk vanaf circa 1870 er al veel discussie was over mechanisering, dat proces en discussie ging door tot circa 1960? waarna de automatisering opkwam zetten, dezelfde discussie nieuw jasje, trouwens rond 1990 sprak men over 30% machinaal en 70% handwerk in handmade label discussies.

De jeugd van vandaag wil vanaf de computer werken niet iedereen natuurlijk maar de meeste wel kijk maar eens hoeveel mensen al een cncsysteem thuis hebben staan of opbouwen als hobby.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
ik heb nog even wat opgezocht over Atelier Schrauwen: Dit familiebedrijf gaat in feite al 6 generaties over van vader op zoon (momenteel leiden Vader Eddy en zoon Jef de zaak en komt bompa nog wekelijks op bezoek), alleen schrijnwerker. De vakkennis wordt schijnbaar overgedragen van vader/grootvader op (klein)zoon.
De cnc wordt verder enkel gebruiken voor stukken die met de hand te tijdrovend zijn. Profielen worden met de topie getrokken, verbindingen via de pennenbank en met de hand afgewerkt. Gemiddeld steekt er toch zo'n 140-200 uur werk in 1 voordeur.
Ze werken ook nog samen met een siersmid voor de metalen onderdelen, blijkbaar.

Lijkt mij dan toch dat ze wel wat kennis terzake hebben en dat het label in dit geval misschien dan toch van toepassing kan zijn en dus niet nutteloos?

Een ander filmpje (eentje door het atelier zelf gemaakt), waarbij het proces wat beter in beeld komt:
op de site staat nog een filmpje en je kan er nog wel wat artikels bekijken.

het is wel wat flitsend en hip in mekaar gezet, maar dat is voor de wedstrijd van Palm gedaan.


bron: http://www.atelierschrauwen.be/bedrijf/voorstelling



(Tuoh: André, ik wil je kennis absoluut niet in twijfel trekken, dit is enkel ter verduidelijking op de eerste video)
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Geen probleem hoor, kan wel een stootje velen:D


Dit laatste filmpje geeft al een meer genuanceerd beeld van de firma. Maar, het blijft volgens mij een industrieel produkt, daar kan de firma zelfs niks aan doen. De eisen qua buitenschrijnwerk zijn tegenwoordig zo stringent dat er gewoon geen andere mogelijkheid is gelaten. De profilering tussen deurblad en kader is aan strikte eisen gebonden, daar kan je niet rond werken, hoogstens wat aanklooien in de marge, zoals hier dus gebeurt. Raam- en deurfabrikanten zoals Engels, Camba, etc. kunnen exact hetzelfde leveren, en die firmas kan je niet betichten van ambachtelijk werken, nee, dat is een quasi volledig geautomatiseerd proces. Dit hangt gewoon van het aantal af.

Ik was bij het zien van het eerste filmpje al overtuigd van de geleverde kwaliteit, laat daar geen twijfel over bestaan. Qua machinepark en atelier zijn ze meer dan behoorlijk uitgerust. Maar ambachtelijk werken vind ik het nog steeds niet, hoogstens zitten ze juist op het randje.

De oude deuren op site vallen wel bijna allemaal onder de noemer "Ambachtelijk" volgens mij:D Daar komt een behoorlijke dosis handvaardigheid bij kijken om die te bouwen. Wel knap dat ze de mooiste oude exemplaren behouden en gebruiken als "levend" naslagwerk.

Het rare is dat je enkel nog kans maakt om ambachtelijk vervaardigde bouwelementen te vervaardigen wanneer het een restauratieproject betreft, dan vallen bijna alle normen weg en is het enige criterium, het "origineel" zo dicht mogelijk benaderen, of te evenaren. (tenminste in Vlaanderen toch) Of bij een gewone consument die voorrang geeft aan het uiterlijk boven het functionele.
Wat dan ook meteen wil zeggen dat deze "ambachtelijk vervaardigde bouwelementen" kwalitatief heel wat lager gaan scoren dan hun industrieel vervaardigde broertjes of zusjes ( op gebied van wind- en waterdichtheid dan)

Is het dan wel een opportuniteit voor een firma om het label "ambachtelijk vervaardigd" uit te dragen:confused::confused: Het is in dit geval zeker geen kwaliteitslabel:D:D


Mvg,

André
 

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
Verdienen wij dan het woord ambacht?

Onze firma bestaat al meer dan 100 jaar, we maken uitsluitend maatwerk maar hebben geen enkele cnc gestuurde machine. DWZ bij het produceren van een keuken of meubel ben je er als vakman 3 weken bezig ( waar je met cnc en opdeelzaag 4 dagen bezig bent ) met het produceren van een maatwerk keuken. We proberen ons te onderscheiden door in te zetten op maatwerk, regels der kunst ( bijvoorbeeld bandjes tussenplakken bij deuren en niet een goedkope abs band tegensmijten), service en dergelijke meer.

Het komt erop neer dat je een keuken maakt met veel handwerk maar wel met gebruik van stationaire machines. Als je de term ambacht of lees handwerk letterlijk neemt dan zou je, indien je een massieve kast zou maken, de planken met de hand moeten uitzagen en met de hand schaven, profieleren etc. Natuurlijk is dit economisch niet meer te verantwoorden.

Ik hoop dat je mijn redenatie wat kan volgen, aanvullingen of bijsturingen zijn natuurlijk welkom :)

Groeten

Bert
 

tuoh

Oud hout
Voor de industrialisatie was ambacht inderdaad gelijk aan handwerk, sindsdien is een mix van machine en handwerk geworden, waarbij de verhouding tussen beide toch significant zou moeten zijn. Het "handwerk" slaat niet op het sleuren en slepen met het materiaal, maar wel degelijk op vakwerk. Bij éénmalige werken, of bij kleine oplages loont het niet om dit werk volledig machinaal of geautomatiseerd te doen. Het vraagt van een firma dan wel een investering in vakmensen, anders kunnen ze de klus(sen) niet uitvoeren.

Zoals je het werkproces bij jullie beschrijft mag je zonder blozen het label "Ambachtelijk vervaardigd" in het vaandel voeren van mij:D Jullie hebben blijkbaar niet de gemakkelijkste weg gekozen om een keuken te bouwen. Kopse kanten eerst afplakken en dan pas de vlakken, dat zie je niet vaak meer, maar het levert wel strakke randen op. Het zijn dergelijke details die het verschil maken met industrieel vervaardigde producten. Het meerwerk is dan inherent aan de gemaakte keuze.

Mvg,

André
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Ik heb maatwerk CNC keukens gezien. Voor CNC maakt het niet uit, tien maal hetzelfde of elke maat anders.
 

joppe123

Nieuw lid
29 aug 2010
18
7
Sinds 7 jaar werk ik als velfstandig meubelmaker. Ik maak mijn meubels nog op de traditionele manier en moet daarom opboksen tegen bedrijfjes die het niet zo nauw nemen met kwaliteit, die kunnen dan ook een lagere prijs aanbieden.
Om die reden heb ik dan ook een paar weken geleden mijn aanvraag ingediend in de hoop dat dit een boost kan geven aan mijn bedrijfje.
Vandaag een telefoontje gehad van unizo met de goedkeuring. :)

Beenaerts Dirk
www.beenaerts.be
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.