Kwaliteit Harwi draaibankje

Huig

Nieuw lid
14 dec 2022
6
0
Nederland
Hey,

Ik wil de draaibank van een kennis overnemen. Hij heeft een tijdje als hobby houtdraaien gedaan, maar heeft er geen tijd meer voor. Het lijkt mij heel leuk om juist te beginnen met deze vaardigheid, dus ik ben op zoek naar mijn eerste draaibank. Nu heeft hij een Harwi draaibank met 4 snelheden die zeker niet de nieuwste is. Wel ziet hij er netjes uit en werkt ie volgens hem nog uitstekend.

Nu heb ik het merk opgezocht en het produceert hoge kwaliteit groot elektronisch gereedschap (maar geen kleine draaibankjes meer). Ik kan dus niks vinden over de waarde van een dergelijk apparaat. Ik zie op Marktplaats best wat aanbod van basis draaibankjes tussen de 50 en 100 euro, hij wil er rond de 200 voor hebben.

Heeft een van jullie een idee of dit het waard is, of dat ik net zo goed een goedkopere kan zoeken?

Efvee

Post veel
9 jun 2021
902
371
RegioRotterdam
Het hangt ervan af wat er bij zit. De bank is één ding, en relatief onbelangrijk. Eerst komen je beitels, dan je slijpapparaat en dan pas de bank zelf.
Als hij rustig draait zonder ruimte, zonder te slingeren of te rammelen dan ben je al een heel eind.
Zitten er hulpstukken bij? Let op de opname. Als het een M33 draad is dan kun je veel kanten op qua klauwplaat en opspanflens. Voor 1" x 8 TPI is veel te koop, evenals 3/4"x 16, maar let op met 3/4"x10 TPI. Dat was heel populair voor kleine bankjes maar daar is bijna niets meer voor te koop tenzij je bereid bent de hoofdprijs te betalen. Een verloopbus met 3/4"×10 binnendraad en M33 buitendraad kost zo'n 50 Euro.
Meenemers zitten tegenwoordig met een conus in de as. Meestal MC2 Als het schroefdraad is dan ben je weer aangewezen op zelfbouw.
Qua leunspaan is de standaard voor de schacht nu duims of 30 mm. 20 mm was populair maar als je daar nu iets voor wilt dan is het zelfbouw geblazen.
Als alles er bij zit en het werkt dan hoef je je over verkrijgbaarheid van passende hulpstukken minder zorgen te maken.
Let bij je vergelijk met marktplaats ook op de bijkomende kosten. Een ritje met de auto is niet goedkoop meer.

Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.