Kwaliteit Berken multiplex

GGL

Nieuw lid
20 dec 2020
6
0
Voor mijn ontwerp (camper inbouw) wil ik de zichtbare delen BB/B berken multiplex bestellen. Echter vraag ik me af of ik voor de niet geheel zichtbare panelen, ook CP/CP kan bestellen in verband met het enorme prijsverschil.

Vraag is of de gezaagde kopse kanten van een CP/CP plaat, wel altijd mooi de gelaagde structuur laten zien ? Van mijn keukentje zie je bijvoorbeeld alleen de gelaagde zijkant bij de linker, rechter en onderste plank. De deurtjes en top/aanrechtblad wil ik dan wel in B/BB uitvoeren. Of is jullie ervaring dat de gelaagdheid niet meer mooi is in CP/CP.

Wat is trouwens het nadeel dat bij CP/CP de laatste laag dwars gelaagd is ?

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.357
513
als je niet al te grote stukken nodig hebt kan je de fouten ook vaak uit de cp platen zagen
en de mooie stukken in het zicht gebruiken als je de tijd neemt om dit te doen

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10
Voor mijn ontwerp (camper inbouw) wil ik de zichtbare delen BB/B berken multiplex bestellen. Echter vraag ik me af of ik voor de niet geheel zichtbare panelen, ook CP/CP kan bestellen in verband met het enorme prijsverschil.

Vraag is of de gezaagde kopse kanten van een CP/CP plaat, wel altijd mooi de gelaagde structuur laten zien ? Van mijn keukentje zie je bijvoorbeeld alleen de gelaagde zijkant bij de linker, rechter en onderste plank. De deurtjes en top/aanrechtblad wil ik dan wel in B/BB uitvoeren. Of is jullie ervaring dat de gelaagdheid niet meer mooi is in CP/CP.

Wat is trouwens het nadeel dat bij CP/CP de laatste laag dwars gelaagd is ?
Ik weet niet wat voor camper je gaat inbouwen, maar als gewicht telt is het misschien beter om voor Populieren multiplex te kiezen? Scheelt redelijk wat in gewicht. Ik gebruik alleen maar Populieren multiplex voor mijn camper en ben zeer tevreden over het resultaat.

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.932
1.162
Leeuwarden
Ik weet niet wat voor camper je gaat inbouwen, maar als gewicht telt is het misschien beter om voor Populieren multiplex te kiezen? Scheelt redelijk wat in gewicht. Ik gebruik alleen maar Populieren multiplex voor mijn camper en ben zeer tevreden over het resultaat.
Ik krijg het idee dat je nu de hele gevoerde discussie opnieuw wilt doen....

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10
Nee, dat wil ik niet, maar die discussie is mij ontgaan. En als de TS dan niet een referentie naar die discussie heeft opgenomen kan ik dat niet raden.

hahnwerke

Actieve deelnemer
13 feb 2017
158
63
Mijn ervaring is dat er weinig verschil zit in de tussenliggende lagen, en dat vaak CP best mooie platen zijn als je juist van wat kleurverschil houdt. Het gaat niet altijd om 'fouten' in de dekfineren die gepropt zijn, maar soms ook om kleine noestjes of strepen. Als je kleinere delen nodig hebt kun je er inderdaad zoals boertje125 zegt wellicht omheen zagen. Dwars- of langsgefineerd maakt voor de kwaliteit niets uit.

Rick

Aardappel

Actieve deelnemer
22 mei 2020
208
120
Den Bosch
Zelf heb ik B/BB beuken staan, en daar zie je wel dat de plaat niet uit nette evenwijdige lagen bestaat, soms zit er een frot donkerder hout tussen en is de laag die dáár weer op zit wat meer geplet.
Maar je kun natuurlijk ook reepjes zagen van je B/BB hout en die weer op je CP maken, dan heb je 90% CP en de kopse kant in B/BB.
Is alleen wat meer werk.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.949
2.498
Klein-Brabant, Vlaanderen
zichtbare delen BB/B berken multiplex bestellen. Echter vraag ik me af of ik voor de niet geheel zichtbare panelen, ook CP/CP kan bestellen in verband met het enorme prijsverschil.
een tussenoplossing is berk mpx bb/bb + daaruit de mooie stukken zagen
de minder mooie kanten gebruik je voor wat minder/niet zichtbaar is
volledig akkoord met Luinge dat je omwille van het gewicht beter populier neemt
maar waarschijnlijk is het aantal lagen in vergelijking met berk kleiner, zodat de kopse kanten minder mooi ogen

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.