Kumiko trekt krom

Bartvdl

Actieve deelnemer
20 jun 2015
339
178
's-Hertogenbosch
Hallo allemaal,

Mischien hebben jullie een idee waar het probleem zit.. gedurende mijn vakantie ben ik de eerste stappen aan het zetten in de kumiko wereld.

Nu gaat het eigenlijk best goed. De vierkante en diamant frames komen strak uit en alle invul stukken krijg ik precies pas gemaakt.

Nu wil ik de driehoekige frames maken (met een zaagtafel slede) alleen bij het in elkaar zetten trekt het framen steeds iets wat krom.

Als ik de eerste twee latjes (1/3 En 2/3 ingezaagd) over elkaar leg is het frame mooi vlak. Echter wanneer ik het laatste latje erin druk trek het krom.

Ik heb de latjes een fractie dunner gemaakt voor een iets soepelere fit. Maar heb nog het zelfde probleem.

Nu is het gemakkelijk vlak te drukken en kan ik het met een nagel vlak maken in een lijstje.

Alleen dit hoor neem ik aan niet en dat voelt dan ook als een beetje falen.

Als probleem kan ik bedenken dat de afstand tussen de verbinding wisselend zou zijn. Alleen dan zouden de verbindingen ook niet mooi aansluiten en dat doen ze wel.

Iemand dit probleem ook eens gehad?
 
  • Leuk
Waarderingen: blommetje92

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Heb je de kumiko al eens langs elkaar gelegd zodat je een voorkant en achterkant tegen elkaar hebt liggen?
Beetje lastig uitleggen maar zoals je meerdere kumiko zaagt en dan 1 van die omdraait, links naar rechts en rechts naar links.
Komen dan je zaagsnedes exact overeen?

Bij mijn panelen heb ik ook een lichte torsie opgemerkt en ik denk ook niet dat het geheel te voorkomen is. Bij het invullen van de patronen trekt dit toch redelijk goed weg.
 

Bartvdl

Actieve deelnemer
20 jun 2015
339
178
's-Hertogenbosch
Is zal de volgende keer met het zagen dat eens controleren, dankjewel.

Je zou haast zeggen dat die tussenmaat constant het zelfde zou moeten zijn met de slede maar het is het checken wel waard.

Ja wat is een lichte torsie, ik heb vandaag een frame gelijmd van +/- 26×15cm en als ik een van de hoeken vlak druk komt de andere hoek 4mm omhoog.
Het liefst zie ik natuurlijk iets vlaks, maar stelt mij een klein beetje gerust dat je zegt dat het niet geheel te voorkomen is.

Volgende keer is het hopelijk weer wat beter.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.