De #8 is weer schoon en gemonteerd. Daarom, speciaal voor Armadaman: krullen 
Te beginnen met een pluizig stukje gerecupereerd grenen wat ik nog had liggen.
Met een oud "rag"-schaafje haal ik eerst het vervuilde oppervlak eraf.
Dan de #5 er overheen om de zijde vlak en recht te krijgen. Zoals je aan de krul kunt zien gebruik ik een afgerond ('cambered') snijvlak: ik gebruik de methode van Charlesworth. Omdat dit balkje nogal wat knoesten heeft draait precies aan het begin en vlak voor het eind de draadrichting om. Daarom neem ik geen hele dikke spaan af.
Nu is de #8 aan de beurt: deze neemt een dunnere krul af dan de #5. Hij hoeft namelijk maar heel weinig te verwijderen, eigenlijk alleen wat de #5 aan ongelijkmatigheid overlaat. Na de #8 is deze zijde klaar om verbindingen in te maken. Er zit een heeeele lichte holling in (met opzet).
Maar als we nou toch bezig zijn: laten we gaan van pluis naar glans. Ook de #4 er nog even overheen. Deze staat nog iets fijner afgesteld dan de #8. Je ziet het mooi glad afgesneden knoestje...
En als echt contrast nog een beetje Camellia-olie er overheen. Toch een heel verschil als je dat vergelijkt met dat eerste pluizige balkje
Totale tijd: een half uurtje tussen foto 1 en foto 7, inclusief het maken van alle foto's, het wetten van de #5 en het voor de eerste keer afstellen van de #8.
Arthur
Attached files

Te beginnen met een pluizig stukje gerecupereerd grenen wat ik nog had liggen.
Met een oud "rag"-schaafje haal ik eerst het vervuilde oppervlak eraf.
Dan de #5 er overheen om de zijde vlak en recht te krijgen. Zoals je aan de krul kunt zien gebruik ik een afgerond ('cambered') snijvlak: ik gebruik de methode van Charlesworth. Omdat dit balkje nogal wat knoesten heeft draait precies aan het begin en vlak voor het eind de draadrichting om. Daarom neem ik geen hele dikke spaan af.
Nu is de #8 aan de beurt: deze neemt een dunnere krul af dan de #5. Hij hoeft namelijk maar heel weinig te verwijderen, eigenlijk alleen wat de #5 aan ongelijkmatigheid overlaat. Na de #8 is deze zijde klaar om verbindingen in te maken. Er zit een heeeele lichte holling in (met opzet).
Maar als we nou toch bezig zijn: laten we gaan van pluis naar glans. Ook de #4 er nog even overheen. Deze staat nog iets fijner afgesteld dan de #8. Je ziet het mooi glad afgesneden knoestje...
En als echt contrast nog een beetje Camellia-olie er overheen. Toch een heel verschil als je dat vergelijkt met dat eerste pluizige balkje
Totale tijd: een half uurtje tussen foto 1 en foto 7, inclusief het maken van alle foto's, het wetten van de #5 en het voor de eerste keer afstellen van de #8.
Arthur
Attached files





