Krukje haakszagen

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
Ik wil de bovenkant van een krukje van ong. 34x34cm haaks zagen op mijn Dewalt zaagtafel. Alleen is de afstand van de voorkant van de zaagtafel tot het zaagblad niet voldoende. Zou het veilig zijn om een grote mpx plaat te pakken met runners eronder om zo het zaagtafelblad te verlengen?
Zeg maar een grote crosscut sled waar het krukje precies in kan?
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.989
816
Omgeving Leiden
Laatst zag ik dat iemand de 'miter gauge' - hoe noem je dat in het nederlands- ( oh ja, afkortgeleider) achterstevoren gebruikte. Misschien kan je daar wat mee?

Maar je kan het ook langs de langsgeleider op maat zagen toch?
 
  • Leuk
Waarderingen: twdi

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Wel op maat maar niets haaks...

Je voorstel lijkt mij een prima idee. Een grote slede die je ver genoeg naar voren kan halen.
 
  • Leuk
Waarderingen: twdi

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
Dankjewel! Eenvoud, daar hou ik wel van. Is die hier al haaks gezaagd, ziet er wel zo uit trouwens? En hoe heb je dat dan aangepakt?
Nee, ik moet het nog doen. Het zitvlak ligt er op de foto los op. Wat natuurlijk nu niet te zien is, is dat het zitvlak wiebelt boven op de poten. Hij wiebelt niet op de werkbank zelf. Dat wil ik repareren.

Het krukje is vorige zomer op hoogte gemaakt voor in de camper van familie. Ze gingen echter een week eerder dan gepland, dus het werd iets meer haast werk. Daardoor is het lijmen niet helemaal netjes gegaan denk ik.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.989
816
Omgeving Leiden
Aha, ik dacht dat het zitvlak zelfs haaks gemaakt moest worden. Zo zie je maar. Het is me nu duidelijk en ook dat je de door mij geopperde ideeën dus niet kan gebruiken.
 
  • Leuk
Waarderingen: twdi

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
Op een grote formaatzaag zou het prima gaan, maar op een kleine dewalt is het lastiger.
Misschien dat ik hem op mijn vlakbank goed kan krijgen maar die is max 31 cm :)
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Ik heb gister van het onderstel van een ronde tafel (140 cm diameter) de poten 3 cm ingekort. Had de tafel, in overleg, op een hoogte van 79 cm gemaakt. Maar met de nieuwe stoelen wilden ze graag een hoogt van 76 cm. De poten staan diagonaal naar buiten, dus onder 2 hoeken van elk 10 graden.
Met de inval zaag en een rail rondom ingezaagd. De zaag komt maar 55 mm (onder verstek van 10 graden nog minder) en de poten zijn 105 vierkant dik. De rest met de handzaag gedaan (japanse versie). Is prima gelukt , was best lekker zo weer een keer buiten wat doen.
Een tijd geleden voor iemand rondom 4 cm van stoelpoten afgezaagd. Gelamineerde poten die ook naar buiten staan. Stoel op de werkbank, potlood op een klosje voor de juiste hoogte en alle poten rondom aftekenen. Daarna met de handzaag op de lijn gezaagd.

Het gevaar van een plaat op de zaagtafel is misschien dat het wat doorbuigt en je geen mooie haakse afkorting krijgt. Ben benieuwd hoe je het gaat doen.

jaap

WhatsApp Image 2024-02-07 at 15.31.12.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: twdi

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
Ik ben ook benieuwd. Je geeft wel wat interessante opties. Ik kan hem plat leggen en mijn geleiderail van mijn invalzaag er met klemmen op vast zetten.

Met de hand en extact afmeten is inderdaad ook nog een optie.
:)
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
als je idd je dwarsgeleider achterstevoren gebruikt en hem rechts van de zaag zet kun je de lengte instellen met je normale geleider waarmee je dus de hoogte van de kruk bepaald.
Als ik het zo op de foto zie is het een kruk die onder en boven van gelijke fametingen zijn, dus moet dat uitkomen.
 
  • Leuk
Waarderingen: twdi

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.