kruislings verlijmen

Hiz

Nieuw lid
25 okt 2017
1
0
Op een meubelsite las ik de volgende opmerking "Door massief eikenhout kruislings te verlijmen worden de keukenfronten extra stabiel"
Kan iemand mij vertellen wat het kruislings verlijmen van keukendeurtjes inhoudt en hoe je dat doet?
mvg
Hiz
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik vermoed dat ze bedoelen zoals je ook wel bij houten haspelrollen ziet: één laag hout haaks (dus 90 graden gedraaid) op een volgende laag hout. En met een laag bedoel ik dan meerdere plankjes parallel aan elkaar. Op die manier krijg je inderdaad een hele sterke constructie en mijn vermoeden is (maar wellicht dat mensen met meer/langere ervaring hierop kunnen toevoegen) is dat het werken dan ook sterk word verminderd.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Ik denk het zelfde als triplex. Een laag met de nerf verticaal, daarachter een laag met de nerf horizontaal en daar achter weer een laag met de nerf verticaal. Dan kun je ook meteen de verbindingen maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Eens met Superkees. Op deze manier heb ik ook wel openslaande deuren voor mijn werkplaats en onze tuinkamer gemaakt, dan krijg je automatisch een slisverbinding.

Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.