Kruidenrek in bestaand corpus van afzuigkap

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.351
2.624
Klein-Brabant, Vlaanderen
Vooraan in een bestaand corpus van een afzuigkap wil ik een kruidenrek plaatsen.
Op dat corpus staan 2 deuren met telkens 2 scharnieren.
De bruikbare diepte is 95 mm.
Die is te klein om met schabdragers en losse schabben (liggers, draagplanken, ...) te werken.
Daarom verkies ik vaste schabben.

De scharnieren zitten in de weg.
Op de tekening heb ik in de stijlen van het kruidenrek een uitsparing voor de scharnieren voorzien.
Hoe werk ik de scharnieren in ?
Of hoe werk ik er rond ?
Alternatieven ?

Noot: Om geen doorkijkvoeg tussen de 2 deuren te hebben, denk ik aan 2 aparte kruidenrekken, waarvan ik de stijlen tegen mekaar trek.

1753603495415.png

het corpus van de afzuigkap staat niet op onderstaande tekening - het zijn enkel de omtrekken van het kruidenrek

1753603465878.png

Laatst bewerkt:

John1969

Post veel
10 jul 2023
826
467
‘s-Hertogenbosch
Losstaand kruidenrek wat in één keer uitneembaar is als je bij de afzuigkap moet zijn. Eventueel met twee passtukken van 5 centimeter waar de scharnieren uitgehaald zijn….

Eerste ingeving, groetjes van John

jorisvh

Post veel
Simpelste oplossing is toch losse planken maar extra 5mm gaten en plankdragers boven de plank zodat die niet weg kan.

Of, als mijn veronderstelling dat het scharnieren met halve opdek zijn, klopt:
Scharnier weg.
Stukje rug 8-10mm afkanten en als extra zij tegen de bestaande zetten.
Legplank daar op en erboven weer een stukje extra stijl.
Opdek moet dan 8-10mm meer worden dus scharnieren vervangen door volledige opdek.

jorisvh

Post veel
Waarschijnlijk ook voldoende is de
legplankdragers half inwerken.
2 plankjes tegen elkaar klemmen en met een malletje in het midden een 5-6mm gaatje boren zodat in elke plank een half gat zit.
zo kunnen de planken niet meer voor/ achter bewegen.
Truukje van een Zweedse restaurantketen die ook meubels verkoopt 😇.
Dit eventueel in combinatie met suggestie 1.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.351
2.624
dank aan @John1969 & @jorisvh

mijn voorkeur gaat uit naar de oplossing met de minste inspanning en de grootste kans op slagen

scharnieren laten staan zoals nu
tussen de scharnieren stukken stijl die dikker dan de scharnieren zijn
daardoor verkrijg ik een volledig vrije rechthoek
daarin een kruidencorpus uit 1 stuk, dat ik links en rechts tegen de bijkomende stijlen schroef
in het midden van het kruidencorpus, waar de 2 deuren samenkomen, een stijl om de voeg af te sluiten

wordt vervolgd

LukeB2530

Actieve deelnemer
15 jan 2021
130
130
65
Boechout (Prov. Antwerpen)
Waarschijnlijk ook voldoende is de
legplankdragers half inwerken.
2 plankjes tegen elkaar klemmen en met een malletje in het midden een 5-6mm gaatje boren zodat in elke plank een half gat zit.
zo kunnen de planken niet meer voor/ achter bewegen.
Truukje van een Zweedse restaurantketen die ook meubels verkoopt 😇.
Dit eventueel in combinatie met suggestie 1.
+1

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
304
108
Mijn idee: laat de zijde van je kruidenrek aan de kant van scharnieren vervallen. De plankjes schroef je vanaf de achterzijde en de 2 zijdes in het midden. Dit is sterk genoeg, aan de kant van de scharnieren zweeft je plankje. Weet niet of ik het goed uitleg zo.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.351
2.624
dit is de huidige toestand
links hangt nog een kast
rechts een zwevend schab
aan deze opbouw kan ik niets meer veranderen
ik moet dus echt binnen de opening van het corpus van de afzuigkap werken
de meest pragmatische aanpak lijkt mij om de zijkanten met een door de scharnieren onderbroken stijl van 30 mm op te dikken
die 30 mm is de 'dikte' van de scharnieren
nadien heb ik daartussen een volledig vrije ruimte om het kruidenrek te plaatsen

1753734385061.png

John1969

Post veel
10 jul 2023
826
467
‘s-Hertogenbosch
Zoals ik al eerder schreef een los kruidenrek wat uitneembaar is met passtukken OM de scharnieren heen. Opbouwen uit 12 mm berken mp en voorkant per schap een opstand van plexiglas om het transparant te houden . Rekje kan 6 centimeter diep worden en de tussenstijl kun je neerzetten waar je wil ( in de resterende 3 cm)
Succes John

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.287
675
Noord-Veluwe / Skåne
Als ik nieuwe naamblokjes maak voor mijn mineralencollectie, dan pas ik altijd "flame polishing" toe om de zaagsnedes in acrylglas weer glad te maken. Daar zie je dan eigenlijk niets meer van.

• Leuk
Waarderingen: Kor

John1969

Post veel
10 jul 2023
826
467
‘s-Hertogenbosch
Frees een halve mm door de geleider zetten en 3x strijken of schaafmachine op z’n kop leggen en als vlakbank gebruiken met een halve tot een hele mm. Daarna met de achterkant van een afbreekmes de kanten al schrapend “breken “.

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.287
675
Noord-Veluwe / Skåne
Mocht je al over een brander beschikken, dan is het helemaal niet ingewikkeld hoor. Het is gewoon een kwestie van de vlam in een niet te snelle en vloeiende beweging langs het zaagvlak halen. Eigenlijk zijn er maar 3 dingen waar je op moet letten:
  • Kijk goed naar het acryl. Zodra het vervloeit ben je klaar op die plek, want gladder dan dat gaat het niet worden. Ook niet als je in de verleiding komt de vlam langer op die plek te houden. Is sowieso geen goed idee, want dan is de kans op bubbels en oneffenheden groot.
  • Zorg dat je dikke en onbrandbare handschoenen draagt als je het acryl met de hand vast moet houden (de naamblokjes waarbij ik dit het vaakst doe zijn slechts 15x15x45 mm). Ik gebruik leren tuinhandschoenen en dat werkt prima.
  • Je moet gas gebruiken met een hoge verbrandingstemperatuur, want anders gaat het acryl niet vloeien. Gewoon butagas o.i.d. is niet toereikend. Ik gebruik "powergas" van Sievert, maar eigenlijk maakt het niet uit wat je gebruikt, zolang het maar warm genoeg wordt.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.235
3.660
Powergas is gewoon een mengsel van propaan en butaan. De ultra heeft wel een hogere temperatuur. Met een goede propaanbrander met een puntbrander gaat het ook prima. Het smeltpunt is volgens mij iets van 250 graden.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.235
3.660
Voor je een ontwerp maakt voor een kruiden rek, zou ik eerst eens inventariseren wat voor potjes en blikjes er in moeten komen. Misschien is het beter om hoger in de kast, waar je meer ruimte hebt , diepere plankjes te maken.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.