Kromming berken multiplex

Dries

Actieve deelnemer
10 jul 2015
82
5
Wetteren
Hallo iedereen,

Alvorens ik me naar de houthandel schiet, even navragen bij jullie.
Voor de keukendeurtjes heb ik Russisch berken multiplex van 18 mm aangekocht (B/BB).

Net voor ik deze wou beginnen verzagen uit de grote, onbehandelde platen (2500 x 1220), zag ik dat de platen over de langszijde niet recht waren. Bij sommige platen buigen de uiteinden bijna 6 mm omhoog wanneer deze vlak op de vloer liggen, sommige zijn scheluw of gebogen over de korte zijde. Verwacht ik te veel van het plaatmateriaal of is dit normaal? Of heeft de houthandel me "Chinese" platen meegegeven i.p.v. Russische?

De bedoeling is om keukenkastdeuren te maken (max. 1600 x 600 mm). Ik weet dat deurrechter ook frequent gebruikt worden maar kan niet met zekerheid uitmaken dat deze de gehele kromming zullen oplossen.

De platen lagen 1 week vlak op elkaar in de ruimte waar ze moeten komen. Kamertemperatuur en een venster dat dag en nacht open stond. Het was regenachtig de voorbije dagen moest dat er toe kunnen doen echter lijkt mij dit nagenoeg dezelfde setting als bij de houthandel waar de platen ook in een overdekte hangar liggen waar redelijk wat circulatie heerst. Tijdens de aankoop heb ik helaas niet kunnen controleren dat ze al dan niet krom van de paletten kwamen.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.167
1.966
Klein-Brabant, Vlaanderen
perfekt vlak zijn de platen nooit
voor de deuren ga je de platen in delen gebruiken
de scharnieren zullen een deel van de kromming opvangen
hoeveel lagen heeft die mpx ?
wie is je houtboer ?
 

Dries

Actieve deelnemer
10 jul 2015
82
5
Wetteren
Het gaat om fijnlagig multiplex (13 lagen).
Ik heb niet de massa ervaring met multiplex dus weet niet wat “normaal” is.
Echter wil ik uiteraard niet dat de deurtjes aan de hoeken open staan door de kromming en dat kan ik pas weten nadat Ik ze heb verzaagd en opgehangen... maar dan kan ik ze ook niet meer terugbrengen.

Betreft een houthandel uit Dendermonde die me verzekerde dat het de Russische variant was.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.167
1.966
Klein-Brabant, Vlaanderen
Het gaat om fijnlagig multiplex (13 lagen).
voor 18 mm is dat het goeie aantal lagen
in mijn zoektocht heb ik een andere leverancier gevonden
maar ook daar durven sommige platen van 2.500 zich wel 6 mm krom zetten
een plaat die bovenaan de stapel ligt heeft altijd een blootgestelde bovenkant en een meer afgesloten onderkant
op elke plaat zit spanning
dus wanneer je die 1.600 x 600 zaagt is het nog uitkijken naar de vlakheid van dat stuk
verzaag ik platen, dan zaag ik eerst de grootste maten
valt daar een stuk hout, dan kan ik het nog voor kleinere maten gebruiken
 
Laatst bewerkt:

Dries

Actieve deelnemer
10 jul 2015
82
5
Wetteren
Anders gezegd kan je op voorhand amper weten of het goeie, dan wel mindere platen zijn? Er zijn nochtans voorbeelden genoeg waar m’n plafondhoge deuren gebruikt die niet kromtrekken. Dat kunnen toch niet altijd mdf- of spaanfineerplaten zijn?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.167
1.966
Klein-Brabant, Vlaanderen
voor zover ik mijn beperkte ervaring kan delen . . .
volledige platen van mpx, mdf of vezel die je zelf koopt + verzaagt zullen nooit allemaal perfekt vlak zijn
én je hebt het risico dat er spanning op zit + die vrijkomt wanneer je ze zaagt
zelfs sommige keukenbouwers kopen hun kamerhoge deuren kant-en-klaar
de laatste die ik gezien heb waren met een boven- + onderlaag van 4 mm eik (gezandstraald + gekleurd), waartussen een mdf van 12 mm zat
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.