Kromgetrokken platen terug recht krijgen?

stekkestim

Actieve deelnemer
1 nov 2015
214
2
Waanrode
www.cnc-creations.be
Weet er iemand een goede manier om kromgetrokken (berken) multiplex platen van 6mm terug recht te krijgen?

Ik heb hier een pallet van nog zo'n 55platen (153x153cm) liggen die kromgetrokken zijn. Allemaal hebben ze dezelfde vorm aangenomen.
Aangezien de lasersnijmachine niet goed overweg kan met kromme platen wil ik ze graag terug vlak krijgen.
Is hier een manier voor?

Een aantal platen heb ik al verzaagd naar verwerkbare stukken van 60x90cm maar helaas blijven ze zo krom als een paraplu.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.760
146
Rotterdam
Kromtrekken is het gevolg van een andere luchtvochtigheid dan toen ze ooit gemaakt en gedroogd zijn.
Met multiplex valt het vaak wel mee, maar 6mm is wat dat betreft wel kwetsbaar.
Misschien kan je ze goed vlak leggen met wat gewicht er op om ze plat te krijgen, en dan een zeil over trekken met een pan water er bij.
Dan kan het hout het verdampte water onder het zeil opnemen en weer wat soepeler worden.
 

stekkestim

Actieve deelnemer
1 nov 2015
214
2
Waanrode
www.cnc-creations.be
Tja wat is vlak? De betonvloer(gepolierd) in mijn werkplaats lijkt vlak. Ik heb ook een echte vlaktafel hier staan met een nauwkeurigheid van 36micrometer over 1,5meter. Echt vlak zullen de klinkers niet liggen. Maar de platen liggen wel met de bolle zijde naar boven. (Gans het pak is het zelfde vervormt)

Ik hoopte dat het misschien mogelijk was om bijvoorbeeld dmv een warmte pers / fineerpers oid de reeds ruw gezaagde platen terug vlak te krijgen en zo een water behandeling te vermijden.

Als test heb ik een 20 tal verzaagde platen met water nevel bespoten, netjes op elkaar gelegd en er een kleine 100kg opgelegd. Deze platen liggen dan gesandwiched tussen 2 metalen platen.
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Vervormde multiplexplaten ga je niet vlak krijgen, die vervorming komt er meestal al tijdens het productieproces in te zitten (scheluw en, of, bol staan) daar is niks aan te doen. Is meestal ook geen probleem, eens in een constructie opgenomen worden ze automatisch in de juiste vorm gedwongen.
Dunne multiplexplaten zijn praktisch nooit vlak welk type je ook neemt. De (Bruynzeel) garantplaten zijn hier zowat de uitzondering op de regel lijkt me.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.