Kromgetrokken ladefronten

Tom G

Nieuw lid
18 apr 2017
10
0
Hallo,

ik heb een jaar geleden een massief eiken kast gemaakt voor een klant, het hout was ovengedroogde prime eik. Nu een jaar later zijn de ladefronten behoorlijk kromgetrokken. Die fronten bestaan uit een plankje van 9mm dik, met daarop geschroefde en gelijmde stukken van resp. 2 en 3 cm dik.

Waarschijnlijk niet, maar is er een manier om het geheel terug recht te krijgen? Is er een betere manier om dit te maken zodat het niet meer krom trekt?

Bedankt!

Tom

Bijlagen

• 20250906_184751.jpg
    20250906_184751.jpg
    124,3 KB · Weergaven: 79
  • 20250906_184808.jpg
    20250906_184808.jpg
    37 KB · Weergaven: 77
  • 20250906_184848.jpg
    20250906_184848.jpg
    36,5 KB · Weergaven: 75
  • 20250906_184933.jpg
    20250906_184933.jpg
    36,6 KB · Weergaven: 78

Fredje kroketje

Actieve deelnemer
31 okt 2017
108
62
Ik denk dat je in het vervolg wellicht beter multiplex kan gebruiken en dit fineren? Of het hout uit meerdere stroken verlijmen zodat er minder brede planken zijn.

Wellicht voor nu kan je inzagen / doodzagen om de spanning uit het hout te halen en/of een profiel erin frezen?

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.744
3.680
Gaanderen
Normaal gesproken fineer je aan twee zijden. Als ik het frontje zie wil je dat hier niet, dat zou de/een oorzaak kunnen zijn. Wel een heel leuk ontwerp.

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
318
114
Als je ze opnieuw zou maken of nog los kunt krijgen zou ik parketlijm gebruiken, deze heeft een bepaalde elasticiteit waardoor het hout kan werken.
Feit blijft dat als je hout in verschillende dikte en oriëntatie op elkaar gaat maken er kans op kromtrekken is vanwege de eigenschappen van hout.
Alternatief is nog om iets van een stalen profiel er op te schroeven aan de achterzijde, maar dat is natuurlijk ook niet echt mooi.
Of kun je stijfheid uit de ladebak halen? Kun je een stijve box maken als lade, en dan met sleufgaten dit front aan die box schroeven?

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.977
1.202
Leeuwarden
Volgens mij is dit het gevolg van een klassieke fout waarbij je de looprichting van de houtpanelen haaks op elkaar hebt gelijmd. De krimp of rek van het dikste stuk zal de kromming bepalen. (Hier is krimp van het dikke paneel de oorzaak) Dit is alleen op te lossen door een derde paneel er op te plakken op het moment dat je het nieuw maakt. Dat is ook de reden waarom bij multiplex er altijd op een evenwichtige manier lagen kruislings worden geplakt. Het is eigenlijke een kosmische wet van harmonie die zich hier manifesteert 😇

• Leuk
Waarderingen: Petrolhead en Houtmoet

jorisvh

Post veel
Inderdaad een leuk ontwerp maar …
Als ik het goed zie is de nerfrichting van de dikkere blokjes aan de voorzijde verticaal en die van de dunnere plank achteraan horizontaal.
M.a.w. je hebt langshout op dwars hout gelijmd. Dat is geen goed plan want hout zet, onder invloed van veranderingen in relatieve vochtigheid, in de dwarsrichting +/- 10x meer uit dan in de dwarsrichting.

Wellicht is het nu droger dan toen je het in mekaar zette. Daardoor wil de voorste laag krimpen en de achterste niet en trekt het geheel krom.

De achterzijde ook met verticale nerf was beter geweest maar niet zo sterk.
Beide horizontaal is beter maar esthetisch totaal anders.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: michielr

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.