Dank allemaal. Wat het hout gaat doen blijft een loterij. Ik kan me zo voorstellen dat in 1 stuk laten drogen meer kans geeft op scheuren als losse planken laten drogen. Kan iemand dat beamen?
Zaagtafel heb ik (Startrite tilt arbor; moet nog even uitzoeken hoe ik veilig massief hout kan verzagen; ik las dat dit op het zaagblad kan pakken als de spanningen door het zagen vrijkomen. Dus in ieder geval het spouwmes erop en de geleiding tot net voor / achter het blad, maar verdere tips zijn welkom!), vandiktebank niet, maar mijn Jet 2244 OSC breedbandschuurmachine kan ook een hoop als je maar genoeg geduld hebt. Schaafbank heb ik niet. Maar goed, ik doe het stapje voor stapje: eerst ga ik de kopse kanten inderdaad maar sealen met Repair Care Dry shield SK. Ik las op het forum dat mensen daar goede ervaringen mee hebben. Daarna ga ik kijken of ik planken ga zagen en de mooie tekening in het hout laat varen.
Als het vervormen heel erg meevalt wordt het een tafel, is er een minder groot stuk bruikbaar dan wordt het een salontafel, en is er bijna niets bruikbaar... dan allicht de bovenkant van een nachtkastje als herinnering aan deze leerervaring