Krimpende plamuur in schroefgaten, alternatief?

reink

Actieve deelnemer
19 feb 2017
65
22
Een maand of 2 terug heb ik nieuwe boeiboorden gemaakt van watervast verlijmd okoume. De schroefgaten heb ik in een paar slagen geplamuurd en vervolgens overgeschilderd. Dit was de eerste maand strak en onzichtbaar, echter ondertussen is de plamuur zichtbaar gekrompen onder de verf waardoor de schroefgaten weer zichtbaar worden. Aangezien ik nog een afgetimmerd plafond (ook geschroefd) moet aflakken zoek ik een plamuur die niet (of zo min mogelijk) krimpt.

Iemand hier ervaring/goede ideeen over?
 

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
208
82
Ondanks dat ik ook vaak polyester plamuur gebruik is het niet ideaal, zeker niet voor buiten (boeiboord)
ik heb het dan in mijn geval over Den Brave polysoft .

  • Polyester plamuur wordt erg hard, het heeft een totaal andere uitzettingscoëfficiënt dan hout en werkt dus niet mee. Hierdoor kan het na verloop van tijd uit het hout barsten.
  • Polyester plamuur is eigenlijk alleen geschikt voor binnen (staat ook op de verpakking), het neemt namelijk vocht op (hygroscopisch). Als je voor en na het plamuren goed grond en lakt kan het een lange tijd goed gaan, maar eigenlijk is het niet geschikt.

Wat dan wel? 2k Epoxyplamuren. Ikzelf heb goede ervaring met 2k houtrotvullers van repair care, (gebruik ook de primer!) epoxy plamuren en primers van Bolivia werd hierboven al genoemd.

Oh ja repaircare geeft aan dat hun producten alleen op ongeschilderd hout kunnen worden gebruikt. de gaatjes moeten dus schoon zijn!
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
In principe wordt polyester hard en krimpt dan na.. Epoxy krimpt tijdens het polymeriseren en is dan na het uitharden ook vormvast. Polyester plamuur is vaak niet helemaal ongevoelig voor vocht. Als het er echt op aan komt is epoxyplamuur de beste keus, heel vaak gaat het ook uitstekend met polyester plamuur en die is ook een stuk goedkoper.
Vroeger... werd polyester plamuur verkocht als kneedbaar staal... en hadden winkels die het verkocht zo'n voorbeeldje van een kluit uitgeharde plamuur met bouten en moeren etc er in. Het was 50 jaar geleden ook echt wonderlijk mooi spul.

Voor binnen zou ik polyester plamuur gebruiken, zelf vind ik het ook wel lekker ruiken (styreen). Het kan ook zijn dat ipv dat de plamuur krimpt het hout een beetje uitzet..

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.