Krachtstroom vs 230V

Sybmarc

Nieuw lid
3 jan 2022
5
0
Hilversum
Hallo, een vraagje: ik ben me aan het oriënteren inzake een formaatzaag met eventueel ingebouwde frees (bv Hammer B3). Nu zie ik dat er een versie is met 230V en versies op krachtstroom. Wat is wijsheid in de aanschaf van een dergelijke machine wat betreft de stroom versie? Ik heb nog geen krachtstroom in huis, dus dat zouden bijkomende kosten zijn. Alvast dank voor jullie antwoorden. Groet, Marc
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.172
2.633
Krachtstroom loopt rustiger, er zit geen condensator in die stuk gaat, je kan je machine en je afzuiger op de zelfde groep gebruiken. Alles met een 220 motor groter dan 3 pk geeft opstartproblemen, als je eenmaal krachtstroom hebt , kan je ook makkelijker andere profi machines kopen, zoals kolomboor, vandiktebank, bandschuurmachine.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sybmarc

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.202
1.977
Klein-Brabant, Vlaanderen
vooreerst . . . welkom als kersvers lid
ik ben me aan het oriënteren inzake een formaatzaag met eventueel ingebouwde frees (bv Hammer B3)
in nl noemen ze dat type frees meestal een spilfrees
dat de freesas van die hammer B3 tot 45° gekanteld kan worden, is een lekker meenemertje
ik heb geen hammer/felder, wel een schuininstelbare freesas
dacht die nooit nodig te hebben, maar is bij veel bewerkingen wel een mooie oplossing
Ik heb nog geen krachtstroom in huis, dus dat zouden bijkomende kosten zijn.
de gemiddelde kost die ik voor nl lees, is 1.000 euro
wanneer je in je werkhuis slechts 1 groep hebt, zit je snel aan het maximum
een C-automaat ipv een B-automaat plaatsen is een tussenoplossing
die vertraagt de tijd tot de automaat zichzelf afschakelt
voor iets of wat vermogen heb je toch krachtstroom nodig
voor de veiligheid + constante doorvoer komt er bij een spilfrees snel een doorvoerapparaat
zelf frees ik enkel manueel bij proefstukken en bij afstellen van de frees
uiteraard heb je steeds de stofafzuiging
wanneer je naar je werkhuis een groep bij moet leggen, dan kies je best ineens voor krachtstroom
uiteindelijke prijs hangt af van je huidige aansluiting vanuit de straat + wat jij x de elektrieker plaatsen
 
  • Leuk
Waarderingen: Sybmarc

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.741
2.599
Gaanderen
Welkom. Nog een reden om voor krachtstroom te gaan is de prijs. Er zijn veel meer machines op 400V tweedehands te krijgen dan op 240V. Bij nieuwe machines heb je vaak een meerprijs voor 240V.
We hebben het dan wel over prof machines.
Volgens mij zitten er geen kosten aan of je nu 1 fase 35A hebt of 3 x 25A Ik heb toen ik nog in Bussum woonde de boel naar 3x25 A verzwaard want mijn hoofdzekering klapte er een paar heer per week uit.
En dit kwam niet door mijn machines maar door de hobby van mijn vrouw. Wassen drogen strijken vaatwasser en vul het maar in. Tevens van 6 groepen naar 17 groepen gegaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sybmarc en MartijnEHV

Risikoos

Actieve deelnemer
14 okt 2021
107
47
Regio Apeldoorn - Zutphen
@ZotVanHout, @Wim Kluck,
Zeker weten doe ik het niet, maar vermoed dat hier een spraakverwarring is tussen nl en be.
Belangrijkste is dat hetzelfde bedoeld wordt. Op een 3-fase+N aansluiting kun je ook nogsteeds vrij gemakkelijk contactdozen voor je koffiezetapparaat ed. Aansluiten. Andersom is een veel grotere uitdaging.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sybmarc

Sybmarc

Nieuw lid
3 jan 2022
5
0
Hilversum
Eerlijk gezegd denk ik dat er reeds een voorbereiding is voor krachtstroom. Als ik het goed begrijp dient de schakelkast dan alleen geupdate te worden met een 3 fase hoofdschakelaar. De kabel naar de werkruimte kan dan van hieruit doorgetrokken worden. Is dit juist? Wederom dank voor de geweldige feedback. Wat een uitkomst en een leuk forum. Nogmaals dank aan allen. Groet,Marc
 

Bijlagen

  • 4F3B1F83-A140-4B77-84E5-6FA82567EA93.jpeg
    4F3B1F83-A140-4B77-84E5-6FA82567EA93.jpeg
    61,2 KB · Weergaven: 20
  • 4DCFADFB-03FB-46DB-86F4-2C546B2DD7A5.jpeg
    4DCFADFB-03FB-46DB-86F4-2C546B2DD7A5.jpeg
    75 KB · Weergaven: 20

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
369
160
Eindhoven
Welkom. Nog een reden om voor krachtstroom te gaan is de prijs. Er zijn veel meer machines op 400V tweedehands te krijgen dan op 240V. Bij nieuwe machines heb je vaak een meerprijs voor 240V.
We hebben het dan wel over prof machines.
Volgens mij zitten er geen kosten aan of je nu 1 fase 35A hebt of 3 x 25A
Klopt, het vastrecht t/m 3x25A is hetzelfde als voor bv 1x25A of 1x35A.

Aanpassen door het energiebedrijf naar 3x25A kost ca €270 (prijs afhankelijk van netbeheerder)

De groepenkast dient dan in ieder geval voorzien te zijn van een 4 polige hoofdschakelaar, dit dien je zelf te (laten) verzorgen. En je wilt dan waarschijnlijk je groepenkast ook verder uitbreiden/aanpassen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sybmarc

tdw83

Actieve deelnemer
28 dec 2012
159
41
Den Hoorn, ZH
De stoppen 'van je netbeheerder' moeten worden geplaatst en je meter zal hoogstwaarschijnlijk moeten worden vervangen voor een 3-fase meter.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sybmarc

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.202
1.977
Klein-Brabant, Vlaanderen
Zeker weten doe ik het niet, maar vermoed dat hier een spraakverwarring is tussen nl en be.
elektriciteit gedraagt zich los van de taal of het land
de enige verschillen die je kan ontmoeten, is omwille van andere reglementering of andere beschikbaarheid
zo is een wcd in nl meestal op16A aangesloten, terwijl in vl 20A
ook wat vanop de straat binnenkomt, kan verschillen
bij ons zijn de nieuwe aansluitingen 400V + N
wat door de opkomst van de zonnepanelen weer snel kan veranderen
wat we jou mee willen geven is, dat, wanneer je krachtstroom hebt, je ook machines op 240V kan aansluiten
omgedraaid, maw machines die krachtstroom vereisen, op 240V aansluiten, vraagt een omvormer (details ga ik hier niet uitzoeken) + je vermogen blijft binnen de grenzen van die 240V
 
  • Leuk
Waarderingen: Sybmarc en MartijnEHV

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.202
1.977
Klein-Brabant, Vlaanderen
Eerlijk gezegd denk ik dat er reeds een voorbereiding is voor krachtstroom. Als ik het goed begrijp dient de schakelkast dan alleen geupdate te worden met een 3 fase hoofdschakelaar. De kabel naar de werkruimte kan dan van hieruit doorgetrokken worden. Is dit juist? Wederom dank voor de geweldige feedback. Wat een uitkomst en een leuk forum. Nogmaals dank aan allen. Groet,Marc
over naar de nl collega's + jouw leverancier + jouw elektrieker
het antwoord zal zeer eenvoudig zijn
 
  • Leuk
Waarderingen: Sybmarc

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.172
2.633
Er komt zo te zien een krachtstroomkabel bij je binnen. daar is nu een groep van gebruikt voor je huis. Daar zit zeer waarschijnlijk een 35 amp smelveiligheid in. 25 amp komt ook voor. Je hebt een 3 fase hoofdschakelaar nodig, een 3 fase alamat en je kan je drie aardleks allemaal op een eigen fase zetten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sybmarc

Sybmarc

Nieuw lid
3 jan 2022
5
0
Hilversum
Dan zijn de kosten dus nog redelijk in de hand te houden als ik het goed begrijp. Misschien maar eens een afspraak plannen met de netbeheerder. Misschien is deze persoon wel zo aardig mij precies de benodigde onderdelen en handelingen te wijzen. Zou fijn zijn. Wederom top jullie antwoorden. Wat een uitkomst!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.172
2.633
Er van uit gaande dat je in nederland woont, maak je de kast in orde, daarna komt de netbeheerder. Er moet ook een 3 fase meter geplaatst worden. .
 
  • Leuk
Waarderingen: Sybmarc

Risikoos

Actieve deelnemer
14 okt 2021
107
47
Regio Apeldoorn - Zutphen
Dan zijn de kosten dus nog redelijk in de hand te houden als ik het goed begrijp. Misschien maar eens een afspraak plannen met de netbeheerder. Misschien is deze persoon wel zo aardig mij precies de benodigde onderdelen en handelingen te wijzen. Zou fijn zijn. Wederom top jullie antwoorden. Wat een uitkomst!

Vergeet niet dat voor de verzekering je meterkast mogelijk opnieuw gekeurd moet worden bij aanpassing naar 3-fase. Ik heb in 2018 3-fase aan laten leggen en de 3 aanwezige groepen laten vervangen voor een fantsoenlijk aantal voor deze tijd.
Vanuit die overweging heb ik de meterkast toen laten doen door een erkend installatiebedrijf (dan zit de keuring/controle bij het plaatsen in). Hoefde ik niet een veel te duur iemand 5 minuten laten kijken naar mijn gepruts en scheelde mij het risico op wat ongewenste spanning in mijn lijf (mag niet bij de hoofdzekering).

Als je een gelicenseerd installateur in je kennissenkring hebt kan dat natuurlijk schelen, en misschien ben je niet bang voor een brandje, maar neem het in elk geval mee.

Dit gaat enkel over de groepen in de meterkast. Wat er achter elke groep gebeurd is volledig eigen verantwoordelijkheid.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sybmarc

LvdE

Actieve deelnemer
23 sep 2020
168
143
Bunde
Zoals hierboven al ruim is aangegeven zijn er indd zaken waar je van te voren al rekening mee moet houden.

Over de kosten. Denk ik dat 1000,- geen gekke schatting is. Kijkende naar mij zelf een half jaar terug. Heb voor het zelfde dilemma gestaan.
Het meeste geld ging in het materiaal zitten. 6kwardraat 5 aderige grondkabel met litse en dat 70m tikt toch wel flink aan. Extra groepenkast ivm de ruimte voor de 3fase hoofdschakelaar (neemt 4 plaatsen in) en dan een aardlekautomaat (ook weer 4 plaatsen) dan kom je snel ruimte te kort. Miss met oog op de toekomst nog een elektrische auto, wil je meteen nog wat ruimte over houden voor nog een aardlek automaat. Onder het mom van je bent toch bezig, dan in een x goed. Dan reken nog een 200,- voor meterkast en nog 100 voor de automaat.. en dan zie je dat het snel gaat.

Desalniettemin, de moeite waard zou ik zeggen ivm alle eerder genoemde voordelen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.