Kozijn onderdorpel repareren

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Ik ben gevraagd op een Woonark mee te kijken naar een kozijn waar een deel van de onderdorpel slecht was, na eea uitghold te hebben, kwam ik erachter dat het zeer waarschijlijk een enkelglas kozijn is geweest dat is opgedikt met een L vormige lat. Totale lengte ongeveer 3,5 meter waarvan 1,5 meter van de L lat deels verrot was, aan het eind was het kozijn zelf tot binnen doorgerot, nu wil ik er een nieuwe L lat in leggen, maar waar kan ik dat het best mee verlijmen?
Het eerste stukje wordt geheel vervangen, maar daar laat ik ook de lat over doorlopen.

De lat steekt onder het glas door en daar komen dan weer de plasticjes op en de glaslat komt daar dan weer bovenop.

Ik hoor graag ideeen hoe ik dit het beste kan doen.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.153
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
waar kan ik dat het best mee verlijmen?
repair care is mij bekend als een goed produkt om grote leemtes op te vullen

da's een kort antwoord op 1 enkele vraag die je expliciet stelt

ruimer gekeken & beraad . . .
2 jaar geleden kreeg ik een gelijkaardige vraag in het kader van monumentenzorg
de kozijnen waren half weggerot
de vleugels ook
mijn raad was om het geheel te vervangen
maar neen ! dat zou te duur komen, en grote bedrijven hadden dat reeds als enige oplossing voorgesteld !
hm ?
dus een prijs binnengestoken om enkel de vleugels te vervangen
je hoeft me niet te vragen hoeveel het in leven houden van de kozijnen (mét een specifiek profiel !) gekost heeft
(om niet over de winddichtheid te schrijven 😭
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Die repair care werkt dat een beetje als een bruislijm? Dat was eigenlijk mijn eerste gedachte of een sorts lijmkit zoals Tec7.
Geloof me ik heb zeker aanbevolen om het kozijn te vervangen, maar dat zagen ze echt niet zitten.
Hij gaat dlf daarna weer dik in de verf zetten, ook de delen die erin gezet worden, zullen ook eerst goed in de verf worden gezet, op de lijmvlakken na.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.153
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Geloof me ik heb zeker aanbevolen om het kozijn te vervangen, maar dat zagen ze echt niet zitten.
ik geloof jou zeker
decennialang geen eenvoudig & goedkoop onderhoud, en dan denken dat ze dat nog goed kunnen maken
de schroothoop is mij niet lief, maar er zijn grenzen
tja, de klant beslist waaraan die zijn geld wil besteden
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Nee het is jaren prima geverfd en bijgehouden maar nu ontdekte hij dat er toch wat mankeerde...
We hebben ook alle andere kozijnen nagelopen maar alles lijkt verder goed. Ik kan het ook best begrijpen, de ruit is er 15 jaar geleden ingezet en het is echt een flinke lap van bijna 2 meter hoog en 3 meter lang. en aan de buitenkant heb je een strookje van 60cm om te staan en dan is het water....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.