korte review BOSCG GSS 160 Multi

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Zoals gezegd heb ik onlangs een vervanger / aanvulling voor mijn GSS16 gekocht, namelijk de GSS 160 Multi. Met name de delta schuurzool verwachtte ik veel van voor het schilderwerk in huis.

Tussen oud en nieuw zijn een paar verschillen, zoals een zachte schuurzool ipv hard, langer kabel en minder vibraties. Grotere verschillen zijn het toegenomen motorvermogen van 150 naar 180W en de kleinere schuurcirkel van 1,6mm ipv 2,0mm bij de GSS16.

In eerste instantie was ik teleurgesteld in de prestaties van de afzuiging vergeleken met de oude, maar ik denk dat dat kwam door het gebruiken van de Kärcher stofzuiger ipv de BOSCH. Ook de "venturi" stofopvang was ik niet van onder de indruk. Gewoon altijd met stofzuiger met zowel filter als vezelzak werken.

in combinatie met de BOSCH stofzuiger en het deltablad heb ik naar volle tevredenheid vanochtend voordat het bezoek kwam:) nog even het halletje en binnenkant van de voordeur geschuurd met korrel 240. Ik kon zonder problemen twee "foutjes" herstellen maar moet op de kanten wel oppassen dat ik niet door de lagen heen schuur.

Minpuntje is dat het schuurpapier of de zool zodanige toleranties hebben dat je met veel moeite een velletje los krijgt. Ander puntje is dat de zachte schuurzool gevoelig is voor te hard drukken waardoor met name de punt van de delta schuurzool te lijden heeft.

Al met al een fijne machine om mee te werken en waar ik veel plezier van hoop te hebben in de komende 20 jaar:)

Zodra ik door mijn voorraad BOSCH schuurpapier heen ben, ga ik over op 3M:) schuurmachines 2 .jpgschuurmachines.jpgschuurpapier.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: bakkiet

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Nog een aanvulling:

Hoewel een schuurmachine niet het apparaat is dat ik op accu zou kopen, heb ik het toch geprobeerd en als aanvulling op de GSS 160 Multi een GSS 18V-1 gekocht.
Ik zou dit apparaat niet voor dagelijks gebruik kopen. Ik gebruik hem nu in de garage alleen voor het snel even schuren of kanten breken, kort durend en ik heb geen stofzuiger nodig.

De schuurmachine werd geleverd in een L-boxx met inlay, drie schuurzolen, schroevendraaier en perforator plaat voor de vierkante schuurzool. En BOSCH was zo vrijgevig om van ieder van de drie formaten, één velletje k120 bij te voegen. Doe dan niets!

Het is een handzaam apparaat dat lekker in de hand ligt en met de 2Ah accu mooi in balans is. Nadeel is dat de 2Ah accu het maar 15min uithoudt als je aan het schuren bent. Met de 5Ah accu kun je langer doorwerken, maar hij is merkbaar zwaarder en wil de schuurmachine naar achteren hangen. Dat gewicht merk je bij kozijnen en deuren.
De schuurzolen zijn uitwisselbaar met de GSS160 wat het op voorraad houden van schuurpapier makkelijker maakt.

De stofafvang op de machine is in orde, beter dan die op de GSS160 maar geef toch echt de voorkeur aan het gebruiken van een bouwstofzuiger.
Bij mij gaat deze in de lade onder mijn werkbank zodat ik hem snel kan pakken, ga ik "echt" schuren dan pak ik een schuurmachine op netstroom om een uur of langer door te werken en alleen het papier te vervangen, zonder dat ik vergeet om de stofzuiger weer aan te zetten:)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: bakkiet

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.