Kort voorstellen / Verstekzaag instellen en zaagtechniek

Rudiman

Nieuw lid
13 mrt 2017
22
17
Al enige tijd lees ik mee op het forum maar ik had zelf nog geen post geplaatst en mij ook nog niet voorgesteld, dus bij deze. Mijn naam is Ruud, ben 39 jaar en vind het leuk om te hobbyen en dingen te maken. Dat hoeft overigens niet perse met hout maar geniet wel de voorkeur; een RC heli bouwen of een computer "modden" kan mij ook weken vermaken. Mijn laatste project was een houten hartje voor een bruiloft en er staat een bootje op de planning (Glen-L Zip) maar dat zal nog wel even duren.

hart (1).jpghart (4).jpg


Nu heb ik hier op het forum niet al te lang geleden een verstekzaag gekocht (een Ulmia 354). Echter loop ik bij het instellen van de zaag tegen een probleem aan. Ik vraag mij af of ik iets over het hoofd zie bij het instellen van de zaag (het lijkt zo makkelijk he) of dat dit nou eenmaal iets is waar de gebruiker rekening mee dient te houden tijdens gebruik.

Indien ik het zaagblad zo instel dat de tanden net onder het smalle gedeelte van de geleider vallen dan komt de zaag niet diep genoeg. Als ik het zaagblad lager instel dan, wanneer ik onder een hoek zaag en de bodem bereik, zaag ik in de geleider. Blijkbaar was dit al een "probleem" want er zit al een zaagsnede in de geleider. Ook op veel foto's die ik vind online lijkt dit zo te zijn (foto's zijn veelal onduidelijk). Is mijn zaaghoek dan gewoon te groot, ligt het aan mijn techniek, moet ik vlakker zagen met een verstekzaag? Of zou de zaag zo in te stellen moeten zijn waarbij dit niet mogelijk is? Ik kan mij haast niet voorstellen dat dit normaal is....

Onderstaande foto heb ik van internet geplukt en daarop lijkt het ook zo dat er in de geleider is gezaagt (moeilijk te zien dus het kan aan mij liggen)

Ulmia 354.jpg
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Welkom!
Wat een gaaf hart! Zat er iets in het doosje?

Goede raad voor de zaag heb ik helaas niet maar toevallig zijn er wel wat Ulmia eigenaren die vast kunnen helpen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rudiman

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Nu heb ik hier op het forum niet al te lang geleden een verstekzaag gekocht (een Ulmia 354)
als jouw verkoper een forumlid is, dan zou je op een extra dienst-na-verkoop moeten kunnen rekenen
Is mijn zaaghoek dan gewoon te groot, ligt het aan mijn techniek, moet ik vlakker zagen met een verstekzaag?
met de hand zaag ik nog zelden
bij handverstekzagen zie ik het blad meestal volledig horizontaal staan
hoe schuiner je het zet, hoe groter de kans dat je op het van jou weg uiterste punt in de constructie zaagt
bij elke handzaag moet je wel een neerwaartse druk uit kunnen oefenen
van zodra die er is, zou ik het zaagblad niet schuiner dan nodig zetten
 
  • Leuk
Waarderingen: Rudiman

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Die twee rode dingen zijn de geleiders die je bedoeld? Als je daar in zaagt, hou je de zaag niet vlak genoeg.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rudiman

Rudiman

Nieuw lid
13 mrt 2017
22
17
Wat een gaaf hart! Zat er iets in het doosje?
Mijn vriendin had daar een briefje in gedaan. Het doosje is bedoeld als opslag voor de ringen mocht dat ooit nodig zijn, is meer symbolish bedoeld.

als jouw verkoper een forumlid is, dan zou je op een extra dienst-na-verkoop moeten kunnen rekenen
Ik houd dit forumlid niet verantwoordelijk hiervoor; het ligt wat mij betreft aan het ontwerp van de zaag en/of iets waar de gebruiker zelf rekening mee dient te houden.

Die twee rode dingen zijn de geleiders die je bedoeld? Als je daar in zaagt, hou je de zaag niet vlak genoeg.
Ja inderdaad, die rode geleiders. Het is dus echt iets waar de gebruiker zelf rekening mee dient te houden... Persoonlijk vind ik dat toch wel een oversight van de ontwerper
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Het ontwerp is nog uit de tijd dat er enig eigen inzicht van gebruikers werd verwacht.
 
  • Haha
Waarderingen: Rudiman

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.