Korbelen van tuinhuis smaller zagen/schaven

KC76

Nieuw lid
5 sep 2023
2
0
Belgie, 2900
Ik zit met 4 korbelen van ons tuinhuis die te breed zijn- er zou telkens langs één kant 2cm af moeten om ramen te plaatsen (ander passen de kaders niet tegen de korbelen). Dit zonder ze eerst te verwijderen. Heeft iemand suggesties van hoe ik dit kan aanpakken? Zagen? schaven? En met welk gereedschap?
 

Bijlagen

  • IMG_4103.jpg
    IMG_4103.jpg
    140,2 KB · Weergaven: 29

mroden

Actieve deelnemer
13 feb 2013
214
69
Rotterdam Ommoord
Eens. Als toevoeging tijdelijk een extra diagonaal eronder plaatsen. Als je dan een wat grotere voetplaat onder je bovenfrees schroeft heb je altijd rondom steun.
 
  • Leuk
Waarderingen: Houtsoort

KC76

Nieuw lid
5 sep 2023
2
0
Belgie, 2900
Bedankt!! Ik ben een leek- welke bovenfrees kan ik hier best voor aanschaffen? Bepaalde zaken waar ik op moet letten gelet op de randen van de kolom en ligger? De totale diepte tov de ligger/kolom gaat uiteindelijk bijna 4 of 5cm zijn. Gaat het met een frees niet lang duren om de ganse oppervlakte van de 4 korbelen met 2cm te verdiepen? Ik dacht dat die enkel diende voor gleuven te maken, niet een ganse oppervlakte 2cm dieper te maken...
Dit is eenmalig gebruik dus wil ik liefst niet overdrijven met een toestel te kopen, maar de schrijnwerker vraagt veel geld voor deze kleine klus dus kan ik er beter gereedschap aan overhouden ;-)
 
Laatst bewerkt:

mroden

Actieve deelnemer
13 feb 2013
214
69
Rotterdam Ommoord
Mede forumlid? Even aangegeven welke postcode je dit in België. Als eerste klus met weinig of geen bovenfrees ervaring is het 'uitdagend'.
Zou het met een makita RT0700 wel aandurven. Geen te zware frees aanschaffen ivm verticaal werken.
Freesbit 8mm opname, met bovenlager en dan steeds een mm of 3 dieper gaan. Je staander en ligger zorgen dan vanzelf voor geleiding.

5cm onder de voet is aan de forse kant dus kies je voetplaat niet te dik.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.