Kops spaanplaat afwerken voor lakken

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
358
121
We hebben eens een "timmerman" in huis gehad die niet zo netjes werk heeft achtergelaten.
Bij het omdraaien van een deur, d.w.z. van binnendraaiend naar buitendraaiend, heeft hij de deur een paar centimeter smaller gemaakt. Aan de scharnierkant is hij zo ver moeten gaan dat die op het spaanplaat zit, zie de foto. Dat is natuurlijk nooit strak te schilderen.

Hoe kan ik daar het beste afwerken zodat de deur daarna netjes in de lak kan?
Ik heb nog een restje Zusex all-round repair (2k epoxy), maar dat krijg ik denk ik niet mooi dun opgebracht. Gewone plamuur ben ik ook geen held mee, tenminste niet met de simpele Alabastine plamuur/houtvuller.
Elders op het forum las ik ook houtlijm als sealer voor betonplex. Zou dat werken met een goede lak?
Wat zouden jullie adviseren? (En nee, deze koekenbakker nog eens bellen is geen optie)
 

Bijlagen

  • 20230519_083140.jpg
    20230519_083140.jpg
    66,3 KB · Weergaven: 49

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
190
41
Kantenbandje erop lijmen/strijken van 0,8mm?
Je hebt speciale lakdraag kantenband, maar een normale kan ook wel.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.686
2.567
Gaanderen
Ik zou hiervoor gewoon staalplamuur nemen. Erop zetten en na een kwartier schuren. Gronden en na de eerste grondlaag waarschijnlijk bijplamuren. Verder normaal afwerken. Het kan zijn dat je twee keer moet plamuren.
 
  • Leuk
Waarderingen: AvdLinden

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
358
121
Bedankt voor de goede suggesties!

Kantenband is wel makkelijk, maar ik zie zo snel geen kantenband als lakdraag én zelfklevend (en in minder dan 50 meter te bestellen).

Goede metaalplamuur klinkt dan ook weer aantrekkelijk. Welke zou je kunnen aanraden, @Wim Kluck ? Ik zie bij Toolstation bijvoorbeeld een woud aan lakplamuur, acrylplamuur, vezelplamuur.
 
  • Leuk
Waarderingen: Henkies

Hulpverlener

Actieve deelnemer
4 nov 2021
198
27
BoZ
We hebben eens een "timmerman" in huis gehad die niet zo netjes werk heeft achtergelaten.
Bij het omdraaien van een deur, d.w.z. van binnendraaiend naar buitendraaiend, heeft hij de deur een paar centimeter smaller gemaakt. Aan de scharnierkant is hij zo ver moeten gaan dat die op het spaanplaat zit, zie de foto. Dat is natuurlijk nooit strak te schilderen.

Hoe kan ik daar het beste afwerken zodat de deur daarna netjes in de lak kan?
Ik heb nog een restje Zusex all-round repair (2k epoxy), maar dat krijg ik denk ik niet mooi dun opgebracht. Gewone plamuur ben ik ook geen held mee, tenminste niet met de simpele Alabastine plamuur/houtvuller.
Elders op het forum las ik ook houtlijm als sealer voor betonplex. Zou dat werken met een goede lak?
Wat zouden jullie adviseren? (En nee, deze koekenbakker nog eens bellen is geen optie)
Beste Paul,
Dat van houtlijm is algemeen bekend. Maar is vooral om de zuigende werking tegen te gaan. Spaanplaat en MDF zijn erg gevoelig voor vocht. Ik zou zelf nog liever grondverf er opsmeren twee lagen. Daarna voorzichtig schuren tot het glad is. En in de lak zetten maar let op je moet weten of je deur op water gedragen of terpentine basis is. Anders zit je met twee verf systemen op je deur. Watergedragen kun je achter komen door wat spiritus op een doekje te doen en over je bestande lak wrijven. B.v. Aan de rand van de deur die niet in het zicht zit. Geeft hij dan af kun je er vanuit gaan dat het watergedragen lak is.
 
Laatst bewerkt:

hdv

Post veel
24 nov 2019
848
444
Noord-Veluwe
Ik heb ooit een pot randsealer van Frencken gekocht voor een mussenhotel dat buiten aan de schuur hangt. Het viel me toen op dat dat spul zich beter liet verwerken dan ik gedacht had en ook dat het ook erg goed overschilderbaar was. De verf zit er nog steeds strak op na 3 jaar buiten hangen in weer en wind. Daarom wil ik tegenwoordig nog wel eens diezelfde pot randsealer tevoorschijn halen voor dit soort klusjes binnen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.686
2.567
Gaanderen
Ik heb ooit een pot randsealer van Frencken gekocht voor een mussenhotel dat buiten aan de schuur hangt. Het viel me toen op dat dat spul zich beter liet verwerken dan ik gedacht had en ook dat het ook erg goed overschilderbaar was. De verf zit er nog steeds strak op na 3 jaar buiten hangen in weer en wind. Daarom wil ik tegenwoordig nog wel eens diezelfde pot randsealer tevoorschijn halen voor dit soort klusjes binnen.
Dat lukt bij mij bijna nooit om dat spul zo lang te bewaren. Dan is het spul al te "droog". Ik loop dit in een zo klein mogelijke verpakking en dan blijven die restjes niet lang goed. Ik had geen frencken randsealer.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
848
444
Noord-Veluwe
Misschien helpt het dat mijn blik in een koele kelder bewaard wordt? Geen idee. Ik sluit de boel in ieder geval altijd supergoed af en laat de pot ook nooit open staan. Ik haal eruit wat ik nodig heb, doe dat op een dekseltje of in een potje [1], en doe het blik dan snel weer dicht. Geen idee of het daaraan ligt, maar gelukkig zijn mijn restjes nog steeds bruikbaar. Het blik dat ik nu heb staan is zeker meer dan een jaar oud en nog steeds OK. Blijkbaar heb ik een beetje geluk daarmee.

[1] Ik bewaar altijd lege potjes. Dat begon ooit omdat ik altijd problemen had met de blikken Osmo. Of ze sloten niet goed af, of ze sloten zo goed af dat je het deksel zo'n beetje kapot trok bij het opnieuw openen na gebruik. Sindsdien giet ik Osmo (en andere spullen) altijd over in potjes die goed afsluiten. Het voordeel is niet alleen een langere bewaartijd, maar ook dat ik kleinere hoeveelheden kan afmeten. Dat werkt vaak veel fijner. De potjes zijn ook erg fijn voor als ik schellak maak.
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
358
121
polyesterplamuur zonder vezels. Lakplamuur alleen voor de tweede of derde keer. Maar alleen voor kleinere gaatjes.
Dankje voor de tip nog, Wim. (Late reactie door vakantie..)

De schilder kan dit gelijk meenemen als hij over een tijdje voor wat ander werk komt. Hij stelde voor om het met woodfill (polyesterplamuur) te plamuren en dan netjes vlak te schuren. Daarna 2 lagen grondverf en aflakken. (y)
 

Peer76

Actieve deelnemer
Hij stelde voor om het met woodfill (polyesterplamuur) te plamuren
Hopelijk weet hij dat Woodfill met een minimale dikte van 3mm aangebracht dient te worden voor een goede uitharding. Bij een te dunne laag heb je kans dat het chemisch proces om uit te harden onvoldoende werkt. De verf zal op een onvoldoende uitgeharde laag plakkerig blijven en verkleuren.
Zo te zien is een dikke plamuurlaag niet nodig (al kan ik niet bepalen hoeveel ruimte er tussen de kopse kant en het kozijn zit) en zou een laag watergedragen grondverf als voorbewerking en daarna een watergedragen lakplamuur voldoende kunnen zijn.
Als goed alternatief zou een product zoals Progold Repair Finisch zijn, welke wel goed door zal harden met een hele dunne laag. Hierbij is vooraf gronden niet nodig.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.686
2.567
Gaanderen
Ik heb vroeger Woodfill verkocht maar dat van 3mm was mij niet bekend. (staat inderdaad in de gebruiksaanwijzing) Ik gebruik nu voor binnen Den braven Polysoft. Dat is bijna 3 keer goedkoper dan Woodfill. Niet geheel hetzelfde product maar voor plamuren binnen prima. Bij Den Braven heb ik geen verwerkingsdikte kunnen vinden maar ik heb het ook heel dun gebruikt.
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
358
121
Hopelijk weet hij dat Woodfill met een minimale dikte van 3mm aangebracht dient te worden voor een goede uitharding. Bij een te dunne laag heb je kans dat het chemisch proces om uit te harden onvoldoende werkt. De verf zal op een onvoldoende uitgeharde laag plakkerig blijven en verkleuren.
Bedankt voor de tip. Ik mag er vanuit gaan dat hij dat weet, waarschijnlijk gebruikt hij woodfill gewoon als verzamelnaam voor de verschillende plamuren.
Het voordeel van het inhuren van een vakman is dat ik me zelf een keer niet druk hoef te maken om zulk soort details ;)
 

ope1967

Actieve deelnemer
12 aug 2017
142
56
als het maar 1 deur is zou ik gewoon houtvuller van albastine gebruiken is plaats van plamuur voor ijzer, polyplamuur en dergelijke, zit hier al meer als 20 jaar op een deur die vergelijkbaar gezaagd is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.