Koppeling erker kozijnen

Riick92

Nieuw lid
1 nov 2020
8
0
Beste houtbewerkers,

De kozijnen van mijn jaren 30 erker zijn aan vervanging toe. Nou zijn de kozijnen niet echt een probleem maar zit ik een beetje te dubben over de koppeling (90 graden)

Ik had het al volgt bedacht:

Op elke hoek krijg je een 68x68 meranti balk. Deze laat ik 5 millimeter terugvallen ten opzichte van de voorkant en zijkant.
de stijlen van de kozijnen moet ik dan wel in verstek zagen omdat ze elkaar anders raken. Dit moet geen probleem zijn lijkt mij.

Nou mijn vraag, hoe zouden jullie de hoekbalk vastmaken aan de kozijnen zodat ze aan elkaar komen te zitten?
Zelf zat ik te denken om een Festool Domino te lenen/huren.

Hieronder nog een afbeelding hoe ik het dacht te gaan doen.
 

Bijlagen

  • erker volledig.png
    erker volledig.png
    208,6 KB · Weergaven: 22
  • erker hoekdetail.png
    erker hoekdetail.png
    73,2 KB · Weergaven: 23

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.087
2.601
Schuimband tussen het kozijn en de hoek stijl en vast schroeven in de glassponning.
 

Riick92

Nieuw lid
1 nov 2020
8
0
Schuimband tussen het kozijn en de hoek stijl en vast schroeven in de glassponning.
Dat vastschroeven in de glassponning word lastig.
De kozijnen worden geleverd met vast raam erin.(niet vast glas maar vast raam) Dit staat niet in de sketchup. Hierdoor gaat dat dus niet.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.087
2.601
Dan schroef je eerst het kozijn vast en daarna zet je het raam er in. En daarna plaats je het glas.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.283
220
't hoofd van Overijssel
Dat vastschroeven in de glassponning word lastig.
De kozijnen worden geleverd met vast raam erin.(niet vast glas maar vast raam) Dit staat niet in de sketchup. Hierdoor gaat dat dus niet.
Waarom laat je ze niet compleet gemonteerd komen uit de fabriek. Dan kunnen ze vanuit de glassponing schroeven en daarna het glas er in zetten. En heb je ook geen gezeur later als er iets mis is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nova

Riick92

Nieuw lid
1 nov 2020
8
0
Ik lees verschillende verhalen over schroeven van kozijnen.. condensvorming met houtrot als gevolg?

Lucht-/tochtafdichting wou ik doen in het stuk waar de twee kozijnen in verstek gaan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.