Kopieerringen voor Triton tra001

Tommy75

Actieve deelnemer
20 jan 2016
78
6
Hallo
Ik heb net een tra001 bovenfrees van Triton gekocht. Er bestaat een set kopieerringen van Triton voor 89€, maar ik vroeg me af of dit de enige optie is die past? Zijn er bvb geen ringen van een ander merk die op de Triton passen? Dan hoef ik niet meteen een hele set te kopen... iemand een idee?
Mvg
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.768
984
Omgeving Eindhoven
Ik heb er geen ervaring mee, ik heb de Triton onder de freestafel hangen en dus ringen die passen bij de inlegplaat in de tafel.
Let bij die set van Triton zelf ff op of het metrisch of inch-maten zijn. Uit m'n hoofd is het inch namelijk wat ik ooit heb gezien. En dan moet je je afvragen of die zo nuttig zijn in onze metrische wereld.
 

Tommy75

Actieve deelnemer
20 jan 2016
78
6
Ik heb er geen ervaring mee, ik heb de Triton onder de freestafel hangen en dus ringen die passen bij de inlegplaat in de tafel.
Let bij die set van Triton zelf ff op of het metrisch of inch-maten zijn. Uit m'n hoofd is het inch namelijk wat ik ooit heb gezien. En dan moet je je afvragen of die zo nuttig zijn in onze metrische wereld.
Dank je voor de tip! Het zou handig zijn moesten er kopieerringen van een ander merk ook in de Triton passen. Dan koop je wat je nodig hebt.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.768
984
Omgeving Eindhoven
Ik denk (vrees) dat je bij Triton die grote plaat/ring nodig hebt om kopieer-ringen onder de frees te monteren. Maar weet dat niet zeker,
Bij de set die je noemde (zie 'm nu bij Gereedschappro) zit een Uitlijningsring (Porter Cable adapter); die kan je voor zover ik weet gebruiken om universele schroefringen op te bevestigen (deze; via Amazon/Ali los te vinden maar vooral in inch).
Volgens mij is de ring met de rode pijl die uitlijningsring (?)
triton-12-delige-freesmal-geleider-kopieerringen-set-tbv-triton-tra001.jpg

Ik zie hier een basic set met minder opties, maar wel de grote ring en de uitlijningsring.
 

Stijn52

Actieve deelnemer
10 dec 2020
67
17
Herzele
Hallo
Ik heb net een tra001 bovenfrees van Triton gekocht. Er bestaat een set kopieerringen van Triton voor 89€, maar ik vroeg me af of dit de enige optie is die past? Zijn er bvb geen ringen van een ander merk die op de Triton passen? Dan hoef ik niet meteen een hele set te kopen... iemand een idee?
Mvg
dan zouden er van trend kunnen gebruikt worden
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.832
394
38
Enkhuizen
Ik heb de set zelf voor mijn triton.
alleen zijn alle ringen in inch maten dus niet echt handig voor gebruik in NL
 

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
Ik heb de set ook ooit gehad en vond vooral de bevestiging niet nauwkeurig. Koop gewoon een mooie spiraalfrees met lager boven, dan kan je in principe het zelfde.
En inderdaad dat geklooi met omrekenen met 8mm freesjes en inchmaten...o_O
 

Tommy75

Actieve deelnemer
20 jan 2016
78
6
Ik heb de set ook en gebruik hem niet. Teveel gedoe met omrekenen. Ze werken overigens prima.
Bij gereedschappro zegt men deze te gebruiken:

UJK Universal router base

UJK SET: Aluminium universele freesplaat / Router Base - past op heel veel bovenfrezen! incl. Fixing Kit bij GereedschapPro

en deze ringen:




Maar ze zijn nergens verkrijgbaar, blijkbaar ook niet in Engeland zelf.
Anders zou ik deze aankopen denk ik.
 

Tommy75

Actieve deelnemer
20 jan 2016
78
6
Ik heb de set ook ooit gehad en vond vooral de bevestiging niet nauwkeurig. Koop gewoon een mooie spiraalfrees met lager boven, dan kan je in principe het zelfde.
En inderdaad dat geklooi met omrekenen met 8mm freesjes en inchmaten...o_O
Waar vind je die? Ik zie wel upcut spiral bits, maar niet met lager...
 

Tommy75

Actieve deelnemer
20 jan 2016
78
6
Ik heb ondertussen een paar frezen met lager gekocht. Ik heb ook een freesmal voor standaard 89x89 scharnieren. Hoe kan je deze mal gebruiken met frezen die een lager hebben? De mal is 0,5 cm dik, en er moet 2,5 diep in het hout gefreesd worden. Moet je dan de mal wat verhogen? Of hoe doe je dit best?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.745
2.601
Gaanderen
Dit snap ik niet. Een scharnier is 3-5 mm dik waarom moet je die 2.5cm diep in frezen. Heb je de boel in je vraag omgedraaid?
 

Tommy75

Actieve deelnemer
20 jan 2016
78
6
Dit snap ik niet. Een scharnier is 3-5 mm dik waarom moet je die 2.5cm diep in frezen. Heb je de boel in je vraag omgedraaid?
Sorry, ik bedoel uiteraard 2,5 mm. Met de frezen die ik heb frees ik te diep als het wieltje langs de mal rolt.
 
Laatst bewerkt:

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
Ik heb ondertussen een paar frezen met lager gekocht. Ik heb ook een freesmal voor standaard 89x89 scharnieren. Hoe kan je deze mal gebruiken met frezen die een lager hebben? De mal is 0,5 cm dik, en er moet 2,5 diep in het hout gefreesd worden. Moet je dan de mal wat verhogen? Of hoe doe je dit best?
Dan zou ik eerst een dikkere mal maken van een mm of 18. Dat werkt veel stabieler. Daarnaast moet je een korte kopieerfrees gebruiken zoals deze: Kopieerfrees ecotools. Ga je dieper werken, dan kan je langere freesjes gebruiken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tommy75 en Wim Kluck

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.