Kopieerring vraag

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
631
101
Sterksel
Ik ga een 8mm spiraalfrees bestellen voor mijn festool bovenfrees. Ik wil daarbij een kopieerring bestellen maar twijfel wat handig is. Neem je er dan 1 die net wat groter is dan de frees? Er is een versie van 10mm. Of toch een grotere zoals die van 17?

Wst is handig?
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Ik ga een 8mm spiraalfrees bestellen voor mijn festool bovenfrees. Ik wil daarbij een kopieerring bestellen maar twijfel wat handig is. Neem je er dan 1 die net wat groter is dan de frees? Er is een versie van 10mm. Of toch een grotere zoals die van 17?

Wst is handig?
Het maakt niet veel uit. Maar net wat lekkerder “rekent”.
En misschien de afzuiging die mogelijk wat beter is als er wat meer ruimte tussen de kopieerring en frees zit. Zelf heb ik een 17mm (voor 8mm frees) en 30mm (voor 20mm frees.)

In principe kun je met een 30mm altijd uit de voeten.
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Maakt niet uit? Vaak niet, maar als de maat van de kopieerring groter is als de radius van de hoek dan kom je er niet.
Akkoord maar daar maak je je mal dan op toch? (Kopiëren met een ring kan eigenlijk niet want je wijkt altijd. Kleinere aan binnenzijde en groter aan de buitenzijde.

Kopiëren doe je met een kopieerfrees
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Je kopieerring moet sowieso groter zijn dan de frees, die moet er immers doorheen passen zonder de ring te raken. De maat aangegeven bij de kopieerring is de buitenmaat, de ring moet dus minimaal (schatting) 5mm groter zijn dan de freesdiameter. Die 10 mm gaat dus niet passen...
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.996
821
Omgeving Leiden
Hoi,
Als je een of1010 bovenfrees hebt, dan heb je ook een z.g. centreerdoorn nodig om je kopieerring te centreren.
Van andere festool bovenfreestypes weet ik dat niet.
Je kan er een van festool aanschaffen, maar deze van toolstation doet het ook:

 

hdv

Post veel
24 nov 2019
852
445
Noord-Veluwe
Klopt. Maar kijk wel uit met de OF 1400 als je echt nauwkeurig werk wilt doen. Bijvoorbeeld inlegwerk of vlinders. Het systeem van kopieerringen voor die frees werkt met een klemmechanisme waar speling op zit. De kopieerring kan dus een klein beetje schuiven tijdens het frezen. Het vervelende is dat die speling ook nog eens varieert tussen de as over de klemmen en de as loodrecht daarop. Op zich kun je dat trouwens heel goed oplossen door een losse loopzool te kopen en daarin een houder voor een inschroefbare kopieerring te plaatsen (zo een die gebruikelijk is in de Angelsaksische landen). Als je die houder fixeert, zodat die niet kan verschuiven, dan werkt het OK. Maar dan heb je wel weer die centreerdoorn nodig... :D
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.