Koopadvies houtdraaibank

Burgerlijk

Nieuw lid
20 nov 2020
13
4
Beste leden,

Ik zou graag een 2ehands houtdraaibank kopen. Ik zie op instagram altijd leuke schaaltjes en potjes met deksel voorbij komen.
Ik heb hier geen ervaring mee en dus geen zin veel geld uit te geven (dit altijd nog als ik weet en begrijp wat ik mis)
Zouden jullie kunnen helpen de zin en onzin te scheiden?
De draaibank wil ik kunnen gebruiken op de werkbank zodat het na schoonmaak ook echt opgeruimd kan worden. Dus zo compact mogelijk maar functioneel.
Ik wil voornamelijk potjes met deksel maken en geen lange tafelpoten.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.595
540
Steenbergen, Noord Brabant
Je kunt wellicht beter eerst een workshop of beginnerscursus (meestal van 1 of 2 dagen) doen. Heeft een aantal voordelen:
- Altijd gezellig en leuk zo'n dag en je leert een aantal basisvaardigheden, dus die investering is nooooit weg;).
- Dan kun je meteen bepalen of het iets voor je is of niet, m.a.w. ga je investeren in het houtdraaien of geef je je geld aan andere dingen uit.
- Omdat je na zo'n dag met meer inzicht terugkomt, kun je ook beter bepalen hoe hoog je de lat voor jezelf legt.
Vergis je niet: met het kopen van een draaibankje alleen ben je d'r nog niet. Denk ook aan beitels, klauwplaatje, een slijpgerief (want draaibeitels moet je vaak slijpen om ze scherp te houden) en wat veiligheidsmiddelen zoals bijv. een gelaatscherm. Vervolgens kom je dan terecht bij de afwerking: schuurmiddelen in verschillende korrelgroottes en wat afwerkmiddelen. De kosten voor het draaibankje zelf zullen ongeveer 1/3 tot 1/2 bedragen van het totale bedrag dat je al vlug kwijt bent.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.426
687
Emst
Als je aangeeft in welke omgeving je woont, dan kan je misschien bij iemand eens even kijken.
De Holzman die je laat zien heeft een veels te hoge aanvangssnelheid,
En inderdaad een cursus, dan weet je veel meer.
 

Burgerlijk

Nieuw lid
20 nov 2020
13
4