Koof boven kookeiland

Foexie

Actieve deelnemer
21 mei 2017
65
7
Enkele weken geleden poste ik in een ander draadje een vraag over mijn Bosch afkortzaag. Tijdens deze vraag was ik aan de koof voor de afzuigkap bezig.
Ik wil jullie via deze weg het resultaat laten zien. Stiekem ben ik er best trots op.
De koof is over een stalen balk geplaatst.
Er zitten dus 2 balken tegen het plafond geschroefd, 1 balk tegen de muur en de rest van de koof hangt aan de stalen balk. Daarna heb ik het frame verder naar beneden uitgetimmerd met houten balken 5x7.
De onderkant van de koof heb ik afgewerkt met dezelfde PVC stroken waar ook de vloer mee afgewerkt is.
Daarna heb ik de zijkant uit groen MDF gezaagd en er rondom een vuren afwerk latje op gelijmd. De MDF panelen heb ik met schroeven bevestigd op het houten frame waarna ik alle gaatjes strak geplamuurd heb en alles afgelakt in het zijdemat zwart.
Qua houtsoort is het niet zo een mooi project als vele hier maken, toch ben ik zelf niet minder tevreden met het resultaat.
 

Bijlagen

  • IMG-20210324-WA0004.jpg
    IMG-20210324-WA0004.jpg
    36,4 KB · Weergaven: 142

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
Volgens mij hoef je niet "stiekem" trots te zijn op een prima resultaat. Mooi geheel geworden. (y)
 
  • Leuk
Waarderingen: Foexie

Foexie

Actieve deelnemer
21 mei 2017
65
7
Volgens mij hoef je niet "stiekem" trots te zijn op een prima resultaat. Mooi geheel geworden. (y)
Ik was op zoek naar iets anders dan hetgeen dat je overal ziet. Veel mensen waar ik mijn gedachte uitsprak waren sceptisch voor ik begon. Gelukkig is iedereen die het nu ziet enthousiast over het eind resultaat!
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
Je standaard keuken concurent zal dit ook niet als oplossing aanbieden. Daarom maak je dit soort dingen zelf. Meestal ook een stuk betaalbaarder.
 
  • Leuk
Waarderingen: Foexie

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.994
821
Omgeving Leiden
Dat ziet er goed uit!
De meeste mensen maken zelf nooit wat en komen nooit verder dan iets kapot 'maken'.
Ik moest meteen denken aan iets wat bij een bedrijf groot in de entree hangt:
"Iedereen zei dat het niet kon. En toen kwam er iemand die dat niet wist"
 
  • Leuk
Waarderingen: janwillem en Foexie

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.622
1.141
Fryslân
Daar kan je trots op zijn met dit resultaat. Ik vind vooral het idee van de pvc vloer als plafond erg geslaagd! En het geheel past erg goed bij de rest van de keuken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Foexie

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.201
564
Ziet er keurig uit.
Is de afzuiging nog voldoende effectief, nu de kap zo hoog boven de kookplaat hangt?
 
  • Leuk
Waarderingen: Foexie

Foexie

Actieve deelnemer
21 mei 2017
65
7
Ziet er keurig uit.
Is de afzuiging nog voldoende effectief, nu de kap zo hoog boven de kookplaat hangt?
Dit is een "speciale" afzuigkap voor dit soort montage.
Wij zetten hem meestal op stand 2 van de 4 dus zuigt voldoende af.
Ze noemen het ook wel een plafondunit. Deze plafondunit kan tot 160cm afzuigen volgens specificaties. Onze keukenzaak gaf ons het advies om er specifiek een van een bepaald merk te kiezen. Zijn ervaring is dat niet alle merken goed afzuigen. Ik weet niet of ik het merk hier mag noemen.

Edit, het is dus een plafondunit van het merk NOVY.
Ps. Voor de geïnteresseerden (wat ik dus niet heb maar wel mogelijk is) je kunt de motor op afstand plaatsen. Als je keuken bijvoorbeeld tegen een bijkeuken of garage ligt, dan heb je een fluisterstille afzuigkap.
 
Laatst bewerkt:

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Dat ziet er goed uit! Mooi!

Ik ga binnenkort ook een koof timmeren voor de afzuigkap, weliswaar niet boven een kookeiland maar wellicht werkt het aan een wand ook.. Heb je meer foto's?
 
  • Leuk
Waarderingen: Foexie

Foexie

Actieve deelnemer
21 mei 2017
65
7
Dat ziet er goed uit! Mooi!

Ik ga binnenkort ook een koof timmeren voor de afzuigkap, weliswaar niet boven een kookeiland maar wellicht werkt het aan een wand ook.. Heb je meer foto's?
Bedoel je foto's tijdens de opbouw? Ik heb geen foto's gemaakt van de opbouw, maar wie weet kan ik in mijn fotoalbum eens kijken of de koof er nog ergens op de foto staat.
 

Foexie

Actieve deelnemer
21 mei 2017
65
7
Dat ziet er goed uit! Mooi!

Ik ga binnenkort ook een koof timmeren voor de afzuigkap, weliswaar niet boven een kookeiland maar wellicht werkt het aan een wand ook.. Heb je meer foto's?
Vaak ben ik meer bezig met dingen maken, uitdenken en meten dan met foto's maken. Dus helaas geen een foto van de opbouw van de koof.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Hoe heb je de PVC stroken geplakt? Ik moet nog een aantal ytong blokken bekleden en zit erover te denken om dit met òf sperfineer te doen (5mm) òf PVC stroken die ik nog heb liggen van de vloer. Dan moet ik alleen nog denken hoe ik de aansluiting maak. Die stroken kunnen denk ik moeilijk in verstek worden gesneden....
 

Foexie

Actieve deelnemer
21 mei 2017
65
7
Hoe heb je de PVC stroken geplakt? Ik moet nog een aantal ytong blokken bekleden en zit erover te denken om dit met òf sperfineer te doen (5mm) òf PVC stroken die ik nog heb liggen van de vloer. Dan moet ik alleen nog denken hoe ik de aansluiting maak. Die stroken kunnen denk ik moeilijk in verstek worden gesneden....
Ik heb de stroken gelijmd met Bison polymax. Misschien is het een idee om de stroken net met de hoeken tegen elkaar te leggen en de naad netjes te kitten. Alles valt of staat met netjes werken. Misschien kun je ze ook met een afkortzaag mooi in verstek zagen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.