Ik had al een tijdje in mijn hoofd dat ik wat meer wou oefenen met hout inleg (in combinatie met mijn CNC). Nu leek mij een kompas roos daar het ideale middel voor. Overleg gehad thuis met de baas en uitgekomen op een 60cm doorsnee. Vervolgens 4 eiken vloerdelen aan elkaar gelijmd, (waarna ik heb besloten sergeant klemmen te kopen want dit ging maar matig.) Na het nodig schuurwerk toch vlak genoeg gekregen en goed aansluitend.
Tekenen van een kompas roos is ook een leuke bezigheid, gelukkig is alles goed terug te rekenen op basis van de 360 graden van een cirkel. Coordinaten later toch vanaf gezien omdat het te druk werd. Per deeltje frees je dit uit en je maakt een contra deel uit het hout wat erin moet. dat houdt bepaald dus ook hoe diep je uitfreest. (~1mm minder diep doe ik dan hout wat erin moet.)
Na enige spraakverwarring met Rick (masave,) hij dacht dat ik echt deze bovenstaande kleuren wou hebben en kon dat grappig genoeg nog leveren ook zo ongeveer. Nadat dat misverstand uit de wereld was, het hout besteld voor de inleg.
Ondertussen kwam ook Avos langszij met een advertentie dus daar ook nog wat op de kop getikt (leuk spul)
http://www.woodworking.nl/showthrea...ang-7cm-breed-0-6dik-30-stuks&highlight=wenge
Uiteindelijk uitgekomen op:
- Wengé en Essen voor de punten van de ster (Avos)
- Zebrano voor de 8 stukken daartussen (Rick)
- Billinga (Avos) en Padoek (Rick) voor de 16 stukjes in de buitencirkel)
- Letters in Coromandel (afvalstukjes van Rick)
- Eiken planken (20mm) van Marktplaats een tijd terug opgepikt.
(nb massieve vloerdelen zijn welkom/koop ik graag (in noord NL svp)
En dan nu een paar foto's, ik wou alles op foto zetten maar dat vergeet ik dan steeds. dus het lijmen van de planken moeten jullie even missen (geloof me daar mis je niets aan op de manier hoe ik het deed.)
Uitdaging is hoe je steeds weer het zelfde begint, want tussendoor moet alles steeds drogen dus je kan niet in 1 keer door. Dit opgelost met een aantal gaten in de hoeken waar de frees steeds in moest passen, daardoor wist ik steeds het nulpunt terug te vinen.
Uitfrezen van de Zebrano pockets waar de inleg in moet:
Zebrano delen erin voor het vlak schuren
Uitfrezen van de ring voor de Billinga/Padoek (lekker geurtje overigens)
NESW uit coromandel letters voor in de buitenste ring
Half in de olie (Tungolie) blijft altijd een leuk moment
en zoals hier nu hangt aan de muur
en omdat je bezig moet blijven de volgende uitdaging alvast, echter die gaat ~60 uur duren dus daar moet ik de freesopdracht nog wat slimmer voor maken.
Tekenen van een kompas roos is ook een leuke bezigheid, gelukkig is alles goed terug te rekenen op basis van de 360 graden van een cirkel. Coordinaten later toch vanaf gezien omdat het te druk werd. Per deeltje frees je dit uit en je maakt een contra deel uit het hout wat erin moet. dat houdt bepaald dus ook hoe diep je uitfreest. (~1mm minder diep doe ik dan hout wat erin moet.)

Na enige spraakverwarring met Rick (masave,) hij dacht dat ik echt deze bovenstaande kleuren wou hebben en kon dat grappig genoeg nog leveren ook zo ongeveer. Nadat dat misverstand uit de wereld was, het hout besteld voor de inleg.
Ondertussen kwam ook Avos langszij met een advertentie dus daar ook nog wat op de kop getikt (leuk spul)
http://www.woodworking.nl/showthrea...ang-7cm-breed-0-6dik-30-stuks&highlight=wenge
Uiteindelijk uitgekomen op:
- Wengé en Essen voor de punten van de ster (Avos)
- Zebrano voor de 8 stukken daartussen (Rick)
- Billinga (Avos) en Padoek (Rick) voor de 16 stukjes in de buitencirkel)
- Letters in Coromandel (afvalstukjes van Rick)
- Eiken planken (20mm) van Marktplaats een tijd terug opgepikt.
(nb massieve vloerdelen zijn welkom/koop ik graag (in noord NL svp)
En dan nu een paar foto's, ik wou alles op foto zetten maar dat vergeet ik dan steeds. dus het lijmen van de planken moeten jullie even missen (geloof me daar mis je niets aan op de manier hoe ik het deed.)
Uitdaging is hoe je steeds weer het zelfde begint, want tussendoor moet alles steeds drogen dus je kan niet in 1 keer door. Dit opgelost met een aantal gaten in de hoeken waar de frees steeds in moest passen, daardoor wist ik steeds het nulpunt terug te vinen.
Uitfrezen van de Zebrano pockets waar de inleg in moet:

Zebrano delen erin voor het vlak schuren

Uitfrezen van de ring voor de Billinga/Padoek (lekker geurtje overigens)

NESW uit coromandel letters voor in de buitenste ring

Half in de olie (Tungolie) blijft altijd een leuk moment

en zoals hier nu hangt aan de muur

en omdat je bezig moet blijven de volgende uitdaging alvast, echter die gaat ~60 uur duren dus daar moet ik de freesopdracht nog wat slimmer voor maken.

Laatst bewerkt: