KOLOMBOORMACHINE

Aartos

Actieve deelnemer
31 jan 2023
33
2
Wageningen
Goedemiddag,
Het gaat om het volgende; jaren geleden een kolomboormachine op 380v gekocht via marktplaats. Bij het vervangen vd werkschakelaar (een 1-0-2 schakelaar) was het glad vergeten, zag ik dat er 2draden naar het werklampje liepen. zie foto met witte fittinkje br en bl draad. het kleine zwarte schakelaartje 250v zou hem moeten bedienen. Ik er een lampje in gedraaid, zet schakelaartje om en PATS, lampje klapte uit elkaar, gemeten, bleek er 380v op te staan. naar mijn weten bestaan er geen lamjes op 380v die in zo'n 230v fittinkje gaan. Het moet toch mogelijk zijn om ergens 230v weg te halen, maar mijn kennis reikt niet verder dan dat; WEET NIET HOE ! OP DE FOTO ZIE JE DAT ER EEN BR EN BL DRAAD (witte 2aderige kabeltje) ACHTER in DE RUIMTE naar buiten komen (witte isolatie).
Het schakelaartje bovenaan (boven de blauwe werkschakelaar) bedient het motortje onder de machine om de werktafel op en eer te bewegen: heeft de beste man er ooit zelf aan gemaakt (erg handig trouwens).
Ja een heel verhaal en een wirwar aan draden.

alvast bij voorbaat dank,
met hele hartelijke groeten, Aartos

NB Kom hierna nog met een vraag over een METABO lintzaagmachine.
 

Bijlagen

  • 20230326_133258.jpg
    20230326_133258.jpg
    87,8 KB · Weergaven: 40
  • 20230326_133322.jpg
    20230326_133322.jpg
    119,1 KB · Weergaven: 40
  • 20230326_133403.jpg
    20230326_133403.jpg
    95,4 KB · Weergaven: 39
  • 20230326_133421.jpg
    20230326_133421.jpg
    56,1 KB · Weergaven: 39
  • 20230326_133724.jpg
    20230326_133724.jpg
    80,6 KB · Weergaven: 38
  • 20230326_133714.jpg
    20230326_133714.jpg
    80,4 KB · Weergaven: 41

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.087
2.601
Je lampje zit nu tussen twee fasen. De draad die van een fase naar je schakelaar en daarna naar de ene kant van je lampje gaat is de ene. De andere draad vanaf je lampje moet naar de blauwe 0 draad. Dan heb je 220 over je lampje.
 

Aartos

Actieve deelnemer
31 jan 2023
33
2
Wageningen
Goedemiddag,
Het gaat om het volgende; jaren geleden een kolomboormachine op 380v gekocht via marktplaats. Bij het vervangen vd werkschakelaar (een 1-0-2 schakelaar) was het glad vergeten, zag ik dat er 2draden naar het werklampje liepen. zie foto met witte fittinkje br en bl draad. het kleine zwarte schakelaartje 250v zou hem moeten bedienen. Ik er een lampje in gedraaid, zet schakelaartje om en PATS, lampje klapte uit elkaar, gemeten, bleek er 380v op te staan. naar mijn weten bestaan er geen lamjes op 380v die in zo'n 230v fittinkje gaan. Het moet toch mogelijk zijn om ergens 230v weg te halen, maar mijn kennis reikt niet verder dan dat; WEET NIET HOE ! OP DE FOTO ZIE JE DAT ER EEN BR EN BL DRAAD (witte 2aderige kabeltje) ACHTER in DE RUIMTE naar buiten komen (witte isolatie).
Het schakelaartje bovenaan (boven de blauwe werkschakelaar) bedient het motortje onder de machine om de werktafel op en eer te bewegen: heeft de beste man er ooit zelf aan gemaakt (erg handig trouwens).
Ja een heel verhaal en een wirwar aan draden.

alvast bij voorbaat dank,
met hele hartelijke groeten, Aartos

NB Kom hierna nog met een vraag over een METABO lintzaagmachine.

Goedemiddag,
Het gaat om het volgende; jaren geleden een kolomboormachine op 380v gekocht via marktplaats. Bij het vervangen vd werkschakelaar (een 1-0-2 schakelaar) was het glad vergeten, zag ik dat er 2draden naar het werklampje liepen. zie foto met witte fittinkje br en bl draad. het kleine zwarte schakelaartje 250v zou hem moeten bedienen. Ik er een lampje in gedraaid, zet schakelaartje om en PATS, lampje klapte uit elkaar, gemeten, bleek er 380v op te staan. naar mijn weten bestaan er geen lamjes op 380v die in zo'n 230v fittinkje gaan. Het moet toch mogelijk zijn om ergens 230v weg te halen, maar mijn kennis reikt niet verder dan dat; WEET NIET HOE ! OP DE FOTO ZIE JE DAT ER EEN BR EN BL DRAAD (witte 2aderige kabeltje) ACHTER in DE RUIMTE naar buiten komen (witte isolatie).
Het schakelaartje bovenaan (boven de blauwe werkschakelaar) bedient het motortje onder de machine om de werktafel op en eer te bewegen: heeft de beste man er ooit zelf aan gemaakt (erg handig trouwens).
Ja een heel verhaal en een wirwar aan draden.

alvast bij voorbaat dank,
met hele hartelijke groeten, Aartos

NB Kom hierna nog met een vraag over een METABO lintzaagmachine.
Hier nog 2 foto,s voor het totaalbeeld.20230326_150407.jpg20230326_150407.jpg20230326_150340.jpg20230326_150340.jpg
Je lampje zit nu tussen twee fasen. De draad die van een fase naar je schakelaar en daarna naar de ene kant van je lampje gaat is de ene. De andere draad vanaf je lampje moet naar de blauwe 0 draad. Dan heb je 220 over je lampje.
 

Aartos

Actieve deelnemer
31 jan 2023
33
2
Wageningen
Beste Chevy, ik dacht dat ik het begreep en geprobeerd, maar het lukt me niet. Voor jou waarschijnlijk onbegrijpelijk. Misschien kun je, voor deze onwetende, nog specifieker zijn. 😏😄
Gr Aart
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.087
2.601
Ik wil je best proberen te helpen, maar je zal dan toch met wat bruikbare informatie moeten komen. Wat zit er in dat kastje? Een omkeerrelais voor de tafelmotor? Wat zit er nog boven dat kastje. Wat voor draden zitten er aan? Waar komen ze vandaan? Waar gaan ze heen? Heeft de motor weer goed gelopen, nadat je de schakelaar hebt gewisseld? Teken eens een schema. Zodat het wat duidelijker wordt wat aan wat zit.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.087
2.601
Er moet een stuurstroom circuit zijn. De motoren zelf hebben geen nul nodig. Maar er is een schakelaar voor de lamp en er is een schakelaar voor omhoog en omlaag. Die werken op 220 of zwakstroom. Maar op de foto's is niet te zien hoe alles in elkaar zit.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Beste Aartos, als ik zo weinig van electriciteit zou afweten zou ik hier niet zelf gaan repareren. Zoek een electricien of iemand met voldoende verstand van zaken om het op te lossen. Als je bij het solderen van een leiding iets verkeerd doet heb je een lekkage. Bij electra kun je al een lelijke schok of erger krijgen.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Is het een drie phase motor zonder nul?
Ik heb een Arboga kolomboor, een voorganger / kloon van deze Strands (het 2-handel schakelmechanisme en het toerentalplaatje in min of meer identiek) en daar zit inderdaad een 3-fasen motor zonder nul, dus met een 4 polige stekker, op. Met een langzaam - uit - snel schakelaar, zonder stuurstroomcircuit of anderszins 240V in de machine. Ik zou niet te moeilijk doen, en het lampje van een apart snoer voorzien.

Ik heb meestal ook licht nodig om de zaken netjes uit te lijnen voor ik de boormachine aanzet.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.087
2.601
Er zit ook een motor op, om de tafel omhoog en omlaag te verstellen. En het heeft blijkbaar gewerkt. Aartos heeft als ik het goed begrijp, alleen een andere schakelaar geplaatst.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.567
Gaanderen
Ik denk dat ergens de nul niet goed zit. Had dat bij mij thuis ook ruim een maand geleden. Aangezien hier een hoop oude lasdoppen (begin jaren 70) zitten dachten we dat daar de fout in zou zitten. Ik was echter op een andere plek bezig met een wandcontactdoos. Omdat ik er niet uit kwam ging ik samen met een electricien zoek. Natuurlijk eerst waar ik bezig was. Nu daar konden we in eerste instantie niets vinden. Na een halve dag zoeken toch alle lasdoppen eraf en opnieuw aangesloten. Probleem opgelost. Waarschijnlijk werd er toch aan de draad getrokken bij het afmonteren van het stopcontact. Er zaten veel draden in. Je kan hele rare dingen krijgen bij een zwevend nulpunt.
 

Aartos

Actieve deelnemer
31 jan 2023
33
2
Wageningen
Beste mensen, heel hartelijk dank voor jullie reakties. Echt tof. Ik kwam er achter, gemeten, dat er geen 0draad te vinden was. Stekker open, idd geen 0 te vinden. Contrastekker open, wel een 0. Heb toen een draad getrokken naar de contrastekker, 1 fase kon vanuit de schakelaar gewoon nog gebruikt worden, EN HET WERKT. Nogmaals als ik iemand vergeten ben te bedanken dan alsnog bij deze, hartelijke gr Aartos en een fijne dag nog.
 

Aartos

Actieve deelnemer
31 jan 2023
33
2
Wageningen
Ik wil je best proberen te helpen, maar je zal dan toch met wat bruikbare informatie moeten komen. Wat zit er in dat kastje? Een omkeerrelais voor de tafelmotor? Wat zit er nog boven dat kastje. Wat voor draden zitten er aan? Waar komen ze vandaan? Waar gaan ze heen? Heeft de motor weer goed gelopen, nadat je de schakelaar hebt gewisseld? Teken eens een schema. Zodat het wat duidelijker wordt wat aan wat zit.
Nog bedankt chevy, door jou ben ik op het goede spoor gezet.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.