Kolomboor op zwenkwielen of juist niet?

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.985
813
Omgeving Leiden
Hallo,
Graag julie overwegingen en gedachten in dezen:
Enige tijd geleden heb ik een huvema hu16 tafelboormachine bemachtigd. 70 kg weegt die.
Die staat nu nog op de grond en dat is natuurlijk veel te laag, zodat ik er een onderstel voor ga maken.
Nu kan ik die meteen op geremde zwenkwielen zetten, of een constructie monteren waarmee je het onderstel kan liften en dan verrijden.
Voorbeelden genoeg op internet. Wat denken jullie: meteen op zwenkwielen of een liftconstructie?

1679072029173.png
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Ik heb er een kastje omnder gebouwd waar in de bovenste lade de boren liggen en daaronder diverse voorraden en omdat hij bij mij op het luik staat waar mijn watermeter zit moet hij af en toe opzij, maar zonder wielen zou ik dat niet echt eenvoudig kunnen doen omdat het geheel toch best wel zwaar is.
Als bovenblad heb ik een stuk aanrechtblad gebruikt en de bouten zitten daar doorheen.
IMG_20140709_164723.jpg20150509_162415.jpg
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.118
518
Moordrecht
Ik had ook zoiets ja, gewoon kleine wieltjes. Mijn vloer was niet zo vlak, dus ik had er ook nog twee deurvastzetters op gemonteerd. Zo stond hij altijd stabiel. Ik had er maar 2 zwenkwielen op zitten, met rem, omdat hij in principe alleen maar naar voren en achteren hoefde om bij mn stelling te kunnen..

Nu heb ik een vloerstaander en is het niet meer nodig..
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Heb onder mijn kolomboormachine ook zwenkwielen gehad, door dat de zwenkwielen uit zwaaien kan er een
Gevaarlijk kantel punt onstaan als ze te dicht bij mekaar staan , vooral als er rommel voor een wieltje komt ,
Dat is mijn ervaring, dus als je kiest voor zwenkwielen denk aan de afstand tussen de wielen,
Een bok om het geheel te liften lijkt mij onhandig je moet altijd zo een hefboom bij de hand houden ,
En de ruimte hebben om te liften.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.985
813
Omgeving Leiden
Bedankt voor alle antwoorden.
Voor een liftmechaniek dacht ik aan zoiets:

Maar als ik de antwoorden lees dan worden het gewoon zwenkwielen die ver genoeg ( goede tip!) uit elkaar staan.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.199
563
Mijn kolomboor staat op een kast met zwenkwielen. Het geheel staat redelijk vast op z'n plaats, links tegen de draaibank en achter tegen de muur. Van ongewenste beweging is geen sprake.

Bij de keuze voor zwenkwielen speelde de volgende overweging een rol: bij zagen en frezen wordt het materiaal horizontaal doorgevoerd, waardoor verplaatsing van de machine in de hand wordt gewerkt. Die machines zou ik daarom niet op ongeremde wielen willen gebruiken.
Bij het boren zijn de krachten voornamelijk verticaal gericht, alleen tijdens het in positie brengen van het materiaal zou de machine aan de rol kunnen gaan en dat blijkt (hier) in de praktijk erg mee te vallen.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.985
813
Omgeving Leiden
Dankjwel @kor.voor het delen van je ervaring.
Inderdaad vroeg ik me af of de machine aan de wandel zou gaan. Maar het is natuurlijk wat je zegt: de krachten werken verticaal.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
Ik heb mijn kolomboor sinds 1995 en hij staat op een zwaar stalen onderstel op vier wielen waarvan er twee kunnen zwenken. Bijna alles in mijn werkplaats is verrijdbaar, omdat er ook wel eens grote stukken worden gemaakt en dan is het even puzzelen. Bovendien kan ik dan ook de ruimte voor de garagedeur benutten.
Heb nog nooit last gehad van de wielen.
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Een gewone kolomboormachine is niet gemaakt om als freesmachine te gebruiken die krachten kunnen de
Lagers niet aan zijn er niet op berekend,
 

Jollenbaas

Actieve deelnemer
21 mrt 2017
74
39
Velserbroek
www.ssrp.nl
Met vier geremde zwenkwielen moet het lukken. Heb het ook overwogen maar mijn HBM20 staat gewoon op werkbank.
 

Bijlagen

  • 20221202_143746.jpg
    20221202_143746.jpg
    55,5 KB · Weergaven: 14
Laatst bewerkt:

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.199
563
Een gewone kolomboormachine is niet gemaakt om als freesmachine te gebruiken
Als dit een reactie op mijn bericht #7 is, kan ik je geruststellen, ik gebruik mijn kolomboor niet als freesmachine. Ik probeerde duidelijk te maken dat door de horizontale krachten zaag- en freesmachines tijdens gebruik beter niet op (ongeremde) zwenkwielen kunnen staan. Voor boormachines is dit geen bezwaar.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.092
2.604
De lagers van een boorkolom kunnen prima tegen frezen. Je hebt wel een goede kans dat je boorkop er uit valt, als je een morseconus opname hebt.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
De lagers van een boorkolom kunnen prima tegen frezen. Je hebt wel een goede kans dat je boorkop er uit valt, als je een morseconus opname hebt.
een kolomboor heeft enkel lagers die geschikt zijn voor axiale belasting.
Een frees heeft ook radiale lagers
Het kan wel maar het is niet goed voor de lagers
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Tis ook wat voor kwaliteit de kolom is en wat je doet en hoe vaak, in een stukje hout een gleuf in maken
Met een goede kolomboormachine kan volgens mij geen kwaad,
Maar wat chevy 66 ook zij met een mosse die kan door de trillingen er uit lopen,
Dit heeft dus tot een bepaalde hoogte niets met wielen te maken maar wel leuk dat er meerdere reacties op zijn
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.092
2.604
De meeste simpele boorkolommen hebben 2 gewone kogellagers. Die dus beter zijn in het opnemen van radiale belastingen. Zoals bij frezen. De wat luxere modellen hebben daar bij nog een taatslager, om de axiale krachten op te nemen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.092
2.604
Ik heb mijn middelmaat boorkolom ook op een ladenblok op wielen staan. Wielen zijn niet geremd, maar het ladenblok is nog al zwaar uit gevoerd en de boorkolom weegt ook ver over de 100 kilo. Het spul blijft prima staan. Door de beperkte ruimte verrijd ik hem eigenlijk alleen maar om er onder te vegen.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
Ik heb de mijne in eerste instantie gekocht met een ER25 spantanghouder. Mijn Huvema heb ik gekocht met holle spindel en trekstang zodat de houder niet eruit kan vallen. Dir in combinatie met een kruistafel heb ik dus geprobeerd om metaal mee te frezen, klein spul voor modelstoommachines. Maar na een paar keer prutsen en behelpen heb ik toen toch maar een echte metaalfreesbank gekocht. Bovendien was de kruistafel (HBM) van zeer slechte kwaliteit, dus ook dat schoot niet op.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.092
2.604
Je mist bij veel machines een precieze diepte regeling. Met een spantanghouder , een trekstang of een borgmoer onder aan de spindel kan je prima frezen. Ook in metaal. Je hebt voor metaal inderdaad wel een fatsoenlijke kruistafel nodig. En je moet van een licht boormachientje geen wonderen verwachten. Mijn kleinste freesbankje is een Geja. Is voorzien van een trekstang. Heeft een fabrieks kruistafeltje Daar kan ik kleine onderdeeltjes goed op frezen. Voor groter werk heb ik nog een Abene.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
Die precieze diepteregeling had ik gemaakt met een draadstang met M10 fijn (Spoed 1 mm) en een zelfgemaakt noniuswiel. Dat was het probleem niet. En mijn boormachine is niet zwaar maar ook niet licht.
Maar goed, we dwalen af...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.