Kolomboor Bosch PBD 40, verder naar beneden draaien?

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
1.270
1.057
Nootdorp
Ik heb een kolomboor Bosch PDB 40. Deze kan niet helemaal naar beneden gedraaid worden. Op deze foto zie je de maximale stand naar beneden. Ik wil graag dat dit nog 10 cm verder naar beneden draait. Echter, hoe doe je dat?

IMG_8259.jpg

Dit is de situatie als de kolomboor helemaal naar boven is gedraaid.

IMG_8258.jpg

Ben benieuwd naar jullie reacties!

Alvast bedankt.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.471
3.822
Het simpelste is een blok hout van 10 cm dik op je tafel te leggen. Ik weet niet of je de kolom door de grondplaat kan laten zakken? Dan heb je een gat in je tafel nodig. Anders kan je de kolom uit de grondplaat halen en er 10 cm van af slijpen. Maar dan ben je die 10 cm definitief kwijt.

• Leuk
Waarderingen: Henk H

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.471
3.822
Wat is de functie van dat rode hendeltje? Als het tandwiel aan het eind van de vertanding komt, gaat hij niet verder.

Vigier

Actieve deelnemer
13 jan 2024
118
54
Naarden
Met dat hendeltje zet je de boor-unit ergens op de standaard vast (dus de hoogte instellen). En het wiel aan de rechterkant gewoon om te boren.
Dus hendeltje los, dan het rechterwiel gebruiken om de boor-unit op de juiste hoogte te stellen voor de maat hout en de lengte van de boor. Dan zet je het hendeltje weer vast.
Vervolgens gebruik je datzelfde wiel om te boren.

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
1.270
1.057
Nootdorp
Hendel 1: hoogte instellen van de motor unit.
Hendel 2: een veer mechanisme kan de unit nog 15 cm verder naar beneden brengen.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.471
3.822
Ik ging er uiteraard van uit dat je de motorunit al in de laagste stand had gedraaid. En dat dat dus 10 cm te hoog was voor je werkzaamheden.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.