Vandaag sloeg de stop eruit tijdens het boren met mijn kolomboor. De stop sloeg er enkel uit in stand 2, de snelle stand. Stand 1 werkte nog prima. Ik vermoedde daarom een defect in het schakelcircuit van de bediening of iets dergelijks.
Toen ik enige belasting vroeg in de nog werkende stand sloeg de aardlek eruit en was het gedaan. Na de motor gedemonteerd te hebben blijkt de wikkeling doorgebrand. Het gaat om een Bimak 18 ca, hieronder een paar foto's:




Nu kan ik de motor vervangen of opnieuw laten wikkelen. Opnieuw wikkelen loopt volgens mij te hoog in de papieren voor een dergelijke kolomboor. Helaas blijkt ook een andere motor ruim 400 euro te kosten:
https://webshop.posthumusmachines.n...mak-onderdelen/motor-bimak-18-ca-2-snelh.html
Een ander type motor is ook lastig gezien de flens en de nodige aanpassingen die je dan moet doen. Daarnaast moet het een dubbel circuit zijn.
Op deze manier lijkt een prima boor helaas rijp voor de sloop door een eenvoudig defect. Hebben jullie hier ervaring mee, andere opties of ideeën?
Toen ik enige belasting vroeg in de nog werkende stand sloeg de aardlek eruit en was het gedaan. Na de motor gedemonteerd te hebben blijkt de wikkeling doorgebrand. Het gaat om een Bimak 18 ca, hieronder een paar foto's:




Nu kan ik de motor vervangen of opnieuw laten wikkelen. Opnieuw wikkelen loopt volgens mij te hoog in de papieren voor een dergelijke kolomboor. Helaas blijkt ook een andere motor ruim 400 euro te kosten:
https://webshop.posthumusmachines.n...mak-onderdelen/motor-bimak-18-ca-2-snelh.html
Een ander type motor is ook lastig gezien de flens en de nodige aanpassingen die je dan moet doen. Daarnaast moet het een dubbel circuit zijn.
Op deze manier lijkt een prima boor helaas rijp voor de sloop door een eenvoudig defect. Hebben jullie hier ervaring mee, andere opties of ideeën?