Kolomboor beslommeringen

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
259
130
Leeuwarden
Hallo,

Ik heb een Contimac Kolomboormachine (ik denk een CH16). Ik vind de snelheid niet heel erg hoog en bij een beetje diepte dan loopt de boor al snel vast. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet de tijd neem om de snaren op een andere spoel te leggen en dat ik ook niet helemaal goed weet waar ik hem op moet zetten bij welk gebruik.

Ik gebruik nieuwe scherpe boren dus daar ligt het in ieder geval niet aan.. Ik twijfel of de machine niet helemaal goed is of dat ik hem gewoon niet goed gebruik. Voor een boormachine heb ik het liefst 1 stand voor al mijn boorwerk ( en dat is echt niet exotisch zwaar werk).

Is het een kwestie van de snaren anders op de spoelen? Kan ik beter uitzien naar een kolomboormachine met elektrische instelling (zoiets?: Optidrill D23PRO Tafelboormachine 750 Watt 400 Volt) of zijn er nog andere mogelijkheden of tips?

Wie heeft tips?
 

avos

Post veel
10 nov 2008
776
117
omg Haarlem
Als je de kap opent om de snaar te verleggen zit er meestal een schema ingeplakt waarop je de te realiseren toerentallen ziet.
Daarnaast kun je even zoeken op boorsnelheden voor hout (drillpress speed chart). Een gewoon houtboortje heeft weer een andere snelheid nodig dan bijv een forstnerboor (redelijk langzaam) Je kan dan kijken of je ergens een redelijk gemiddeld in vind. Voor hout gaat dat best aardig.
Vastlopen kan ook zijn, onvoldoende spanning op de snaar..

Wil je nooit een riem hoeven wisselen kom je bij andere machines uit, die een electronisch regelbare snelheid hebben. Maar andere prijsklasse (bijv. NOVA heeft ze)
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Het is ook maar net hoe veel motor vermogen heeft de boormachiene,
Anders bij de motor de kleinste poelie de snaar op doen dan draait hij wel langzaam maar is dan wel op zijn sterkste , mocht hij dan nog niet sterk genoeg zijn zwaardere motor op bouwen of een ander machiene kopen,
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.989
816
Omgeving Leiden
Ha jabjab,

Ik moet je teleurstellen, de b23 pro heeft wel een digitale snelheidaanduiding, maar je zit nog altijd te hannesen met schijven en riemen,
Je zou eens kunnen kijken naar een bernardo vario 16.
Of je zou op je huidige machine een frequentie regelaar kunnen aansluiten heb ik begrepen. Maar heb daar geen ervaring mee, anderen hopelijk wel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Superkees

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Ik heb de C-10 en die heeft hetzelfde probleem. De minste belasting en de motor blokkeert. Op hogere snelheid gaat het meestal iets beter maar geweldig, verre van. Verleggen van de riemen helpt niet.
Maar die problemen zijn nu verleden tijd. Ik heb vorige week een mooie, oude machine gekregen van een kennis. Die krijg ik niet stil!
 

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
259
130
Leeuwarden
Ik heb de C-10 en die heeft hetzelfde probleem. De minste belasting en de motor blokkeert. Op hogere snelheid gaat het meestal iets beter maar geweldig, verre van. Verleggen van de riemen helpt niet.
Maar die problemen zijn nu verleden tijd. Ik heb vorige week een mooie, oude machine gekregen van een kennis. Die krijg ik niet stil!
"goed" om te horen dat het niet helemaal aan mij ligt :giggle: maar dat het dus blijkbaar in de Contimac machines zit
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Is het een kwestie van de snaren anders op de spoelen? Kan ik beter uitzien naar een kolomboormachine met elektrische instelling (zoiets?: Optidrill D23PRO Tafelboormachine 750 Watt 400 Volt) of zijn er nog andere mogelijkheden of tips?

Ik heb zelf een Abraxas TBM22.
De machine is 400V en heeft (mede daardoor) 2 standen: High en Low.
Ik heb de riem op en gemiddelde stand liggen, en door de high en low schakelaar kan ik kiezen voor hoge snelheid voor een dunne boor of lage voor een dikkere boor.
En ik krijg de machine niet stil...

Mijn machine is gebouwd door / in opdracht van Huvema als ik naar het typeplaatje kijk, en lijkt qua specs ook veel op hun HU-20-4 (die ook een 2-stappenmotor heeft).

Ik weet niet of 400V voor jou een optie is, maar die zijn in ieder geval een stuk sterker dan 230 en daarbij is een 2-stappenmotor zoals ik heb soms ook mogelijk/vindbaar. Maar het ligt ook aan je budget...
 

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
259
130
Leeuwarden
Ik heb zelf een Abraxas TBM22.
De machine is 400V en heeft (mede daardoor) 2 standen: High en Low.
Ik heb de riem op en gemiddelde stand liggen, en door de high en low schakelaar kan ik kiezen voor hoge snelheid voor een dunne boor of lage voor een dikkere boor.
En ik krijg de machine niet stil...

Mijn machine is gebouwd door / in opdracht van Huvema als ik naar het typeplaatje kijk, en lijkt qua specs ook veel op hun HU-20-4 (die ook een 2-stappenmotor heeft).

Ik weet niet of 400V voor jou een optie is, maar die zijn in ieder geval een stuk sterker dan 230 en daarbij is een 2-stappenmotor zoals ik heb soms ook mogelijk/vindbaar. Maar het ligt ook aan je budget...

400V is sinds kort wel een optie dus dat zou kunnen. Ik heb binnenkort weer een klus waar wat gereedschap tegenover staat, ben dus in de markt voor een nieuwe machine maar die zijn als snel erg aan de prijs.
 

berrystrik

Nieuw lid
12 sep 2023
1
0
Drenthe
Ik heb vandaag een gift van familie ontvangen. een King craft KTB 500 B kolomboor. Bij het verstellen van de riemen (ik wil graag een hogere toeren om te boren) slipt de riem op de plaats van de motor op de eerste riem. Iemand een idee of het aan de riemen kan liggen (hij heeft een tijd stilgestaan)
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Dat kan idd, heb je de motor wel weer goed opgespannen? Er zit een hendel en 1 of twee knoppen op de body voor de motor, de knoppen losdraaien, motor naar achteren duwen met de hendel en de knoppen weer vastdraaien. Niet te vast, maar dus ook niet te los, je merkt vanzelf wel als het goed is
Ik heb vandaag een gift van familie ontvangen. een King craft KTB 500 B kolomboor. Bij het verstellen van de riemen (ik wil graag een hogere toeren om te boren) slipt de riem op de plaats van de motor op de eerste riem. Iemand een idee of het aan de riemen kan liggen (hij heeft een tijd stilgestaan)
 

Geopotes

Actieve deelnemer
14 apr 2020
70
52
Drunen
hij doet meer dan alleen stoppen. hij schakelt de machine ook uit, ik moet opnieuw op de startknop drukken om de machine opnieuw aan te zetten.
Zit er geen een stroommaximaal beveiliging op? Die schakelt de machine uit zodra hij te zwaar belast wordt en dus teveel stroom gaat trekken. Doorgaans moet je het circus dan resetten om weer te kunnen starten.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Richard72

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
259
130
Leeuwarden
Zit er geen een stroommaximaal beveiliging op? Die schakelt de machine uit zodra hij te zwaar belast wordt en dus teveel stroom gaat trekken. Doorgaans moet je het circus dan resetten om weer te kunnen starten.

Je reageert hiermee op een bericht uit 2021. Ik heb ondertussen een hele mooie Nova staan en heb geen problemen meer :)
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Ik heb vandaag een gift van familie ontvangen. een King craft KTB 500 B kolomboor. Bij het verstellen van de riemen (ik wil graag een hogere toeren om te boren) slipt de riem op de plaats van de motor op de eerste riem. Iemand een idee of het aan de riemen kan liggen (hij heeft een tijd stilgestaan)
Haal de snaar er eens helemaal of. Is ie dan rond of is ie opgedroogd in de vorm van de twee poelis waar ie op gestaan heeft al die tijd? Dan is het tijd voor een nieuw snaartje.
Poelies goed schoonmaken kan ook helpen.
En er bestaan ook spuitbussen tegen het slippen van de riem. Ik heb dat eens moeten gebruiken bij een Slopel waarvan de kop van de stelbout van de dynamo was afgebroken.
Kon 'm dus niet even strakker zetten. Spuitbus heeft me gered tot ik thuis was. (normaal ben ik geen fan van dat soort middeltjes)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.