Kolomboor 2e hands advies

Nathan 74

Nieuw lid
4 jun 2023
9
0
Enschede
Dag allen,

Een paar jaar geleden heb ik een 2e hands kolomboor gekregen van mijn vader, een Topcraft. Ik weet het, geen topmerk.
Ik heb er sindsdien best veel mee geboord, maar de boortjes zwabberen een beetje. Dat was tot nu toe niet echt een issue, maar ik ga nu een meubelstuk maken waarvoor ik meer precisie wil en nodig heb.

Gebruik: 2-5 dagen per maand
Doel: hout boren, meestal voor meubels
Model: ik heb de kleine schuur behoorlijk vol staan, tafelmodel heeft voorkeur
2e hands: zeker een optie
Budget: € 250-300 (mag ook wat meer indien kwalitatief betere koop)
Stroom: 220V

Zouden jullie eerder voor een oud, maar goede bouwkwaliteit van marktplaats gaan, of toch voor een nieuwe?
Ik zag op marktplaats de Huvema 16pro
€225. Wat vinden jullie daarvan?
Hoe weet je dat je geen kat in de zak koopt?

Of toch een nieuwe Huvema of soortgelijk 13 of 16 tegen €200-€300?

Andere suggesties meer dan welkom.

Groet Nathan
 
Laatst bewerkt:

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Boortje erin doen en kijken of hij zwabbert. Wat vaak zo is bij oudere machines, is dat er altijd wel een beetje wiebel in zit, maar als je boortje eenmaal in je werk zit, is dat over. Mijn ervaring onlangs met mijn grote HBM vloerstaander (2ehands gekocht) was dat de boorkop ruk was en dan wel, dan niet centreerde. Het kan dus helpen om daarnaast te investeren in een redelijke zelfspanner. Voor mij was het deze:l Amazon.nl


Sws altijd met een priem oid je gaatje voorprikken, dat is altijd preciezer dan proberen je boortje te richten terwijl hij zwabberend op je werk afgaat. Daarnaast werken we niet op honderdsten.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Wij hebben op de zaak een HBM kolomboormachine staan, en thuis heb ik een Wabeco freesbank waar ik ook een boorkop in kan doen (MK2).
Maar wat ik inmiddels heb ontdekt, is dat de kwaliteit van de boorkop het grootste struikelpunt is. De bijgeleverde boorkoppen zijn niet zo best.
De boorkop bij de HBM en bij de Wabeco komen waarschijnlijk uit dezelfde fabriek.
Via Google heb ik het merk: Albrecht gevonden. Te koop bij verschillende aanbieders die vooral aan bedrijven leveren.
Zo'n boorkop van Albrecht is net zo duur als een complete kolomboormachine van HBM.
Ik zit er over na te denken om er een te kopen, maar heeft iemand ervaring met Albrecht?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.103
2.612
Ga je er ook een bewerkingscentrum bij kopen? Hbm snelspanner werkt bij mij prima. Hetzelfde voor een sleutel boorkop. Een rohm is eigenlijk al erg duur voor wat gehobby.
 

Nathan 74

Nieuw lid
4 jun 2023
9
0
Enschede
Maar wat ik inmiddels heb ontdekt, is dat de kwaliteit van de boorkop het grootste struikelpunt is.
Zou je denken dat de boorkop het probleem is en een nieuwe boorkop in de Topcraft het zwabberen van de boor zou kunnen verhelpen?
Hoe zou ik kunnen testen of het inderdaad aan de boorkop ligt?
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Ga je er ook een bewerkingscentrum bij kopen? Hbm snelspanner werkt bij mij prima. Hetzelfde voor een sleutel boorkop. Een rohm is eigenlijk al erg duur voor wat gehobby.
Meestal is het inderdaad genoeg. Maar ik werk af en toe ook met metaal en kunststof, en als een 1,5mm dan een beetje afwijkt dan zie je dat terug in het eindresultaat.
En ik irriteer mij daar aan. Als ik vier gaatjes in een vierkantje wil boren, en er wijkt er 1 af, dan heb ik daar de pest over in.
Dan moet ik eerst heel nauwkeurig een centerpunten slaan, terwijl de Wabeco met kruistafel op de 1000e mm kan werken.
Met een boor in een spantang gaat het trouwens zeer goed. Maar voor kleiner dan 4mm heb ik die niet.
En als de boorkop in de machine zit, dan is het een heel gedoe om die er uit te halen, de spantang er in, gaatje boren, en de boorkop er weer in.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan van den Broek

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.103
2.612
Is het niet het boortje dat weg loopt? Ik gebruik voor kleine gaatjes een kort boortje met een schacht van 2,3 mm. Dan heb je minder last van het weglopen van de punt. En ik boor zo ook met een waardeloos bouwmarkt ding, waar ik de kop flink van heen en weer kan bewegen. Ik werk hoofdzakelijk in metaal.
 
Laatst bewerkt:

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.375
832
69
Veldhoven
En als de boorkop in de machine zit, dan is het een heel gedoe om die er uit te halen, de spantang er in, gaatje boren, en de boorkop er weer in.
Dat is ook bij mij het bezwaar bij mijn Wabeco 11200, spantanghouder en boorkop omwisselen, met die deels linkse draad. Ik vergis me steeds, of ben vergeten hoe het alweer moest, moet je eerst het boekje weer doorspitten... Heel herkenbaar, ja.
Bromt die van jou ook altijd zo gezellig? Ik zet hem altijd helemaal uit. De mijne is bijna 30 jaar oud.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Dat is ook bij mij het bezwaar bij mijn Wabeco 11200, spantanghouder en boorkop omwisselen, met die deels linkse draad. Ik vergis me steeds, of ben vergeten hoe het alweer moest, moet je eerst het boekje weer doorspitten... Heel herkenbaar, ja.
Bromt die van jou ook altijd zo gezellig? Ik zet hem altijd helemaal uit. De mijne is bijna 30 jaar oud.
Ik heb een F 1210. Die is 1 jaar oud en bromt gelukkig niet.
Echt een top machine!! Alleen het omwisselen van spantanghouder naar boorkop of een andere accessoire kost even tijd. Maar je kan er echt veel mee doen.

Is het niet het boortje dat weg loopt? Ik gebruik voor kleine gaatjes een kort boortje met een schacht van 2,3 mm. Dan heb je minder last van het weglopen van de punt. En ik boor zo ook met een waardeloos bouwmarkt ding, waar ik de kop flink van heen en weer kan bewegen. Ik werk hoofdzakelijk in metaal.
Ja klopt, boortjes lopen ook weg. Ik gebruik ook een centerboor, dat scheelt een heel stuk.
Maar ook als je een mooi verzonken gat wil maken kan het wek eens afwijken. Gelukkig passen de verzinkers in een spantang.
Het is ook geen groot probleem en altijd wel op te lossen, maar het irriteert mij wel.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.103
2.612
Die freesmachientjes waar jullie het nu over hebben, hebben toch een gewone morse conus 2 met aantrekbout? Of werkt dat anders? Je kan je verzameling spantangen uitbreiden, of een klein boorkopje met een ronde as in je spantang klemmen.
 
  • Leuk
Waarderingen: SunRayes

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Die freesmachientjes waar jullie het nu over hebben, hebben toch een gewone morse conus 2 met aantrekbout? Of werkt dat anders? Je kan je verzameling spantangen uitbreiden, of een klein boorkopje met een ronde as in je spantang klemmen.
Ja klopt.
Dat met die boorkop in een spantang had ik nog niet aan gedacht! Goed idee!
 

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
294
119
Die moet bijna door Ixion/Maxion gemaakt zijn en dan is € 200,00 niet veel. 380Vac loopt veel rustiger.
Inderaad zet er een frequentie regelaar voor en je kunt hem met 230Vac gebruiken en je hebt de mogelijkheid om (enigzins) de snelheid te regelen zonder de snaar om te leggen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nathan 74

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.