Koelkast deur trek krom - slimme oplossing?

Phlip81

Nieuw lid
23 nov 2021
7
0
Empel
Hoi Allemaal,

Hierbij een vraag naar een beetje inspiratie.

Ik heb een mooi keuken meubel (al zeg ik het zelf). Het is meubelpaneel met daarop eiken latten gemonteerd. Helaas trekt de deur van de koelkast krom (na +/- 1 jaar). Logisch ook wel: het eiken werkt, en best zwaar aangebracht ten opzichte van de dikte van het meubel paneel.
Bovendien is de deur zwaar. De scharnieren van de koelkast hebben het best pittig.

Wie heeft een goed idee voor een lichtere deur, die niet krom trekt met dezelfde looks?

Ikzelf kom tot dit:
1) Eiken latten aan de binnenkant 'hol' frezen, om gewicht te reduceren. Eventueel opvullen met plastic H profiel of piepschuim. Als ze hol zijn, hebben ze minder 'kracht' voor kromtrekken denk ik?
2) Dit maal, de eiken latten niet koud monteren, maar met een sleuf in het meubel paneel.
3) -hier twijfel ik over- ik zou om verder gewicht te besparen zo veel mogelijk materiaal weg kunnen halen aan de binnenkant van de deur. Maar als de bovenste twee acties het kromtrekken niet genoeg voorkomen, heb ik snel weer een kromme deur...

Wat denken de lezers? Te ingewikkelde oplossing of haalbaar?

Groet!
Philippe
 

Bijlagen

  • IMG_20220118_195148.jpg
    IMG_20220118_195148.jpg
    71,7 KB · Weergaven: 78
  • IMG_20220118_195126.jpg
    IMG_20220118_195126.jpg
    43,5 KB · Weergaven: 79
  • IMG_20220118_195112.jpg
    IMG_20220118_195112.jpg
    77,3 KB · Weergaven: 79

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
A. De latten in het midden vast zetten. Vandaaruit naar boven en onder met slobgaten en schroeven (bijv, overmaats gat en dunnere schroef). Dat geeft ruimte voor expansie.
B. Extra zware scharnieren of meer scharnieren toepassen.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.145
1.952
Klein-Brabant, Vlaanderen
is dit deur op deur ?
zo ja, kan je dit naar aan deur omvormen die op het corpus scharniert ?
de latten werken => ze waren bij het plaatsen nog niet uitgewerkt
in welke richting trekt de deur krom ?
 

renze

Actieve deelnemer
27 sep 2015
40
4
geldermalsen
Hoi Allemaal,

Hierbij een vraag naar een beetje inspiratie.

Ik heb een mooi keuken meubel (al zeg ik het zelf). Het is meubelpaneel met daarop eiken latten gemonteerd. Helaas trekt de deur van de koelkast krom (na +/- 1 jaar). Logisch ook wel: het eiken werkt, en best zwaar aangebracht ten opzichte van de dikte van het meubel paneel.
Bovendien is de deur zwaar. De scharnieren van de koelkast hebben het best pittig.

Wie heeft een goed idee voor een lichtere deur, die niet krom trekt met dezelfde looks?

Ikzelf kom tot dit:
1) Eiken latten aan de binnenkant 'hol' frezen, om gewicht te reduceren. Eventueel opvullen met plastic H profiel of piepschuim. Als ze hol zijn, hebben ze minder 'kracht' voor kromtrekken denk ik?
2) Dit maal, de eiken latten niet koud monteren, maar met een sleuf in het meubel paneel.
3) -hier twijfel ik over- ik zou om verder gewicht te besparen zo veel mogelijk materiaal weg kunnen halen aan de binnenkant van de deur. Maar als de bovenste twee acties het kromtrekken niet genoeg voorkomen, heb ik snel weer een kromme deur...

Wat denken de lezers? Te ingewikkelde oplossing of haalbaar?

Groet!
Philippe
Je werkt ongelijkzijdig. dit houdt in dat je deurpaneel en latten andere diktes hebben en van ander materiaal zijn.
je kan inderdaad proberen met sleuf gaten in de latten te werken. Ben bang dat het niet gaat werken, aangezien het 2 verschillende materialen zijn.
 

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
Vervangen voor mdf gefineerd eiken?

Ik vindt zo'n slatted wall ook leuk. Wilde dit van eiken latjes maken. En toevallig was ik van de week op een traningslocatie waar ze zo'n wand hadden. Zag er prachtig uit.

Pas toen ik beter keek zag ik dat het gewoon gefineerd mdf was. Dat zie je bijna niet.

Voordeel lijkt mij dat mdf niet zo krom zal trekken. Het is nog wel steeds zwaar, en in jouw specifieke toepassing zit je ook nog regelmatig met nattigheid van het schoonmaken en dat je er steeds met je neus bovenop staat elke keer als je de koelkast open doet.

Al die latjes uit een plaat mdf zagen is ook wel een hoop werk, en je moet een goede zaagtafel hebben.

Kwa kosten is het ongeveer de helft als echt massief eiken. De latjes zijn 27mm breed met een tussenruimte van 14 mm.

IMG_1480.jpegIMG_1517.jpegIMG_1519.jpeg
 

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
kwa kleur zie je het bijna niet. Zeker niet van veder dan een halve meter. Ik had al een adresje in Rotterdam voor eiken latten in allerlei maten.

Kwam voor in de hal op bijna 800 euro. 91 latjes van 2.45 meter lang.

Ook ik twijfelde al een beetje aan krom trekken, zeker gezien ik ze enkel op de muur wil lijmen en niet tacken.

Deze post heeft mij wel duidelijk gemaakt dat massief eiken toch niet zo'n goede keus is. De latjes uit een plaat zagen is wel even wat werk.

Ik moest zelf eerst 3 keer kijken, met zaklampje, om te zien dat het mdf was.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.145
1.952
Klein-Brabant, Vlaanderen
met zaklampje
🤣
kenners kennen geen grenzen wanneer het er om gaat om het fijne te weten

ik heb massieve eiken profielen zien plaatsen waar de eiken strook (rechthoeksvorm) uitgefreesd was zodat ze een U-vorm had
die U's werden op een strook mdf gekleefd die op een dragende plaat geschoten was
de uitfrezing paste over de mdf-strook
 

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
🤣
kenners kennen geen grenzen wanneer het er om gaat om het fijne te weten

ik heb massieve eiken profielen zien plaatsen waar de eiken strook (rechthoeksvorm) uitgefreesd was zodat ze een U-vorm had
die U's werden op een strook mdf gekleefd die op een dragende plaat geschoten was
de uitfrezing paste over de mdf-strook
Zeker moest ik daar het fijne van weten! Ik had net een dag ervoor uit zitten rekenen dat ik 91 latjes nodig zou hebben.

En terstond kom ik die wand tegen. Toen ik eenmaal doorhad dat het mdf was vondt ik het maar nep. Maar je ziet het verschil niet. Ik heb bij de receptie zelfs een liniaal gevraagd om alles precies op te meten.

De dikte van het latje en de ruimte ertussen zorgen voor de look.

Wilde eerst een 2 cm dikke, 2,5 cm diepe lat nemen met 2 cm ruimte ertussen.

Deze mdf oplossing is stukken beter en de helft goedkoper.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.