Knop booromslag repareren

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
362
122
Hoi allen,
Vers op dit forum geland en direct een vraag over een booromslag Ik ben langzaam mijn arsenaal handgereedschap aan het uitbreiden. Onlangs via Marktplaats een mooie oude booromslag met een uitgebreide set boren gescoord (6-25 mm), in zeer goede staat.
De verkoper vond op zolder nog een tweede, nieuwere, merkloze booromslag die hij erbij heeft gedaan. Die werkt goed en heeft een handige bek met 4 grijpers, alleen is de knop los van de stang. Er mist iets om die te bevestigen. Als het niet teveel moeite kost wil ik die wel repareren. Zie de foto's voor details.

Wat onderzoek online onderzoek leert dat er legio manieren zijn om de knop te bevestigen en ik heb niet kunnen vinden hoe dit vast hoort te zitten. Er is geen merk op te herkennen. De booromslag lijkt precies op dit soort merkloze types, US $27.6 |1 Pc Houtbewerking Brace Klauwplaat Hand Boring Boring Met Twist Boor Diy Hout Boor Hole Cutter Kegel power Tools|drill bit|drilling machine tooldrill tool kit - AliExpress en Brico Bit Brace, with Fully Boxed Ratchet | Home Hardware

Het schoteltje past precies in de knop, ter bescherming van het hout gok ik. Er zit al exact zo'n schoteltje vast in de knop. Uit de slijtage is af te leiden dat de as vermoedelijk in het losse schoteltje draaide. De knop heeft aan de binnenkant rondom een halfronde groef, alsof hier lagerkogels doorheen heeft gelopen (?). De flens heeft ook speling op de as, het lijkt alsof daar ook nog iets tussen zou moeten. Op de productfoto's online is niet te zien dat er nog een onderdeel onder de flens zou moeten zitten.
Tot zover mijn reverse-engineering.

Iemand enig idee hoe dit vast zou moeten zitten? En hoe het eventueel te repararen is? Alle hulp wordt gewaardeerd!
 

Bijlagen

  • 20210125_155030.jpg
    20210125_155030.jpg
    79,2 KB · Weergaven: 30
  • 20210125_155039.jpg
    20210125_155039.jpg
    85,1 KB · Weergaven: 30

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.092
2.604
Ik heb er hier in utrecht een liggen waar de helft van de bek van is afgebroken. Hij ziet er niet zo mooi uit, maar de knop zit wel goed vast. Als je hem wil hebben, stuur dan even een pb.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.