Knife Solingen

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.060
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Een mes vind ik ook een mooi stuk gereedschap. En er zijn heel veel messenmakers, waar natuurlijk vaak ook hout bij te pas komt. Op 1 april was ik op de messenbeurs in Gorinchem, daar trof ik o.a. ook onze forummers Wilco Flier en Wim Kluck.
Gisteren was ik met Sergej van Intarsio naar de Knife beurs in Solingen. Veel meer standhouders en ook veel bezoekers. Een paar merken zoals Böker, Wusthof en Leatherman en een hele lange lijst met ambachtelijke messenmakers met messen in allerlei soorten, maten en toepassingen. Een paar zwaardenmakers en een paar bedrijven die materialen hebben voor de messenmakers. En b.v. Hanns Pflag Schleifjunkies een slijpende YouTuber die veel zelf voor de Tormek ontwikkeld.

Een mes is na de vuistbijl een van onze oudste gereedschappen. Een beitel en schaaf zijn afgeleid van een mes. Ik ga ook proberen om wat messenmakers naar Open Dag Hout te krijgen, zeker als ze wat kunnen laten zien hoe ze werken. Sergej en ik hadden een hele leuke dag, het is een stukje rijden, maar zeker de moeite waard.

meer info: https://knife-solingen.de/inhalt

jaap

Hieronder een paar foto's:

solingen overzicht.jpeg
solingen slijpmachine.jpeg
solingen hans pflag.jpegsolingen messen 2.jpeg

solingen mes sk.jpeg


solingen damast keukenmessen.jpeg
solingen damast keukenmessen staal.jpeg
solingen keukenmessen details.jpeg

solingen rood keukenmes.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: Roeland en avos

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.060
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Ha, ha Roeland, jij maakt mooie messen, ik ben alleen maar onderweg om te kijken :D.

Ik zie je dinsdag, maken we direct een afspraak om je draaibank te bekijken!

jaap
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Goed idee Jaap om messenmakers voor de volgende ODH te strikken.
Ik heb onlangs m'n eerste mes gemaakt. Lemmet gekocht op de laatste Houtdraaidag in Vianen.
Het achthoekige heft is van hard maple en ebben gemaakt.
Ik zit alleen een beetje te hannesen met de juiste slijphoek.
 

Bijlagen

  • 20230419_190049.jpg
    20230419_190049.jpg
    41,3 KB · Weergaven: 47

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.060
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Dat ziet er fraai uit Pieter! We kunnen wel een rubriek 'messen maken' er bij gaan doen! Heb je ook foto's van het maakproces? Die achtkantige wat tapse handvaten vind ik schitterend, deze is van jou lijkt ook zeer geslaagd!

Wat is je probleem met de slijphoek? Ik weet dat b.v. Schmiedeglut daar op youtube aardige filmpjes over maakt, maar misschien ken je die wel. Ik slijp zelf mijn messen uit de 'vrije hand' waar ik voor mijn beitels graag een slijphulpje gebruik. Schmiedeglut heeft een klein plastic driehoekje als hulp voor het slijpen van je messen. Dat maken bij natuurlijk uit een stukje hout als je dat helpt. Schmiedeglut is wat meer down to earth.. Die Hanns Plag van Schleifjunkies is een professionele slijper, maar die gaat wel erg ver. En zo'n mes is dan bij het test wel heeeeeeel scherp, maar hoelang blijft dat zo. En wat is scherp, zodat een snede een tijdje zijn scherpte behoud? De rijpe tomaat in hele dunne doorzichtige plakjes snijden is voor mij wel het beste wat ik kan halen en ook goed genoeg vind...

jaap
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.060
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Mooi man,
Waar haal je de tijd vandaan.
Ik mag zelf ook graag mesjes maken.


rvs en olijf Essen
Bekijk bijlage 131061

rvs alu en schildpadhout.
Bekijk bijlage 131062

groetnis,

Roeland
Zit net je messen nog eens goed te bekijken Roeland. Zijn ze van een kitje gemaakt of maak je liners, bolsters etc. allemaal zelf? Het Dutch Tool merkje staat er wel in!

jaap
 
  • Leuk
Waarderingen: Roeland en SunRayes

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Zit net je messen nog eens goed te bekijken Roeland. Zijn ze van een kitje gemaakt of maak je liners, bolsters etc. allemaal zelf? Het Dutch Tool merkje staat er wel in!

jaap
Het viel mij ook al op hoe mooi en professioneel die tweede is. Niet dat Roeland niet professioneel is, maar het lijkt wel een mes van een grote fabrikant.
Echt goed gedaan!!!
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Hier nog een klap mesje, gemaakt van damast staal (Zelf gesmeed) en heft van Honduras mahonie en rvs sluit mechaniek a la Opinel.
alles in eigen beheer. AC80C5DA-9F7D-43C8-8520-CF6DAC1F171D.jpeg
Hier het harden in olie en zie je een plat staf damast van rvs en mijn smeed oventje gemaakt van een 2 en een half liter verf blik.
BF7DA933-F97E-414E-A5A0-478D60DCBB61.jpeg
groetnis,

Roeland
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap en SunRayes

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Dat ziet er fraai uit Pieter! We kunnen wel een rubriek 'messen maken' er bij gaan doen! Heb je ook foto's van het maakproces? Die achtkantige wat tapse handvaten vind ik schitterend, deze is van jou lijkt ook zeer geslaagd!

Wat is je probleem met de slijphoek? Ik weet dat b.v. Schmiedeglut daar op youtube aardige filmpjes over maakt, maar misschien ken je die wel. Ik slijp zelf mijn messen uit de 'vrije hand' waar ik voor mijn beitels graag een slijphulpje gebruik. Schmiedeglut heeft een klein plastic driehoekje als hulp voor het slijpen van je messen. Dat maken bij natuurlijk uit een stukje hout als je dat helpt. Schmiedeglut is wat meer down to earth.. Die Hanns Plag van Schleifjunkies is een professionele slijper, maar die gaat wel erg ver. En zo'n mes is dan bij het test wel heeeeeeel scherp, maar hoelang blijft dat zo. En wat is scherp, zodat een snede een tijdje zijn scherpte behoud? De rijpe tomaat in hele dunne doorzichtige plakjes snijden is voor mij wel het beste wat ik kan halen en ook goed genoeg vind...

jaap
Dat lijkt me een strak plan om een nieuwe rubriek te maken. Je kunt al starten met dit draadje en dat van Wilco. Misschien is er in de tussentijd al meer over gepost. Er zijn er vast een boel meer die messen maken en dat willen laten zien.
Op Messenplatform.nl staat ook het e.e.a. maar wordt meestal bemenst door (semi)profesionals.

Het 8-hoekige handvat heb ik gebaseerd op dit filmpje.
Ik slijp mijn hobby- en keukenmessen m.b.v. een jig die ik bij de welbekende Ali gekocht heb. Deze werkt simpel, perfect en erg nauwkeurig.

Het betreffende mes heb ik op 2x17gr geslepen en gewet. Het wordt vlijmscherp maar ook zeer kwetsbaar. Voor mij moet het een gebruiksvoorwerp zijn en geen showmodel. Daarom overweeg ik om er 2x20gr of 2x22gr van te maken.

Misschien een advies van Roeland?
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: jaap

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Mijn eerste messen heb er ergens in 2013 gemaakt, tegelijkertijd met een serie beitels zodat ze mooi in dezelfde zending naar de harderij konden. Materiaal is het welbekende O1, vrij basic voor een mes maar het grote voordeel blijft (vind ik) dat je het snel vlijmscherp kunt krijgen

De leder schede heb ik ook zelfgemaakt en was mijn eerste serieuze project qua leerbewerking.

De mesvorm met het padoekhouten handvat beviel met het beste, en ben jaren geleden begonnen met een grotere series van 4 stuks van dergelijke messen. Helaas heb ik die tot op heden nog nooit afgemaakt :).
100_4549A.jpg

100_4552A.jpg

100_4548.JPG

100_4483A.jpg

100_4492A.jpg
 
  • Geweldig
  • Wow
Waarderingen: Nico Oosthoek en jaap

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.060
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Wat een gave messen Wilco! En mooie leren foudraals.. Je bent te bescheiden, je loopt als bezoeker op een beurs rond, terwijl je als deelnemer zulke hoge ogen zou gooien!

jaap
 

ope1967

Actieve deelnemer
12 aug 2017
142
56
Zo kundig als hier getoond ben ik nog lang niet, maar wat een leuk onderwerp, dit is mijn inziens wel een aparte rubriek waard.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.