klusvraag over het vervangen van een draairaam

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Omdat onze slaapkamerramen niet meer zo lekker sluiten had ik begin dit jaar een offerte gevraagd voor het vervangen van twee ramen en de goede man wou €1800 hebben voor twee draairamen en dan zou hij het glas nog overzetten.
Ik heb beleefd bedankt, maar overweeg het nu zelf te doen. Ik heb in de garage een raampje dat vrij slecht is, dat ik als proef zou kunnen gebruiken
Ik dacht in eerste instantie aan zelf het raam maken , maar je kunt ze ook helemaal op maat laten maken en ze dan zelf plaatsen. Heeft iemand dit al een keer gedaan?
Het opmeten is zou moeten lukken, maar hoe zit het bijvoorbeeld met de scharnieren?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.048
2.580
Gaat het alleen om de ramen, of over een raam met een kozijn? Je kan ook glas nieuw bestellen. Maar de levertijden zijn momenteel wat langer. Dat kan de reden zijn voor het willen over zetten van het glas.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.119
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
dan zou hij het glas nog overzetten
wat is de isolatiewaarde van het oude glas ?
nieuw is niet echt aan de prijs
hoe zit het bijvoorbeeld met de scharnieren?
de uitsparingen daarvoor zal je zelf moeten maken
welk type is het ?
je kan ook nieuwe plaatsen
en welk soort draairaam wens je ?
enkel draaien, draaien + kippen, ... ?
 
  • Leuk
Waarderingen: 3dmazter

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
749
152
Heerde
marinusvannorel.nl
Omdat onze slaapkamerramen niet meer zo lekker sluiten had ik begin dit jaar een offerte gevraagd voor het vervangen van twee ramen en de goede man wou €1800 hebben voor twee draairamen en dan zou hij het glas nog overzetten.
Ik heb beleefd bedankt, maar overweeg het nu zelf te doen. Ik heb in de garage een raampje dat vrij slecht is, dat ik als proef zou kunnen gebruiken
Ik dacht in eerste instantie aan zelf het raam maken , maar je kunt ze ook helemaal op maat laten maken en ze dan zelf plaatsen. Heeft iemand dit al een keer gedaan?
Het opmeten is zou moeten lukken, maar hoe zit het bijvoorbeeld met de scharnieren?
Ik heb het onlangs gedaan voor iemand. Het is goed te doen. Zoek op de site van de houthandel naar raamprofielen. Met een afkortzaag is het iets makklijker, maar met een een handzaag kom je er ook.
Voor het scharnieren inzetten is dit een leerzame video.
Aandachtspunt is dat kant-en klare raamprofielen 40 mm of dikker zijn. In oudere huizen zijn ze vaak 35 mm.
Ik heb ze gelijmd met bison woodmax, maar er zullen ongetwijfeld ook andere lijmen geschikt zijn.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Gaat het alleen om de ramen, of over een raam met een kozijn? Je kan ook glas nieuw bestellen. Maar de levertijden zijn momenteel wat langer. Dat kan de reden zijn voor het willen over zetten van het glas.
Alleen het raam, de kozijnen zijn eigenlijk nog goed. Eentje had aan de binnenkant hout, maar dat heb ik al gerepareerd.
Overzetten van het glas voorstel omdat de ruiten nog goed leken, levertijd was eigenlijk geen issue.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
wat is de isolatiewaarde van het oude glas ?
nieuw is niet echt aan de prijs

de uitsparingen daarvoor zal je zelf moeten maken
welk type is het ?
je kan ook nieuwe plaatsen
en welk soort draairaam wens je ?
enkel draaien, draaien + kippen, ... ?

Het oude glas is gewoon "dubbel glas", voor de isolatiewaarde moet ik in de boeken duiken:) Het zijn de drie slaapkamers op de eerste verdieping, dus maximale isolatiewaarde is minder belangrijk omdat we het toch niet snel heel warm willen stoken.
Ik kan bij de nieuwe draairamen kiezen voor HR++ en daar rekening mee houden bij de sponning maar ook de breedte van de stijlen zodat het niet weer scheefzakt.
Qua uitvoering is het een eenvoudig draairaam, kozijnen kunnen blijven zitten, moet alleen zorgen dat de scharnieren goed komen te zitten.

Het idee van het zelf maken heb ik al weer een beetje laten varen als ik de prijzen zie waarvoor je een compleet raam aangeleverd kunt krijgen. Zelf maken geeft me dan weer de mogelijkheid om meetfouten etc makkelijker te herstellen.
Het blijft dus zelf vervangen en misschien zelf maken.
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Beetje late reactie, maar bespaar niet op glas, ga zeker voor HR++ glas met een goed spouw.
Uit mijn hoofd tussen de 14 en 16 mm spouw. Let ook op de dikte van het glas, bij een grote raam moet het glas ook dikker zijn.
Een raam van 770x1590 wat ik hebt besteld vorig jaar was 5mm glas x 15mm spouw x 5mm glas.
Bij elkaar is dit 25mm en daar komen nog de glaslatten bij en de schuimband.
Het komt er op neer dat je eerst je glaspakketje bedenkt/samenstelt en aan de hand van dat je raam/sponning en kozijn.

Ik bedenk mijn ramen/kozijnen zelf, teken het uit en ik laat het grove werk doen bij een kennis die kozijn maker is bij een groot bouwbedrijf. Ik heb de machines er niet voor. Wat betreft de prijzen is het dan goed te doen.

Ik bestel meestal hier mijn glas --> Glasdiscount.nl
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.