Kloofijzer gezocht

maricolino

Actieve deelnemer
21 aug 2019
36
13
Brugge
Hallo, een vriend/ collega is op zoek naar een kloofijzer. Hij vond enkel de gransfors .bruk maar die lag niet lekker in de hand. Kennen jullie misschien smeden die zo'n kloofijzer nog maken? Of hebben jullie tips en links naar degelijke alternatieven?
 

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
593
138
58
Linter
Je kan soms ook wel eens wat kortere stukken gebruiken en dan klieven ze makkelijker en je hebt ook warm. Maar dan moet het eerst nog koud worden
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.173
352
Etten-Leur
Hallo, een vriend/ collega is op zoek naar een kloofijzer. Hij vond enkel de gransfors .bruk maar die lag niet lekker in de hand. Kennen jullie misschien smeden die zo'n kloofijzer nog maken? Of hebben jullie tips en links naar degelijke alternatieven?

Bedoel je een kloofwig of een zgn <froe> bijv om dunne plankjes te splijten. Bij de laatste kun je het handvat vervangen door iets wat je beter past.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Splijtijzer / froe: er zijn verschillende 'leveranciers' die die nog maken, waaronder de gekende bijlensmidses. Hou er wel rekening mee dat een dikke stam kloven / halveren niet heel fijn gaat met een splijtijzer, daarvoor kun je echt beter een kloofwig of kloofbijl gebruiken. Splijtijzers zijn vooral heel geschikt om plankjes van relatief zacht/splijtbaar hout te maken - zoals redwood shingles. Dunner materiaal gaat ook goed met een zware machete - daar doe ik mijn bamboepalen mee...
 

maricolino

Actieve deelnemer
21 aug 2019
36
13
Brugge
Ik bedoel inderdaad een froe. Mijn maat doet vlechtwerk met wilgentakken( natural living, wat sluipreclame😉) en verdiept zich in groenhoutbewerking. Een kettingzaag heeft hij al en met een kloofbijl is het wat ruw werken, hij stelde mij deze vraag, maar dit is gereedschap die ik niet goed ken en een eerste googlezoektocht verschaft niet veel nieuwe wijsheid dus dacht ik dat ik het hier eens probeer.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.