Kliefbijl tunen

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.509
968
Riemst
Ik moet nog een stapel hout klaarmaken voor de kachel. Ik heb een verwaarloosd hakbijl terug bruikbaar gemaakt (ontroest en gewet) en nu wil ik mijn kleifhamer ook nog onder handen nemen.
1.jpg

2.jpg

Veel werk is er niet aan, maar ik vraag me af wat de beste vorm is. Nu ziet de kop er uit als tekening 3. Een lichte bolling dus. Dat is volgens mij niet ideaal dus dat zou tekening 1 of 2 moeten worden.

3.jpg

Vorm 1 is recht naar een punt, vorm 2 is met een twee driehoeken in de kop. Welke zou ideaal zijn? Iemand ervaring?
Bij Knives & Tools zijn kliefhamers met beide vormen verkrijgbaar.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
927
318
Ik heb meerdere kloofbijlen, maar de lekkerste om mee te werken is mijn Gransfors en die heeft het model als op tekening 1.
Foto van internet.
Gransfors Bruks 442.jpg
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.509
968
Riemst
Welke hoek kan ik best aanhouden voor de vouw? Mogelijk moet ik geen extra vouw er aan slijpen en kan ik de wig op niets laten eindigen.
 

markb

Actieve deelnemer
31 aug 2015
43
1
En hem ook niet te scherp wetten want dan blijft hij steeds vast zitten in het hout als dit niet de eerste keer splijt.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
927
318
Tja, dat kan voor komen, maar als je een snede op "niets" wilt laten uitkomen...
Ik heb mijn snede altijd scheermesscherp. letterlijk....
En dat betekent dat het bijna niet voor komt dat de bijl blijft steken.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.509
968
Riemst
Ik heb de kliefhamer onder handen genomen. Vraag was wel hoe te vlakken. Eerste idee was de kleine haakse slijper, maar dat is niet ideaal. Toen viel mijn oog op de bandschuurmachine. Beter idee om vlak te werken, maar ook niet helemaal ideaal, vooral vanwege het risico op brand (ook zonder stofzuiger of stofzak).
Toen viel mijn oog op de stationaire bandschuurmachine. Dat ging prima, hoewel door de vrij grote hoeveelheid materiaal wat weg moest toch vrij traag.
Dat ik niet eerder er op ben gekomen om deze machine te gebruiken om staal weg te halen.Bij het slijpen van mijn bijlen ben ik op het zelfde probleem gestoten. Slijpmolen werkt niet en veel werk met diamantwetsteen. Bovendien is het moeilijk om de snede vlak te houden.
De kliefhamer is nu een mooie driehoek, maar ik heb er toch een vouw aan de snede geslepen. Anders moest ik teveel materiaal weghalen en is het opnieuw slijpen telkens een hele klus. Hoe scherp een kliefbijl of hamer moet zijn, is denk ik eigen smaak. De bijl sla ik inderdaad vast in het hakblok als dunnere stukken klief, maar dat vind ik geen probleem. Met de kliefhamer heb ik nu enkele stukken moeilijk kersenhout geprobeerd, maar daar stelde de scherpte geen probleem.

1.jpg

2.jpg

Ik kan nu in ieder geval starten met de buitenfitness!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.