Kleine stukje hout verwerken

Mohr4Me

Actieve deelnemer
2 mei 2020
71
5
Meteen maar mijn eerste post (buiten de voorstel-ronde)

Zoals de meeste mensen wordt ik beïnvloed door de corona. Ikzelf werk nog zoals tevoren maar mijn vrouw en kinderen zitten nu ook hele dagen thuis. Ik denk dat de sleutel tot een goede relatie communicatie is. Zo weinig mogelijk communicatie. (~ H.J. Simpson)

Ik ben dus begonnen met onder andere mijn kelder op te ruimen en daar kwam ik een kist met kleine stukjes hout tegen. Het gaat om stukjes eikenhout van 120x12x7 mm. Het was een oude vloer verlijmt op hardbord waarvan mijn vrouw toentertijd zei dat ik het moest weggooien. Om nu te bewijzen dat zij het fout had (maar eigenlijk alleen maar bewijs dat ik in die jaren niets heb bijgeleerd) is de vraag: wat kan ik hiermee?

Buiten het gebruiken voor de afwerking (randen) voor kleine projecten (kleine bakjes ed). Kan ik dit verlijmen en zo ja, wat is de makkelijkste manier? Er zitten nog lijmresten op de meeste stukken. Is het een oplossing om het op een plank te verlijmen en dan door een verdiktebank te doen? Of gaat dat niet goed? Geheel schuren en dan aan elkaar verlijmen zodat er een plank ontstaat?

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.636
564
Steenbergen, Noord Brabant
Dat is niet geweldig groot....
een plank van samenstellen is m.i. wat ambitieus. Ik zou het zoeken in onderzettertjes, spateltjes, dat soort werk. Weggooien kan altijd nog:).

Mohr4Me

Actieve deelnemer
2 mei 2020
71
5
Dat is niet geweldig groot....
een plank van samenstellen is m.i. wat ambitieus. Ik zou het zoeken in onderzettertjes, spateltjes, dat soort werk. Weggooien kan altijd nog:).

Toegegeven... het is inderdaad niet geweldig groot. ;-) En een plank is denk ik ook niet realistisch...

Maar goed schuren en dan verlijmen óp een plank? Zou dat werken (met veel geduld uiteraard)? En zou die dan door een verdiktebank kunnen of breken de stukken er dan vanaf?

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.514
348
Torhout, België
Naar mijn mening is 7 mm massief hout te dun om kistjes mee te maken. Zeker omdat je het nog zou moeten schaven na verlijmen. Ik heb wel al veel kistjes gemaakt van 8 mm (na schaven). Wat je wel zou kunnen doen: zet de latjes op hun kant en lijm ze zo aan elkaar. Wil je langere lengte plankjes bekomen, lijm ze dan in wildverband. Op die manier heb je plankjes van 12 mm dik, en hou je hopelijk na schaven (of schuren) nog een 8 à 9 mm over. Dus is het onmogelijk? Zeker niet. Er zal wel wat werk in kruipen. Maar misschien is dit het wel waard om je vrouw haar ongelijk te bewijzen? ;)

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.165
442
Als je ze verlijmt op een plaat mdf (aan twee zijden om kromtrekken te voorkomen), dan zou dat toch moeten lukken. Daarna door de vandikte, en je hebt een mooi samengesteld meubelpaneel.

Mohr4Me

Actieve deelnemer
2 mei 2020
71
5
Naar mijn mening is 7 mm massief hout te dun om kistjes mee te maken. Zeker omdat je het nog zou moeten schaven na verlijmen. Ik heb wel al veel kistjes gemaakt van 8 mm (na schaven). Wat je wel zou kunnen doen: zet de latjes op hun kant en lijm ze zo aan elkaar. Wil je langere lengte plankjes bekomen, lijm ze dan in wildverband. Op die manier heb je plankjes van 12 mm dik, en hou je hopelijk na schaven (of schuren) nog een 8 à 9 mm over. Dus is het onmogelijk? Zeker niet. Er zal wel wat werk in kruipen. Maar misschien is dit het wel waard om je vrouw haar ongelijk te bewijzen? ;)

Ik wil niet eens toegeven dat er een mogelijkheid is dat ze gelijk heeft :p

Met kistjes maken bedoel ik dan de afwerking ervan. Dus de kistjes van multiplex maken en de randen afwerken met die stukjes massief hout.

Mohr4Me

Actieve deelnemer
2 mei 2020
71
5
Als je ze verlijmt op een plaat mdf (aan twee zijden om kromtrekken te voorkomen), dan zou dat toch moeten lukken. Daarna door de vandikte, en je hebt een mooi samengesteld meubelpaneel.

Dit is mijn favoriete opmerking. (omdat ik dit al wou, verder ben ik niet bevooroordeeld). Ik denk dat ik dit ga proberen voor een project wat ik in gedachten heb. Mocht het niet werkbaar zijn dan bewaar ik het voor kleine afwerkingen of detailwerk.

Nog tips bij het verlijmen? Hoe zouden jullie klemmen? Ik denk eraan om het in een hoek te verwerken. Dan vallen eventuele stukken uit het lood minder op?

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.359
513
leg er gewoon gewichtjes op.
(net zoals je zou doen als je het voor het doel zou gebruiken waarvoor het is gemaakt)

je zou ze ook rechtop kunnen verlijmen voor een uniek loeizwaar tafelblad van 12 cm dik

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.