Kleine eiken houten hanger beschermen/stabiliseren

Robje

Actieve deelnemer
18 jun 2021
44
19
Rheden
Dag forum leden,

Allereerst zal ik me even voorstellen. Ik ben Rob en ben nu vooral veel aan het lezen van wat er voorbij komt op het forum. Erg leuk en leerzaam.
Zelf ben ik graag aan het klussen en dan vooral met hout. Dit zijn vooral het werk in huis en ben afgelopen jaar bezig geweest met een Boomstamtafel.

Nu ben ik voor een projectje bezig om een hanger te maken van eikenhout. Ik heb de vorm zoals ik hem wil hebben. De binnenkant is open en die ga ik met epoxy met kleur vullen.
Nu wil ik het hout beschermen en zorgen dat de hanger mooi blijft. Ik heb al wat gelezen over het stabiliseren van het hout met behulp van CA / superlijm. Trekt dit in het gehele werkstuk of alleen aan de oppervlak? Kan ik beter eerst stabiliseren of eerst de epoxy vulling doen? En hoeveel lagen heeft nodig?

Is dit een aanrader om het hout te beschermen en te zorgen dat er geen water, zweet of andere dingen intrekken? Of zijn er andere tips.

Alvast bedankt voor het meedenken.
Heb hieronder de foto van de hanger zoals hij nu is.
 

Bijlagen

  • 573C47B2-85B6-47A3-A38F-3B3C978787FE.jpeg
    573C47B2-85B6-47A3-A38F-3B3C978787FE.jpeg
    37,7 KB · Weergaven: 23

Robje

Actieve deelnemer
18 jun 2021
44
19
Rheden
Heeft niemand een advies of richting wat zou helpen om het hout te beschermen tegen invloeden van buitenaf? Zat zelf ook te denken aan het lakken van het hout maar dan zit ik nog steeds met de werking van het hout. Of is dit minimaal en hoef ik me daar geen zorgen over te maken?
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Dag Rob. Gezien het formaat van je project, zou ik niet met lak aan de gang gaan. Probeer eerst om zo glad mogelijk te schuren, bijv. Korrel 400. Dan krijgt het hout al een beetje glans. En dan zoal je al aangeeft met CA lijm. Eerst een heel dunne, die goed in het hout trekt, daarna met een iets dikkere die wat meer op het hout blijft liggen, bijv. 2 of 3 lagen. Heel dun aanbrengen. Zo seal je het hout compleet af. Kun je ook mooi polijsten. Pas als laatste met de epoxy aan de gang gaan: die hecht aan zowat alles. Kijk eens op Youtube naar pennendraaiers ( houtdraaiers die pennen maken). Pennen worden ook veel op deze manier afgewerkt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Robje

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Stabiliseren doe je bijna alleen met zachte houtsoorten. Eiken zal je met een gewoon vacuumvat niet volledig kunnen stabiliseren. Of de oppervlakte als die gestabiliseert is voldoende bescherming bied betwijfel ik. Ik heb een pen van gestabiliseert wortel hout en die is toch dof geworden. Je moet gestabiliseert hout dus ook afwerken. Of dat echt handig is met superlijm weet ik niet. Ik zou een dunne epoxy nemen en hiermee het hout impregneren. Met dezelfde epoxy zou ik hem aflakken. Ik gebruik deze voor houtrot en als je hem laat staan word ie dikker en kan je er mee lakken. HOUTVERZEGELING primer voor (rot)hout om vervolgens met epoxy verder te gaan werken. - Wilsor Kunstharsen
Verkrijgbaar in verfwinkels. Let wel op er is ook een product van wilsor wat er gelijk uitziet maar wat anders is. Ja hoe weet ik dat? 😇
 
  • Leuk
Waarderingen: Robje

Robje

Actieve deelnemer
18 jun 2021
44
19
Rheden
Dag Rob. Gezien het formaat van je project, zou ik niet met lak aan de gang gaan. Probeer eerst om zo glad mogelijk te schuren, bijv. Korrel 400. Dan krijgt het hout al een beetje glans. En dan zoal je al aangeeft met CA lijm. Eerst een heel dunne, die goed in het hout trekt, daarna met een iets dikkere die wat meer op het hout blijft liggen, bijv. 2 of 3 lagen. Heel dun aanbrengen. Zo seal je het hout compleet af. Kun je ook mooi polijsten. Pas als laatste met de epoxy aan de gang gaan: die hecht aan zowat alles. Kijk eens op Youtube naar pennendraaiers ( houtdraaiers die pennen maken). Pennen worden ook veel op deze manier afgewerkt.
Fijne tips EDP! Dat schuren zal goed gaan lukken. Heb hem al wel met 180 gedaan maar dan heb ik nog een paar schuurgangetjes te gaan. Ik was al begonnen met de epoxy dus dat zit al aan de binnenkant. Ik hoop dat de CA voldoende naar binnen trekt. Heb je tips voor welke CA goed werkt? Ik heb nu de TEC7 en een bison variant.
Ik zal ook nog even kijken op YouTube.
Hoeveel tijd zit er tussen de verschillende lagen?

Wat jij zegt Wim zet me ook aan het denken. Had al wel meer gelezen dat pennen met CA worden gestabiliseerd en afgewerkt. Heb me nog niet verdiept in of dit ook werkt voor een harde houtsoort.

Dat wordt nog even onderzoeken wat de volgende stap gaat worden. Bedankt voor de tips in elk geval!
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Ik heb tot nog toe slechts enkele merken en soorten CA lijm gebruikt, heb geen voorkeur. Voordat je met die lijm op je werkstuk gaat werken, wellicht verstandig om eerst op een stukje afvalhout te proberen. Als het dan een keer mis gaat is dat niet zo erg.
 
  • Leuk
Waarderingen: Robje

Robje

Actieve deelnemer
18 jun 2021
44
19
Rheden
Ik heb tot nog toe slechts enkele merken en soorten CA lijm gebruikt, heb geen voorkeur. Voordat je met die lijm op je werkstuk gaat werken, wellicht verstandig om eerst op een stukje afvalhout te proberen. Als het dan een keer mis gaat is dat niet zo erg.
Zal eerst een proefstukje maken. Weet ik in elk geval wat het doet. Kan ik ook met een stukje doen met epoxy en dan kijken wat het beste werkt bij dit project.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik gebruik de goedkoopste die ik kan vinden. Dunne variant voor de eerste en tweede laag hier na de medium.
Veel dunne lagen. En ja daarna moet je het weer glad schuren. Pas op dat je niet door de lagen heen schuurt want dan moet je weer opnieuw beginnen,
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.