Kleine afkortslede

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
In een ander topic werd gevraagd om een foto van mijn afkortslede. Bij deze. Het is geimproviseerd, binnenkort ga ik een nieuwe maken die op de T-track past. Deze gaat nog vast op de geleider met twee schroefjes. Voor onder 45° zagen draai ik hem om. Het is makkelijk om in de bak hulpstukken te klemmen om bv. verticale stukken hout te zagen.

IMG_20201223_133358k.jpg

2.jpg

3.jpg

Wie heeft er nog meer een afkortslede te showen? Ben vooral benieuwd hoe je hem gebruikt, incl. hulpstukken, klemmen enz.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Je kunt hem ook upgraden met de hulpstukken van microjig. Een paar zwaluwstaarten er in frezen en je kunt allerlei klemmen kwijt.
 

dafoolio

Actieve deelnemer
7 jun 2020
42
13
Randje achterhoek
Ik heb er (nog) geen om te showen. Heb vorige week mijn nieuwe DeWalt 7492 gekregen, dus ik denk dat ik de vrije uurtjes van de kerstdagen ga gebruiken om er 1 te maken. Multiplex voor de slede zelf heb ik voldoende liggen, maar heeft er iemand tips welk hout te gebruiken voor de latjes die door de sleuven van de zaagtafel gaan lopen?
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Slim gedaan, 45 en 90° én verticaal in 1 hulpstuk verwerkt (y) .
Dit lost in ieder geval een deel van het opbergprobleem op. Als je alle jigs maakt die "best handig" zijn, heb je een extra schuur nodig om die rotdingen op te bergen.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Ik heb er (nog) geen om te showen. Heb vorige week mijn nieuwe DeWalt 7492 gekregen, dus ik denk dat ik de vrije uurtjes van de kerstdagen ga gebruiken om er 1 te maken. Multiplex voor de slede zelf heb ik voldoende liggen, maar heeft er iemand tips welk hout te gebruiken voor de latjes die door de sleuven van de zaagtafel gaan lopen?
Vaak worden er strips gemaakt van die kunststof snijplanken, maar een latje beukenhout of ander hardhout kan natuurlijk ook. Even insmeren met kaarsvet of boenwas en het glijdt als de beste.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
In de nieuwe versie gaan er zeker T-tracks in komen.


ik heb ook nog een Incra Original Jig (ik moet die nog ombouwen van de Inca Universal)
foto's volgen

Ik ben erg benieuwd naar hoe je deze in een slede integreerd. En ook wat je er dan mee kan.

Ik maak steeds vaker een mal. Soms ben je daar een dag mee bezig, en is de echte klus zo gepiept :cool: De meeste kunnen daarna weer weg. Momenteel ook met een 'geweldige' mal bezig, om een zelf verzonnen probleem op te lossen.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
Ik ben erg benieuwd naar hoe je deze in een slede integreerd. En ook wat je er dan mee kan.
de Incra jig ga ik op de Combination track overzetten, geen slede

deze week heb ik mijn werkplaats opgeruimd en alle oude Inca Universal jigs uit elkaar gesloopt. Een deel moet niet vervangen worden omwille van de trekfunctie op de Mafell, en een ander deel moet ik nog uitvissen hoe dat het beste gaat.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Dit is een leuke post, zoiets staat hoog op mijn verlanglijstje om kleine stukje te zagen op de formaatzaag.
Heb er dinsdag nog uitgebreid met Fons over gesproken door de telefoon. Gaaf om het dan zo hier weer te zien. Zal die van mij de komende week denk ik wel maken, zal zeker foto's posten.

jaap
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
925
Leeuwarden
0E256188-8D96-405A-A7CE-563AAEF963C5.jpeg

Hierbij nog een oude die ik met name gebruik voor kistjes. Ga ik eens een nieuwe voor maken zoals onlang in Tools and Shops van FWW te zien was.

En deze hieronder heb ik gebruikt voor het zagen van groeven in het blokrooster dat ik voor de sleepboot van mijn neef heb gemaakt.

Fons

D272BB51-A287-42A5-AE6C-AC83BDC40808.jpeg

3B7D7F6E-DADC-4DF9-937F-9F9EC837402F.jpeg
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik zie dat er gewone lijmklemmen gebruikt worden voor de slede op zijn plek te houden.
In de filmpjes van Holzwerken TV wordt telkens gewaarschuwd enkel snelspanners (eenhandsklemmen) te gebruiken omdat schroefklemmen kunnen los trillen. Iets wat ook mijn ervaring is.
Op Holzwerken TV zijn trouwens heel wat goede filmpjes te vinden van 'Europees' houtbewerken.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Vandaag versie twee gemaakt. Iets groter, met vier korte T-tracks en vastgemaakt op de in2tools combinatierail.

Hij mag nog beter haaks afgesteld worden en door het klemmen wipt het andere uiteinde (bij de zaag) een beetje omhoog.

Maar verder al weer blij met de verbetering. Meteen gebruikt om wat groeven te zagen.

IMG_20210101_172050.jpg


IMG_20210101_173532.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
slik, dat kan je wel zeggen
om eerlijk te zijn, geen idee waarom dit zo duur is (die grote klem is wel speciaal maar moet niet zo zijn)
Geen idee waarom deze zo duur zijn. De klemmen zijn mooi, maar de set is geen €550 waard.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.