klein vraagje over het oneway slijphulpstuk

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.240
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Hij is bedoeld voor vingernagelprofielen. Er zijn bij het slijpen met dit hulpstuk twee variabelen: de ingestelde hoek in het hulpstuk en de afstand van de ligger onderaan tot de slijpsteen. Het is dus verstandig om hem alleen te gebruiken voor vingernagelprofielen en de hoek vast ingesteld te laten, dat voorkomt dat je elke keer net niet de goede instellingen hebt en te veel van je beitel afslijpt.

Voor 'gewone' gutsen heb je dit onderdeel niet nodig, die leg je gewoon met de achterkant in de ligger er onder en je kunt ze dan zo slijpen (en nog gemakkelijker ook). Vlakke beitels lukken ook niet met dit hulpstuk.

Voor vingernagelprofielen is hij wel ideaal.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.844
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
ik heb een vraagje over dit slijphulpstuk:http://www.baptist.nl/houtbewerkers...ri-grind-hulpstuk-tbv-houtdraaibeitels-groot-

is deze enkel te gebruiken voor fingernail profielen of voor elk profiel?

(Vrijwel) elk profiel. Let wel, niet alle beitels passen - klassieke Europese ('continentale') gesmede gutsen zijn vaak te breed - ze zijn meer geschikt voor 'Engelse' gutsen die uit een stuk rondstaal gefreesd worden.

Ik had ook eerst zelf een houten 'kloon' gemaakt, maar heb uiteindelijk toch een Oneway hulpstuk aangeschaft.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.844
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Hij is bedoeld voor vingernagelprofielen. Er zijn bij het slijpen met dit hulpstuk twee variabelen: de ingestelde hoek in het hulpstuk en de afstand van de ligger onderaan tot de slijpsteen. Het is dus verstandig om hem alleen te gebruiken voor vingernagelprofielen en de hoek vast ingesteld te laten, dat voorkomt dat je elke keer net niet de goede instellingen hebt en te veel van je beitel afslijpt.

Eigenlijk zijn er DRIE variabelen, de hoek, de afstand van de steun, EN de lengte van het deel van de guts dat uit het hulpstuk steekt (dat er drie variabelen zijn is in feite niet zo verrassend - je creeert immers een 'driehoek').

Voor 'gewone' gutsen heb je dit onderdeel niet nodig, die leg je gewoon met de achterkant in de ligger er onder en je kunt ze dan zo slijpen (en nog gemakkelijker ook).

idd, vlakke gutsen (gesmede gutsen) doe ik uit de hand, op een slijptafeltje.

Vlakke beitels lukken ook niet met dit hulpstuk.

Maar daar zijn weer andere hulpstukken voor ;-) Echte vlakke beitels gaan prima uit de hand, maar voor een ovale beitel is het wel handig om die ergens in te klemmen, anders krijgt je nooit een recht snijvlak...
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
Zoiets heb ik ook, gebruik ik uitsluitend voor "vingelnagel"profiel. Uit de hand slijpen is een optie echter doe ik dat niet vaak gewoon,vandaar de keuze voor een slijpmal..
 
Foto's van een simpele jig. Werkt prima. Het gat is 30mm, en aan de binnenkant
zit een 8mm slagmoer (ik weet de juiste naam niet) De knop is wat lux, maar ik
had zoiets nog liggen. De beitel wordt vast gedrukt met een stukje hout. Als je
er een kogellagertje met een as van 8mm inlijmt werkt hij nog beter.
Vr.gr. Nico
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    68,2 KB · Weergaven: 120
  • image.jpg
    image.jpg
    65,4 KB · Weergaven: 118
  • image.jpg
    image.jpg
    63,7 KB · Weergaven: 119
  • Leuk
Waarderingen: Koos

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.