Klein stammetje drogen. Wel of niet verzagen?

Jibjibbers

Nieuw lid
15 dec 2020
9
0
Arnhem
Ik heb een klein stammetje, redelijk vers gezaagd. als experiment wil ik dit drogen om er uiteindelijk een paar kleine plankjes van te zagen voor een nog nader te bepalen projectje.

nu lees ik en zie ik verschillende dingen. wat is wijsheid? dicht sealen en in zijn geheel laten drogen?
of kern eruit halen, en dan dunne plankjes zagen en die laten drogen?

ben benieuwd.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    196,3 KB · Weergaven: 39
  • image.jpg
    image.jpg
    194,6 KB · Weergaven: 41

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Als je het wil gebruiken voor houtdraaien kun je vrij snel beginnen en dan het werkstuk gecontroleerd (langzaam) laten drogen. Wil je er planken van, niet te lang wachten en gelijk gaan verzagen tot planken. Hou rekening met kromtrekken, dus maak ze dik genoeg dat er nog gevlakt kan worden. Smeer de eindjes in (b.v. met een papje van water + PVA lijm) om barsten tijdens het droogproces tegen te gaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jibjibbers

Jibjibbers

Nieuw lid
15 dec 2020
9
0
Arnhem
Dag Trigger,

dank voor je reactie! Mini schaaldelen van gemaakt. Now we wait.

groet Pascal
 

Bijlagen

  • 414F2410-64C4-4528-9E0B-2ECC6C2157D5.jpeg
    414F2410-64C4-4528-9E0B-2ECC6C2157D5.jpeg
    167,2 KB · Weergaven: 28

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Leuk! Nu inderdaad een tijd wachten. Investeer eventueel in een vochtmeter, dat hoeft niet heel duur te zijn (denk in de categorie 1 á 2 tientjes) dan kun je kijken hoe het vordert. Bovendien heeft elke houtsoort zijn eigen droogvoorkeuren, waarbij o.a. Eik een beetje dwars is, ik geloof dat je die eerst buiten nat moet spoelen (2 jaar in de regen) voor je het droogt...

enfin, ik heb er ook wat ervaring mee:

1692010740364.jpeg

maar ik gebruik een grote lintzaag om stammen te herzagen, lekker praktisch.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.