Klein doosje voor mijn pleegmoeder

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.116
518
Moordrecht
Mijn pleegmoeder, een dame die mij in mijn tienerjaren opgevangen heeft toen het thuis even niet ging en me daarna door de jaren heen meerdere malen opgevangen en me op het juiste pad heeft teruggezet. Zonder haar was ik niet de persoon geweest die ik vandaag de dag ben.

Ze is ziek, de grote K, en ze gaat niet meer beter worden. Tijd is eindig, maar het kan zomaar nog een paar jaar duren, of niet.. We weten het gewoon niet. Ik had haar een munt gegeven die mij de eerste jaren (en nog) heel veel steun heeft gegeven in mijn herstel van verslaving. Die heb ik gekregen toen ik uit de kliniek in Schotland ontslagen werd. Ik kan er voor haar zijn, iets wat ik in actief gebruik voor mijn oma en tante niet hebben kunnen doen. Ik was heul ergens anders mee bezig...

20220730_215104.jpg
Ze heeft die munt pas geleden teruggegeven omdat ze doodsbang is om 'm kwijt te raken. Ja maar maiskolf, dat was de bedoeling niet!

Dus een doosje. Een simpel verstekdoosje met een opliggend deksel. Uit de verzameling fijnhout een stuk Santos of Pau Ferro, wat Wengé en een gebroken stuk binding van gevlamd esdoorn. Pau Ferro voor het doosje, wengé voor de bodem en deksel en het esdoorn voor het binnenste randje wat de deksel op z'n plek houdt. Mijn buurman is leerbewerker en ik wil hem vragen om een mooie houder voor de munt

Wengé op de lintzaag herzaagd van een wat groter stuk en met een freesslede gevlakt
20220731_201414.jpg
Omdat ik nog aan het verbouwen ben en heel veel gereedschap nog ingepakt zit en ik nu niet alles tevoorschijn wil halen, maar even zo. Ff snel een afkortslede voor de tafelzaag in elkaar geflanst en de stukjes gezaagd, eerst wat proefjes en toen ik tevreden was, het echte werk.
20220806_150801.jpg
In elkaar gelijmd en hier ook het samenraapsel van hout. De foto's doen de kleur geen eer aan.
20220807_113635.jpg

20220807_120015-01.jpeg
Vraagje: Ik worstel met de afwerking. Olie doet het op Wengé niet zo goed en was is wel mooi (antiekwas), maar daar zie je niet zoveel van, het kan spectaculairder. De poriën van de Wengé gaan nog gevuld worden. Tips?
 

Bijlagen

  • 20220807_120015.jpg
    20220807_120015.jpg
    63,9 KB · Weergaven: 10
Laatst bewerkt:

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.116
518
Moordrecht
Ik denk dat t nitro wordt...

Eindelijk weer verder gegaan, bodem erop gelijmd en afgerond.
20220910_150129.jpg
Toen het deksel. Op maat maken ook met de frees gedaan. Eerst het deksel met dubbelzijdig tape op het doosje geplakt en daarna heel voorzichtig op maat gefreest. Daarna afgerond
Ik wilde eerst de verdieping in het deksel frezen, maar heb daar vanaf gezien, omdat ik niet een fatsoenlijke fence kan monteren en met zo'n klein stukje doe ik dat liever niet zonder featherboards. De fence was niet zo'n probleem geweest, de featherboards meer. Dus dan maar plakken.
20220911_195719.jpg
20220911_201013.jpg
Dus dan maar opdikken voor de binnenkant van het doosje. Hier heb ik de superlijm truc toegepast (helaas geen foto's van gemaakt). Rondom houtlijm en in het midden een drup dikke secondenlijm. Beetje activator op het deksel, stukje in het doosje, deksel erop en omdraaien. zit bijna direct vast. Toch niet helemaal, het is een miniem stukje verschoven. Niet erg, ik heb de perfectie losgelaten, zij gaat het toch niet zien..

20220911_210340.jpg


Heb ik een verzoek:

Ik kan niet draaien, is er iemand die in de buurt woont, die een klein knopje voor me kan draaien?
 
  • Leuk
Waarderingen: DitchDeurne

JordyW

Actieve deelnemer
4 mei 2020
52
10
Ik heb een klein draaibankje staan, je mag komen draaien als je wil :)
Woon in Utrecht.

Mooi alternatief kan je ook een klein staafje messing inboren als knopje, heb ik ook nog wel een stukje van liggen als je wil.
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel22, mink en Taab

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
292
104
Mechelen
Leuk verslag en mooi doosje!
Waarom geen (hardwax)olie? Hardwaxolie vind ik bij wengé toch ook wel goed staan... En geeft het minste werk, opbrengen, beetje wachten en daarna met doek overtollige afnemen.

Nog iets anders: TOP dat je uw leven terug op de rails hebt gekregen, ik heb 2 vrienden die ook kampen met een verslaving en dat is bijzonder triest en in feite moet het vanuit de persoon zelf komen want als buitenstaander sta je machteloos...
Keep on going (on the track ;))

Met vriendelijke groeten,

Christophe
 
  • Leuk
Waarderingen: Rizz en Roel22

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.116
518
Moordrecht
Bedankt voor je mooie woorden Christophe! Je hebt gelijk, het moet vanuit de persoon zelf komen. Ik heb eerst de bodem moeten bereiken.. Daarbij vraagt het constant onderhoud. Ik ga nu richting de 10 jaar en ik blijf naar bijeenkomsten gaan om mezelf eraan te blijven herinneren dat het ook anders had gekund. Een nieuwe manier van leven vinden is ontzettend lastig, maar zeker mogelijk! Onthou, hoe moeilijk ook, ook je vrienden zijn machteloos en hun leven is onhanteerbaar. (stap 1 van de 12) Zolang ik dat onthou en dagelijks erken, komt het goed. Het heeft me echter heel wat jaren gekost om dat in te zien..

Terug naar het doosje, het wordt Minwax wipe on poly. dus iets soortgelijks. ik zat nog even naar youtube te kijken en ik wil er toch wat glans bij hebben, hardwax olie is me dan te mat.

Het deksel moet over, ik heb me vergist in de maatvoering aan de binnenkant en bij de poging om het te corrigeren ben ik te ver gegaan. Uithuilen en opnieuw beginnen dus...
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.116
518
Moordrecht
De boel gaat in een stroomversnelling, het gaat niet zo lekker met m'n pleegmoeder. Het plan is om 'm dit weekend te geven ze komen vrijdag terug uit Engeland, bij haar dochter vandaan..

De esdoorn randjes er omheen geplakt, in verstek. Viel nog niet mee, uiteindelijk kwam het op het allerlaatste stukje aan.. Vastgeplakt met een combo van hout-en secondelijm, geen activator, 10 seconden vasthouden werkt ook
20220919_220036.jpg
20220919_215917.jpg20220919_224333.jpg

Alles netje en vlak gemaakt, nu staan de Wengé delen in de eerste laag porievuller.
20220919_232619.jpg
Morgenavond knopje draaien
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.116
518
Moordrecht
Voor het eerst in m'n leven gedraaid, niet geheel ontevreden met het resultaat! Met dank aan @JordyW . Esdoorn knopje, gelijk aan het randje aan de binnenkant. Het doosje is in principe klaar voor afwerking. Morgen mag de eerste laag erop, ik hoop dat de schuimkwasten op tijd binnen zijn. In principe kan de lak vrij snel opgebouwd worden. Dan 2 dagen uitharden en voorzichtig polijsten...


20220920_230546.jpg20220920_230928.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.