Kity 612 lintzaag

GvD

Nieuw lid
13 aug 2024
6
0
Thuis
Ik ben op zoek naar een (tweedehands lintzaag) als aanvulling op mijn zaaggereedschap. Ben hobbyist en stel dus geen professionele eisen aan de apparatuur, maar wil wel graag gewoon degelijke en betrouwbare apparaten kopen. Nu staat er een Kity 612 lintzaag te koop. De prijs is uiteraard van belang, maar ik wil vooral weten of dit überhaupt een optie is. Heeft iemand ervaring met deze machine en/of het merk? Aanrader, gewoon ok of van afblijven? Niet onbelangrijk, zijn er voor dit type machine nog linten te krijgen? En wat kosten die ongeveer?

Rizz

Oud hout
15 apr 2014
2.516
812
Moordrecht
Het ligt eraan wat je ermee wil, een vergelijkbare machine is de Inca 260. Leuke machines, maar als je echt serieus hout wil herzagen, dan toch naar een grotere machine gaan kijken.

Nu moet ik erbij zeggen dat ik de Inca bijna 10 jaar in mijn bezit heb gehad en ik heb er heel veel mee gedaan, dus leuke beginnersmachine en dat geldt voor deze ook. Kleine stukjes herzagen gaat wel, maar een balk van 2 meter lang in plakjes van een cm zagen is een uitdaging, zo niet onmogelijk.

De Inca behoudt iig zijn waarde, ik heb 'm gekocht voor €250 en weer verkocht voor €275, dus zelfs een beetje inflatiecorrectie op gekregen. Dat geldt ook voor de Kity, zij het voor een lager bedrag

GvD

Nieuw lid
13 aug 2024
6
0
Thuis
Het ligt eraan wat je ermee wil, een vergelijkbare machine is de Inca 260. Leuke machines, maar als je echt serieus hout wil herzagen, dan toch naar een grotere machine gaan kijken.

Nu moet ik erbij zeggen dat ik de Inca bijna 10 jaar in mijn bezit heb gehad en ik heb er heel veel mee gedaan, dus leuke beginnersmachine en dat geldt voor deze ook. Kleine stukjes herzagen gaat wel, maar een balk van 2 meter lang in plakjes van een cm zagen is een uitdaging, zo niet onmogelijk.

De Inca behoudt iig zijn waarde, ik heb 'm gekocht voor €250 en weer verkocht voor €275, dus zelfs een beetje inflatiecorrectie op gekregen. Dat geldt ook voor de Kity, zij het voor een lager bedrag
Dank je Rizz,
Mijn plan is vooral om er niet al te grote stukken op te verwerken, meest voor contouren. Balken van 2 meter zijn momenteel (nog) niet mijn ambitie. Dus zeker blij met je input.

bert007

Actieve deelnemer
17 okt 2020
181
75
Bilzen
Ik heb een Kity 612 en gebruik deze hobbymatig, vooral om hout klaar te maken voor de draaibank. Belangrijk is om te kijken of de rubber van de wielen waarover het lint loopt, nog intact is. Verder valt deze lintzaag behoorlijk goed af te stellen. Ik dacht zo uit het hoofd dat je theoretisch tot 14 cm hoogte kan zagen. Zelf heb ik al met een pas geslepen lint eik van 10 cm zonder problemen gezaagd.
Wat ik met mijn lintzaag merk is dat de zaagsnede niet zo fijn is als bij een tafelcirkelzaag. Maar ik denk dat dit wel bij de meeste lintzagen in de lagere prijsklasse zo is.
Voorts is er op joeptjoep wel een en ander te vinden over de afstelling.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.