Kinzo 8e208 draaibank voor een beginner

PascalK

Nieuw lid
14 sep 2015
3
0
Hallo Lieve mensen,

Onlangs heb ik een draaibank via marktplaats gekocht voor weinig geld. Volgens mij heeft mijn opa weer gelijk met zijn uitspraak "goedkoop is duurkoop". Het betreft een Kinzo 8e208. Was vandaag even beetje aan het surfen op het web en kwam op de website van "de houtdraaier" een afbeelding tegen van een draaibank die je beslist niet moet kopen en ik moet zeggen dat de draaibank die ik heb er aardig op lijkt :(.

Dit is de kinzo die ik heb (plaatje van het web)

OTRkN2ViNWVhMjJhN2EwMzA5YzZiNDE1MzQ2NmEzNTUKpw79IyaTMzW_G-JuR1p5aHR0cDovL21lZGlhLmFkc2ltZy5jb20vYzk5NjFmMjdmNWQzMTZjYzI5M2E2NjBkZTMwOTMxYjJkMjA2ZjdlZTUzNWVhMjk5NjdmYTNjZjNjM2IzM2FkMy5qcGd8fHx8fHw3MDB4NDY2fGh0dHA6Ly93d3cuYWR2ZXJ0cy5pZS9zdGF0aWMvaS93YXRlcm1hcmsucG5nfHx8.jpg


Ik ben een absolute beginner, laat dat duidelijk zijn. Ben dol op projectjes en wilde in de toekomst zelf houten reelhouders voor vishengels draaien.

Graag zou ik jullie mening willen horen over deze draaibank of soortgelijke types. Heb 15 euro betaald voor de draaibank inclusief 8 (chinese)beitels dus houd je vooral niet in als het werkelijk een miskoop is.

Groetjes,

Pascal
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.431
688
Emst
Voor die prijs is het geen miskoop.
Je kan er op deze manier aan ruiken of houtdraaien wat voor je is.
Ik weet niet waar je woont, maar je kan misschien bij een andere houtdraaier even op de koffie gaan.

Welkom trouwens.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.451
541
Hallo PascalK,

Welkom op het forum

voor dat geld is het inderdaad geen miskoop , ik heb er zelf tientallen jaren mee gewerkt voor handvatten te draaien voor mijn beitels en gutsen en dat soort werk. Ik draaide weinig. Voor dat soort centerwerk en om van het houtdraaien eens te proeven is het goed genoeg, en verder vind ik het niet veel waard: ik moest regelmatig wat herstellen. Je kunt er verder ook geen andere centers voor kopen , geen lengte boringen doen met je draaibank enz.
Maar goed, draaien maar zou ik zeggen, amuseer je ermee en probeer snijdend te draaien Met wat creativiteit vergroot je de mogelijkheden op de draaibank.

Ik heb daarna een echte minidraaibank gekocht en dat is toch wel heel wat anders, en stukken aangenamer. Ik draai nu veel meer dan vroeger

Heb je een foto van het type reelhouder dat je zou willen draaien?
groeten
Ornament
 

PascalK

Nieuw lid
14 sep 2015
3
0
Bedankt voor de reacties!

Had al het gevoel dat het geen bijzondere bank is maar dat kan ook bijna niet gezien het aanbod en de prijs van dit soort draaibanken. Dat ik geen lengte boring kan doen is wel een probleem en eigenlijk dacht ik dat al.

Een voorbeeld van een houten inleg voor een reelhouder:

Reel_seat_inserts.jpg


Reelhouders hebben meestal een lengte tot 130 mm en diameter tussen 16 en 26mm afhankelijk van soort hengel etc. maar dan heb je een beetje een idee van wat ik wil met deze draaibank. Ben alleen bang dat ik met de exotische of hardere houtsoorten een beetje buitenspel sta. Voorlopig eerst maar eens oplossing bedenken voor het boren van een center en natuurlijk lekker blijven oefenen.

Groetjes,

Pascal
 

Hed

Actieve deelnemer
11 jun 2012
212
11
65
Drachten - Buitenpost.
Dit is zeker geen miskoop, alleen voor die schakelaar betaal je met gemak het dubbele.
En dan heb ik het nog niet eens over de motor, ga er gewoon even wat mee experimenteren en bekijk het dan eens opnieuw.
 

PascalK

Nieuw lid
14 sep 2015
3
0
Hallo Pascal
kun je aangeven hoe de boring in dei stukken eruit zien? de lengte en de meest voorkomende diameter of een benadering ervan?

groeten,
Ornament

http://www.houtsnijden.eu

Hallo Ornament,

Boring is heel eenvoudig een cilinder van 16mm, 18mm, 20mm of welke diameter je zelf kiest. 18 mm en 20mm is het meest gangbaar.

Jurriaan,

Bedankt voor de tip! Toevallig heb ik gisteren precies geprobeerd wat je nu voorstelt met een 10mm boring. Probleem was echter dat ik hem niet goed tussen de center had gezet (of het geheel was verschoven) en de boring liep dus niet recht door de houder.

Voorlopig blijven oefenen met het draaien zelf. Al moet ik zeggen dat het me nog aardig meevalt!

Bedankt voor de reacties in ieder geval

Pascal
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Hoi Pascal
ik ben zelf gebeten door het houtdraaivirus
en ik ben begonen met een bankje aangedreven door een black en decker boormachine
ook gescoord op MP voor 15 €
ondertussen ben ik al 3 banken verder lol
het forum barst van de behulpzame mensen
dus stel zeker je vragen hier
ik heb hier enorm veel geleerd van de goede raad
en De intresante topics
veel plezier met het oefenen
en ga zeker eens bij iemand kijken die al wat langer draaid
Ik ben er zeker van dat je daar enorm veel van kan opsteken
mvg tom
 

cutthroat

Actieve deelnemer
13 apr 2014
97
0
Heerhugowaard
Hoi Pascal,

Net als jij wilde ook ik aan het houtdraaien snuffelen en heb daarom ook zo'n model "El Cheapo DeLuxe" aangeschaft. Ik heb er wat mee gerommeld en geprobeerd en heb bij HBM een verloop M18-M33 gekocht zodat ik met een klauwplaat kon werken. Dit vergroot de mogelijkheden iets. Het niet kunnen doen van lengteboringen vind ik een groot gemis. Om dit enigszins op te kunnen vangen wil ik incidenteel de tegencenter verwijderen en de boor door de houder hiervan geleiden. Zo lukt het wel een beetje. Ideaal is anders, maar je moet creatief om proberen te gaan met je beperkingen toch ;)?

Wat ik ook een flinke beperking vind is het ontbreken van vermogen. Voor het draaien van een simpel handvaatje is het vermogen voldoende, voor een schaal van 25cm doorsnede is het echt te weinig. Zodoende ben ik zelf nu aan het oriënteren voor iets nieuws.
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Hoi Pascal,

Dit was ook mijn eerste bank ! Ik wilde een knopje van een kastdeur perse zelf draaien. Ik kocht 'm nieuw voor, volgens mij, 100 gulden en hij was niet van Kinzo maar van Ferm.
Daarna is het toch nog behoorlijk uit de hand gelopen hier! :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.