kimac K260 vandikte schaaf probleempje

baenske

Actieve deelnemer
10 feb 2017
26
0
Bree
luitjes,

ik hoop ergens op jullie expertise te kunnen rekenen.
Ik heb me sinds kort een Kimac K260 combinatiemachine aangeschaft. een hele leuke compacte machine uit 1987, toen ze nog gebouwd werden om een eeuwigheid mee te gaan.

Nu zit ik echter met een probleempje met het vandikte schaven. Daar schaaft hij telkens de laatste 5 cm niet even dik als de rest van het stuk. Ik vermoed dat dit met de druk van de aanvoer- of afvoerrol te maken heeft. De tafel lijkt me zeker niet het probleem aangezien die geen enkele speling vertoont en dus mooi vast staat.
Kan je dat op zo een machine aanpassen zodanig dat ze wel mooi glad schaaft over de gehele lengte?
Of zijn er andere oplossingen mogelijk? liefst zonder telkens een reststukje te moeten opofferen.

Ik voeg er nog wat detail foto's bij van het systeem.



In blijde verwachting van de gouden tip...
 

Bijlagen

  • Webp.net-resizeimage.jpg
    Webp.net-resizeimage.jpg
    1,8 MB · Weergaven: 19
  • Webp.net-resizeimage (1).jpg
    Webp.net-resizeimage (1).jpg
    1,9 MB · Weergaven: 24
  • Webp.net-resizeimage (3).jpg
    Webp.net-resizeimage (3).jpg
    1,5 MB · Weergaven: 24

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.075
414
Tafel van het vandikte deel verlengen. Als het eind van je hout de eerste rol is gepasseerd, dan wordt het niet mee ondersteund en door de zwaartekracht valt het andere eind naar beneden. Het laatste stukje komt om hoog en wordt meer geschaafd dan de rest. Alternatief is het hout opvangen met je handen en het op de juiste hoogte houden.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.192
1.972
Klein-Brabant, Vlaanderen
ben het eens met collega superkees
ik heb een kimac uit 1989
zoals bij alle vandiktes zit er minstens een aanvoer- & een afvoerrol op
van zodra het hout voorbij de aanvoerrol is, wordt het enkel nog door de afvoerrol naar beneden gedrukt
het hout werkt dan als een hefboom op de afvoerrol + de vandiktetafel
die staat op 1 enkele zuil - wat ook vandaag nog bij veel vandiktes het geval is
zowel de tafel als de afvoerrol geven op het einde van het hout iets mee
hoe langer & hoe zwaarder het hout, hoe meer je dit hebt
dus zelf ondersteunen of een rolbok op dezelfde hoogte als de vandiktetafel zetten
ik heb de gewoonte om hout dat door de vandikte moet, altijd 10 cm langer te maken dat ik uiteindelijk nodig heb
die laatste cms - die dikwijls meer afgeschaafd worden - zaag ik er nadien gewoon af
 
  • Leuk
Waarderingen: 3dmazter

baenske

Actieve deelnemer
10 feb 2017
26
0
Bree
dat zal dan inderdaad de oplossing moeten worden want rollen in de tafel (onderblad) heb ik niet, daar kan het niet aan liggen.
Vond het alleen vreemd dat het ook al het geval was bij een latje van 30x30mm en 500mm lang. Dat leek me nu niet echt te zwaar om te kunnen ondersteunen. en zelfs dat was al een millimeter dunner. Ik hou mijn hart vast voor grotere stukken dan.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.192
1.972
Klein-Brabant, Vlaanderen
rollen in de tafel (onderblad) heb ik niet
voor zover mij bekend vind je rollen in het onderblad enkel bij bepaalde dure machines
da's om hout dat onvoldoende glijdt (bv te vochtig) toch vlot door de vandikte te krijgen
Vond het alleen vreemd dat het ook al het geval was bij een latje van 30x30mm en 500mm lang
hiervoor heb ik geen verklaring
bij zo'n latje zou de zwaartekracht inderdaad niet kunnen spelen
hoe smaller & zachter het hout + hoe minder je er af schaaft, hoe groter de kans dat de rollen er een afdruk op laten
het zou ook kunnen dat de doorvoersnelheid vermindert van zodra het hout voorbij de aanvoerrol is, waardoor de afvoerrol extra lang op het hout drukt om het af te voeren
maw de verdunning ontstaat niet door het schaven maar door de afvoerrol die het hout trager afvoert => op het einde aan het hout trekken ?
is het balsa of eik ? dus héél zacht of hard ?
 

baenske

Actieve deelnemer
10 feb 2017
26
0
Bree
dit was een beuken latje. een nieuwe steel voor de houten hamer. toch ook weer niet de zachtste houtsoort.
Het zal nog even puzzelen worden waar het juist mis gaat. Maar mijn vader komt binnen enkele dagen eens kijken, die is al een 45 jaar schrijnwerker dus zal wel wat ervaring hebben in de zaak. Al is hij die compacte machines niet gewoon
 

Wim1965

Actieve deelnemer
23 apr 2017
311
51
Dalfsen.
Schaaf eens 2 gelijke latjes aaneensluitend tegen elkaar achter elkaar aan, zodat de tweede lat de eerste aanduwt. Dan blijft de transportsnelheid van het hout gelijk wanneer de eerste lat onder de aanvoerrol weg is, als dan het probleem nog optreedt ligt het niet aan de snelheid van transport.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.075
414
Als de snelheid na de eerste rol terug valt, dan is de tafel te stroef, lijkt me. De rollen zelf zitten aan de zelfde ketting en draaien met de zelfde snelheid. Daarbij draait de beitelas veel sneller dan de rollen en zou enkel trager transport niet tot snipe moeten leiden.

@baenske: meet de lengte van de vandikte tafel eens op? Bij mijn Kity 635 is die 38 cm. Dat betekent dat alles wat langer is dan 38 cm min of meer snipe zal krijgen.
 

baenske

Actieve deelnemer
10 feb 2017
26
0
Bree
de tafel lengte is iets meer dan 50cm. ik ga deze nog maar eens polijsten voor de zekerheid, dan kan ik dat ook uitsluiten.

Het mag trouwens gezegd, Dikke pluim voor de firma HACO die destijds KIMAC overgenomen hebben.
Na een mailtje met mijn vraag kreeg ik een positief antwoord terug en werd ik zelfs telefonisch gecontacteerd door een technieker van de firma. Deze heeft me wat meer uitleg gegeven over hoe de machine af te stellen en meegezocht naar een oplossing. Helaas kon de man ook niet meer doen dan dat, want de machine heeft zijn beperkingen op dat gebied. Maar ben zeer tevreden van hun service, dat is tegenwoordig eerder zeldzaam.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Mocht je de optie niet hebben om de laatste 6cm af te zagen ivm lengte materiaal dan kun je een even dik stukje hout van 6cm achter je materiaal lijmen mbv Hotglue lijmpistool.
Heb ik ook gedaan met eiken delen.
Voor en achter een blokje lijmen van de zelfde dikte ( breedte maakt niet uit) ging prima.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.192
1.972
Klein-Brabant, Vlaanderen
de tafel lengte is iets meer dan 50cm. ik ga deze nog maar eens polijsten voor de zekerheid, dan kan ik dat ook uitsluiten.
als test kan je een stuk betonplex op de tafel leggen & een stuk hout vandikteschaven
aan de invoerzijde dwars een lat onder de betonplex zodat die niet meeglijdt
blijkt de tafel inderdaad de oorzaak te zijn, dan kan je ze blijvend ophogen
best met metaal, want hout zal te snel uitschuren
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.