Kickback met router tafel

denbelg

Nieuw lid
13 aug 2025
20
6
Belgie
Ik probeer voor de eerste keer ooit een template te volgen op de router table. De eerste rand lukte goed maar ik blijf kickback krijgen op de andere randen. Niet alleen is dit natuurlijk best eng, het is mij ook niet duidelijk wat ik fout aan't doen ben.

Ik heb de snelheid van de dewalt router al op 1 gezet. Ik heb vrij veel materiaal eraf gehaald met de bandzaag. Waar moet ik nog op letten om dit juist te doen?
Ook: ik heb online gezien dat "spiral" bits heel wat beter zouden zijn, zeker voor template routing, maar ik kan niet meteen een winkel vinden die zulke bits verkoopt in europa. Kent iemand er één?

1756317351956.png
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.406
3.780
Kan je meer informatie geven? Bijvoorbeeld wat voor materiaal, hoe dik, wat voor freesbit? Lijkt zo een koffietafelblaadje. Hoe veel probeer je in een keer weg te halen?
 

denbelg

Nieuw lid
13 aug 2025
20
6
Belgie
De "template" is inderdaad een (goedkoop) koffietafeltje dat kapot is. Ik wou een kopietje maken in amerikaanse eik. Je kan de eik net zien onderaan in de foto.

Ik probeer weg te halen wat je kan zien in de foto, dit is een paar mm, mss 5mm op zijn dikste? Het materiaal zelf is +- 2cm dik.

De freesbit is deze:
1756318261403.png
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.406
3.780
Je freesbit kijt erg diep in je spantang te zitten, maar dat maakt voor je probleem niet uit. Je frees hangt onder een tafel? Of frees je uit de vrije hand? 2 cm hoog materiaal gaat prima, maar ik zou dan geen 5mm proberen weg te frezen. Je zet je machine op vol gas en dan frees je steeds een paar tiende mm, tot je wieltje tegen je mal komt. Dan loop je nog een keer rond en ben je klaar. Als je bijna niets meer hoeft af te nemen, kan je ook meelopend frezen, als dat voor de hout draad makkelijker gaat.
 

denbelg

Nieuw lid
13 aug 2025
20
6
Belgie
@chevy66 de frees hangt onder de tafel. Ik lijk kickback te krijgen als ik ofwel de hoek omga van de kant de wel lukt of minimaal het hout raak op de andere kanten. Het is mij niet duidelijk hoe ik minimaal materiaal kan afnemen als die bij het minste contact lijkt weg te schieten.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.183
446
De snelheid op 1 zetten gaat niet helpen en is slecht voor je freesmachine ( te weing koeling). Ik zou verder je materiaal gewoon steviger op tafel drukken.

En dat schroefje bovenop moet je vastlijmen met loctite. Anders verlies je op enig moment je lager en verknoei je je werkstuk.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.980
955
Antwerpen
@chevy66 Ik lijk kickback te krijgen als ik ofwel de hoek omga van de kant de wel lukt of minimaal het hout raak op de andere kanten.
ik denk dat dat komt door de verandering van de houtdraad, kijk anders of je de richting van de frees aanpast bij die overgang
Het is mij niet duidelijk hoe ik minimaal materiaal kan afnemen als die bij het minste contact lijkt weg te schieten.
de geleider niet tegen het werkstuk duwen en echt minimaal wegnemen (ev. ook freesrichting aanpassen)
 

denbelg

Nieuw lid
13 aug 2025
20
6
Belgie
Het is uiteindelijk gelukt, ik probeer tegenwijzerzin te draaien. Ik denk inderdaad dat de houtdraad van richting verandert, maar ik vind het moeilijk om dit correct te "zien", zeker als de draad vrijwel recht op de zijkant staat.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.326
705
Noord-Veluwe / Skåne
Geen idee of je een "starter pin" hebt gebruikt, maar dat kan dit soort problemen verhelpen (ook als je een bit met lager gebruikt). Net zoals opletten dat je in de juiste richting freest ten opzichte van het contactpunt tussen je werkstuk en de frees. Niet teveel in een keer willen afnemen. En wat voor mijzelf vaak prettiger werkt is beginnen op een punt waar de draad dwars op de freesrichting staat en niet op een hoek. Dat helpt trouwens ook tegen eventueel uitbreken van vezels.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.722
3.649
Gaanderen
Starter pin helpt. Een router sled helpt ook. Spiraalfrees met lager helpt ook. Heel weinig afnemen, dus heel dicht langs het lijntje zagen en dan frezen.
Ik moest jaren geleden een 30 eiken bordjes frezen voor geweien. Ik had toen geen spiraalfrees of routersled.
Van een starterpin had ik nog niet gehoord, maar die lag wel bij de onderdelen van de freesplaat.
Nadat enkele plankjes hard uit mijn handen geslagen waren ging ik nauwkeuriger zagen en de frees richting aangepast lukte bijna alle plankjes. Bij een routersled kan je het werkstuk prima klemmen en veilig langs de frees voeren.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.320
1.052
Enschede, Twente
Mijn eerste gedachte was "je moet niet de hoek omgaan in 1 keer, maar die eventjes vanuit de andere richting terughalen" en toen zag ik die oplossing verderop staan.
Nog een dingetje: probeer niet in 1 keer al het overstekende materiaal weg te halen. Begin met net niet de kogellager tegen de mal, haal terug zonder contact en dan wel met contact. Zo krijg je ook veel minder rafels, dus een gladder resultaat.
En ook: bespaar niet op je frees. Die op je plaatje is niet echt een goeie volgens mij — het lijkt erop dat er al wat hakjes uit zijn en dan is hij al wat botter dan gewenst. Hier betaalt kwaliteit zich zeker uit.
 

John1969

Post veel
10 jul 2023
949
563
‘s-Hertogenbosch
Eerst de grote stuik weghalen MET de draairichting mee en de laatste mm TEGEN de draairichting in geeft een strak resultaat.
Oôk rekening houden met de nerfrichting ivm uitsplinteren waar je de hoek omgaat, hier MET de draairichting mee.
Als je twijfelt of minder ervaring hebt, gewoon effe oefenen op een proefstuk, zo heb ik het geleerd ( soms verrast het me nog).
Eén tip kan ik je geven, bij een hoger toerental neem je per omwenteling minder af, maar je moet wel blijven voeren anders wordt je freesbit heet en dan gaat de hardheid eruit zodat het sneller bot wordt en je brandplekken krijgt.
Op je lager een druppeltje dunne kleurloze olie doet wonderen…
Veel succes met je tafeltje, ben wel benieuwd als het klaar is.

Groetjes John
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.406
3.780
zo'n hardmetalen freesje kan wel wat temperatuur hebben. Zo lang de soldeer waarmee de stukjes hardmetaal op de body zijn gezet, niet gaan vloeien zit je goed.
 

munckf

Actieve deelnemer
Ik liep tegen precies het zelfde probleem van kickback aan bij mijn eerste template-routing project (een charmante borrelplank in de vorm van een viool, als relatiegeschenk).

Dat was vrij eenvoudig op te lossen door rekening houdend met de houtnerf te zorgen dat ik steeds "uit de nerf" freesde (ik noem het voor mezelf "bergafwaarts"). Door een spiraalfrees te gebruiken met zowel onder- als bovenlager kon ik de freesrichting gemakkelijk aanpassen door de plank afwisselend met de template onder danwel boven langs de frees te leiden.

Door te werken met een compressiefrees met zowel boven- als onderlager, kun je de met dubbelzijdige plakband vastgezette template laten zitten en draai je de frees dieper of ondieper om die op de juiste hoogte t.o.v. de onder- c.q. bovenliggende template in te stellen.Template onder -> onderlager gebruiken, template boven -> bovenlager gebruiken.

Voor kleine stukjes durf ik inmiddels ook wel even tegen de draad in te frezen. Dan scheelt het om de plank goed stevig aan te drukken met een Grabber.

Ik ben erg tevreden over de volgende frezen. Die werkten prima voor mijn 22mm dikke beuken planken.

 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: helhond

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.