keuze schuifdeur / schuifwand

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
In ons huis is van twee "kinderkamers" één groter kamer gemaakt. Delen van de muur zijn blijven staan, maar de deuropening naar de kleine kamer is wel dicht gemaakt.
Ik moet nu de kamer weer splitsen maar omdat we verwachten dat de kinderen over een paar jaar toch naar zolder zullen verhuizen, is nu het idee geopperd om de kamer met een schuifwand op te delen.
De tussenwand is met stuc ongeveer 100mm dik, dus dat wordt de beschikbare ruimte. De dagmaat voor de opening is globaal 2300x2300mm
Voor de afwerking van de wanden twijfel ik nog tussen hout en gips. Hout heeft mijn voorkeur, maar dan moet ik tzt kijken of ik met de wandafwerking dan niet twee systemen krijg, verf en muurverf.
De houten vloer op de eerste verdieping is doorgelegd, dus een schuifdeur zonder geleider aan de onderzijde heeft de voorkeur.

Heeft iemand tips voor een schuifdeur systeem en waar op te letten bij het inbouwen?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.143
1.952
Klein-Brabant, Vlaanderen
De tussenwand is met stuc ongeveer 100mm dik, dus dat wordt de beschikbare ruimte. De dagmaat voor de opening is globaal 2300x2300mm
die tussenwand heeft geen opening om de deuren in te laten glijden ?
dus je hebt de keuze tussen een schuifdeur die op de tussenwand komt, en de tussenwand vervangen door een tussenwand met opening voor de schuifdeur, of een 2de parallelle wand zetten ?
De houten vloer op de eerste verdieping is doorgelegd, dus een schuifdeur zonder geleider aan de onderzijde heeft de voorkeur.
in principe heb je onderaan geen geleider nodig
die houdt de deur wel in de goede richting, zowel bij openen als sluiten
een geleider kan in de vorm van een rail zijn of van een gewoon pinnetje, al dan niet met een wieltje op
de rail zit uiteraard bijna over de volledige lengte in of op de vloer
een pinnetje komt op een aantal cm voor de buitenkant van de deur wanneer die open of gesloten is
dat pinnetje komt nooit ontbloot te staan, zit dus altijd onder deur, en stoort nooit
standaard komt het op de vloer
ik heb al een model geplaatst dat met een elleboog op de muur zit
de bedoeling daarvan is de vloer niet te beschadigen
 
Laatst bewerkt:

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Zoals de schets hopelijk duidelijk maakt, heb ik een opening tussen twee stukken muur. Die opening kan ik helemaal dicht maken, of de kamer splitsbaar houden door een schuifwand tussen de twee stukken muur te plaatsen.
Wil ik de schuifwand plaatsen mag het complete pakket niet dikker zijn dan 10cm zodat alles mooi in lijn ligt met de bestaande muren.
Alles nu gewoon dicht maken is de snelste oplossing, maar ik denk niet dat het heel veel sneller is dan een schuifwand te plaatsen.
Goedkoper? Waarschijnlijk nu wel, als ik strak weer moet breken dan zeker niet.

Ik heb nu van 1 leverancier een model gevonden dat als compleet pakket niet meer dan 10cm dik is, prijsindicatie E800 voor alleen de deur en het frame. De wandafwerking moet ik dan meerekenen.
 

Bijlagen

  • schets opening schuifwand.jpg
    schets opening schuifwand.jpg
    80,1 KB · Weergaven: 17

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
ach, ok, je wilt de schuifwand volledig tussen de stukken muur die in het verlengde van de opening van 2.300 staan
een alternatief is de schuifwand naast de stukken muur te plaatsen, waardoor de vrije opening groter wordt
Dat is de eenvoudigste oplossing, maar dan verlies ik heel veel wand waar ik iets tegenaan kan zetten, bij een deur van 1m breedte ruim 2 meter in plaats van 1m als ik alles in elkaar schuif. En ik kan het schuivende gedeelte toch niet breder maken dan tot waar de slaapkamer deur opent.

Laten verdwijnen is de mooiste oplossing
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.116
241
Goeree-Overflakkee
Bij een schuifwand is er geen geluidsisolatie. Dat lijkt me niet wenselijk voor je kinderen.

Een wand met gipsplaten en isolatie kost niet veel (tijd en geld), en is later eenvoudig weer te verwijderen.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.765
983
Omgeving Eindhoven
Misschien heb je de wand al wel gemaakt, maar anders nog even meedenkend:
Hoe is de bestaande wand opgebouwd?
Waarschijnlijk niet mogelijk, maar Kan je er iets in laten schuiven? Of de bestaande muur vervangen door een holle wand?

Ik heb hier (tijdens een volledige verbouwing, dat wel) een deur tussen het originele huis en de uitbouw vervangen door een schuifdeur. Hiervoor een stuk van de binnenspouw verwijderd, het schuifdeursysteem erachter gemonteerd (in de oude spouw, die niet meer als zodanig hoefde te functioneren) en de binnenspouw in iets dunnere steen weer teruggeplaatst. Bij ons was dan wel weer het voordeel dat deze binnenspouw alleen op de benedenverdieping zat toen zodat ik er ongestraft een stuk uit kon weghalen.
Maar gezien de opening die je moet overbruggen, het feit dat het waarschijnlijk een halfsteens binnenmuur zal zijn en dat die misschien ook nog eens een draagmuur is, zal dat geen optie zijn?

Anders een stukje voorzetwand voor de schuifdeur zetten om toch het idee van de spouw te creëren waar deze in verdwijnt (of wordt dat weer storend in de kamer?)
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Misschien heb je de wand al wel gemaakt, maar anders nog even meedenkend:
Hoe is de bestaande wand opgebouwd?
Waarschijnlijk niet mogelijk, maar Kan je er iets in laten schuiven? Of de bestaande muur vervangen door een holle wand?

Ik heb hier (tijdens een volledige verbouwing, dat wel) een deur tussen het originele huis en de uitbouw vervangen door een schuifdeur. Hiervoor een stuk van de binnenspouw verwijderd, het schuifdeursysteem erachter gemonteerd (in de oude spouw, die niet meer als zodanig hoefde te functioneren) en de binnenspouw in iets dunnere steen weer teruggeplaatst. Bij ons was dan wel weer het voordeel dat deze binnenspouw alleen op de benedenverdieping zat toen zodat ik er ongestraft een stuk uit kon weghalen.
Maar gezien de opening die je moet overbruggen, het feit dat het waarschijnlijk een halfsteens binnenmuur zal zijn en dat die misschien ook nog eens een draagmuur is, zal dat geen optie zijn?

Anders een stukje voorzetwand voor de schuifdeur zetten om toch het idee van de spouw te creëren waar deze in verdwijnt (of wordt dat weer storend in de kamer?)
De verdiepingsvloeren draagt in de breedte van de woning, dus we konder ongestraft een deel van de muur tussen de twee kamers weghalen. Ik was niet van plan om de resten van de muur nu helemaal weg te halen, dan kan ik net zo goed ook gelijk de vloer vervangen doordat je nooit zo schoon kunt werken dat je geen gruis op de vloer krijgt en alles beschadigt.
Dat staat nog los van het probleem van schakelaars en wcd's die dan in de weg zitten.

Op het moment heeft het toch de voorkeur om de wand terug te brengen en geen schuifdeur te maken. Weet nog niet of ik voor gipsplaat ga, heb namelijk een ongelooflijke hekel aan het materiaal:)

In ieder geval bedankt voor het meedenken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.