Keuze houtsoort tafel zonder metaal

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik krijg hier een bijzondere aanvraag van (als ik het goed heb) een zeer bekend bedrijf dat vooral PC processoren maakt.
Ze willen een nogal grote tafel 1m40 breed op 2m lang om op te werken, geen zwaar werk of een speciale vereiste qua houtsoort, enige voorwaarde is dat er geen metaal in mag zitten om geen elektro magnetische storingen te veroorzaken. Moet ook demonteerbaar zijn.

Als iemand mee kan brainstormen over hoe of wat, voor zulk een breedte dacht ik misschien aan multiplex omringt met een massieve boord.
Maar bestaat de kans niet dat daar metaal in zit? heb al over chinese multiplex gelezen waar breekmessen in zaten enz...

Massief kan ook, maar dan welke soort? De soorten waar ik mee werk zijn vooral eik beuk en den, beuk heeft de ideale structuur voor een werktafel maar dat gaat gewoon ondraagbaar zwaar zijn. Eik is wat lichter maar maar met misschien een te poreuze structuur, en den is iets te zacht voor een degelijke tafel.

Als iemand ook kan meedenken over hoe de tafel aan de onderstructuur te verbinden zonder schroeven? Er is misschien iets heel eenvoudigs dat ik over het hoofd zie!
 

tuoh

Oud hout
Plaatmateriaal is berucht voor metaalinsluitingen, daar hoeft het heus niet voor uit China te komen:p Bij een bepaalde dikte is het verschil in gewicht tussen multiplex of massief niet groot, tenzij je een lichtgewicht multiplex kiest natuurlijk (populier).

Ik zou opteren voor Yellow Poplar, Esdoorn of Yellow Pine, middenklassers qua s.g. maar toch een fijne en dichte structuur. Laat het blad op de onderstructuur zakken met een een halve zwaluwstaart aan de poten die in een gelijkaardige uitsparing in het blad vallen, de poten worden op hun beurt met de regels verbonden door een gespiede pen. Door het samentrekken van poten en regels komen dan ook de halve zwaluwstaarten vast te zitten.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Was nog vergeten, het moet ook bestand zijn tegen hitte. Als ik de mail nu opnieuw lees dan geloof ik dat de tafel niet demonteerbaar moet zijn, maar mag in twee delen omdat de ruimte niet groot is en ze door een deur van 80cm breed moet kunnen. ik zou dus twee tafels kunnen maken van 1m40 op 1m en 80cm hoog, die zouden makkelijk liggend door de deurgang raken.

Dankjewel voor de tips André, ik hoopte dat jij zou reageren! Esdoorn zegt mij wel iets, het zou een gelegenheid zijn om eens een nieuwe soort te gebruiken. Zal mijn handelaar eens navragen, in welke prijsklasse ligt het? Als ik even zoek kom ik prijzen tegen vergelijkbaar met wat ik voor beuk betaal.
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Ik zou opteren voor Yellow Poplar, Esdoorn of Yellow Pine, middenklassers qua s.g. maar toch een fijne en dichte structuur.

Ik kan niet onmiddellijk een antwoord geven op de vraag van de TS, maar kan wel zeggen: gebruik hiervoor geen yellow pine: ik heb dit gebruikt om blokkaders te maken voor binnendeuren. Het hout is ZO zacht, dat bij de minste stoot er een deuk in zit. Bij een tafel zal dit alleen nog maar erger zijn...
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Hebben ze gespecificeerd wat er met hitte bedoeld wordt? Kan me voorstellen dat het schoonmaken / houden ook van belang is. Weet je Misschien wat de functie is?

Ps. Als het een grote electronica multinational is, hebben ze vast erg heftige contracten. Laat je niet verleiden om dit zonder meer te tekenen!
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Onderstructuur tafel:

Kende je deze al:

image.jpg

Wordt in horeca bv veel gebruikt, voor als het terrassenweer voorbij is. Tafels moeten demontabel zijn voor opslag.
misschien niet zo sjiek als die van Tuoh, maar werkt snel.
 

tuoh

Oud hout
Ik kan niet onmiddellijk een antwoord geven op de vraag van de TS, maar kan wel zeggen: gebruik hiervoor geen yellow pine: ik heb dit gebruikt om blokkaders te maken voor binnendeuren. Het hout is ZO zacht, dat bij de minste stoot er een deuk in zit. Bij een tafel zal dit alleen nog maar erger zijn...

Ben je wel zeker dat je Yellow Pine gebruikt hebt? Het hout is namelijk even hard als Europees Essen, daar druk je zo maar geen deukje in hoor, cijfers liegen niet.

Mijn grote draaibank heb ik indertijd gebouwd uit Yellow Pine, na zoveel jaar intensief gebruik is die nog steeds als nieuw, geen deukje te bespeuren:D
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Dankjewel allemaal voor de hulp, blijkt uiteindelijk dat de hitte vergelijkbaar zou zijn met gsm laders en dergelijke. Geen echt probleem dus.

@Thom, het is voor werk op elektronica met apparaten die gevoelig zijn aan storingen, meer heb ik niet gevraagd.

@ Bob, dankjewel voor de tekening, ik kende dat niet en het lijkt erg praktisch.

@ André, zou je essen ook aanraden?
 

chris.nl

Nieuw lid
10 aug 2014
17
0
Niet om het een of ander, maar er zijn toch gewoon esd-werktafels in de handel?
Of is er een speciale reden dat men juist hout wil?
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Niet om het een of ander, maar er zijn toch gewoon esd-werktafels in de handel?
Of is er een speciale reden dat men juist hout wil?

Ik denk dat ESD enkel oppervlakkig anti statisch is, meestal met spaanplaat op een stalen structuur. Hier mag er geen metaal in de buurt zitten omdat dat hun apparaten ontregeld. Ze hebben het mogelijk al ondervonden dat het niet werkt op zulke tafels.
Maar het kan ook komen door de wonderen van het internet dat ze dat juist aan mij vragen want het is voor +1000 km hier vandaan, maar zeker nog niet de verste van mijn meubels die op 2400 km van hier staan!
 

WillemLimmen

Actieve deelnemer
21 feb 2013
141
1
Benchworks, je kunt, als je het onderstel van poten en regels hebt, het blad met houten schuiven aan het onderstel monteren.

Frees een x-aantal zwaluwstaarten in de onderzijde van het blad, maak evenzoveel schuifjes met een zwaluwstaart en een nokje, maak sparingen in de binnenzijde van de regels waarin de nok van het schuifje kan vallen.

Je blad kan blijven werken, en het is demontabel.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ben deze voormiddag naar de handel geweest waar es en esdoorn op voorraad was, de esdoorn zag er heel mooi uit en de es minder, met verkleuringen en veel scheuren/knoesten.
Het zal dus mogelijk esdoorn worden, het is een restpartij die daar al erg lang in de weg ligt dus ze doen het weg voor een mooi prijsje. Anders is het qua prijs inderdaad vergelijkbaar met eerste keus beuk.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik ga misschien de vooruitgang hier posten.
Het is dus die esdoorn geworden, afgelopen week heb ik de nodige delen uit de schaaldelen gezaagd. Zo goed als deze ganse stapel is erin opgegaan.

P1000216.jpg

Ik moest vooral stukken hebben van 1m50 dus moest ik zorgvuldig de enkele zeer grote knopen zien te ontwijken, meestal zaag ik ze gewoon in de lengte af met de kettingzaag, maar hier had je aan één helft een knoop en weer niet aan de andere dus moest ik asymmetrisch aftekenen en uitzagen met de invalzaag.

P1000217.jpg

Nu ligt het binnen opgestapeld, het was maar liefst op 19% vochtgehalte al lag het al jaren bij de handel, nog door de overleden vader gekocht in der tijd..
Eén dag erna was het gedaald naar 14%. Er zat relatief veel spanning in tijdens het schulpen, een paar keren zelf vastgelopen. Dus ik blijf er mooi van af tot het kurkdroog is.

P1000239.jpg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.687
2.567
Gaanderen
Denk je er dat de spanning er uit is als het droog is? Ik heb wel eens een stuk noten parket herzaagd daar kwam ook een stuk vanaf in de vorm van een boog.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Denk je er dat de spanning er uit is als het droog is? Ik heb wel eens een stuk noten parket herzaagd daar kwam ook een stuk vanaf in de vorm van een boog.

Vanaf dat het droog is en je het niet meer schulpt dan zou de spanning geen effect meer mogen hebben want het is dan in evenwicht. Het weer schulpen of teveel van af schaven/frezen kan het evenwicht breken. Je ziet dat de schaaldelen krom lopen dus de boom heeft krom gegroeid waardoor één helft compressie druk had en de andere helft gerekt werd.
Dus hier heb ik alles al op ruwe maten gezaagd, zodra het droog is kan ik het schaven. maar er is geen verzaagwerk meer aan.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Twee weken later begint het te dringen, vochtgehalte onder de 8%, wat ok is maar ik ben meestal pas tevreden als mijn meter 0% aangeeft wat volgens mij 5% of lager is.
Afgelopen donderdag het hout geschaafd en het was rampzalig, esdoorn breekt zeer makkelijk uit en is hard om te schaven, beuk is boter hiernaast!
Sommige stukken hadden nerven die in alle richtingen liepen waardoor er geen juist schaafrichting was, enkel minder erge. Dus er zaten stukken bij die aan twee zijdes uitbreeksels hadden.
Op dat moment zag ik het nog amper zitten!
Daarna kon ik er een dag niet meer aan werken en toen ik vandaag het verlijmprofiel erop freesde merkte ik dat sommige stukken krom getrokken waren... Met de aandrijver op de frees lukt het gelukkig om ze fatsoenlijk te frezen.

Voor het verlijmen mijn zware deurspanners moeten gebruiken en ze er 2-3 uren in laten steken.
Daarna de lijm eraf schrapen, op maat trimmen en schuren met P80.
Hierna heb ik ze met een natte doek vochtig gemaakt om de nerven wat te doen zwellen.

P1000264.jpg

Hier zie je de uitbreeksels, relatief hevig op sommige planken, maar eens geschuurd zag het er allemaal minder catastrofisch uit dan wat ik vreesde.

P1000268.jpg

Voor het schuren eerst de stofzuiger leeg gemaakt en na het schuren met P80 het stof eruit gehaald en gemengd met "gupamaker" van ciranova, en zo mij eigen vulpasta voor het eerst gemaakt met stof van het eigenlijke hout. Dit werkt zeer goed en veel beter dan kant en klare omdat mijn stof zo fijn is smeert het uit als plamuur.

P1000269.jpg

Daarna weer geschuurd met P120, op een stuk heb ik een test gedaan met waterstofperoxide om te zien of dat sommige grijze vlekken wegkrijgt.
Dat zal ik maandag wel zien als ik verder werk aan het onderstel.

P1000270.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.